GDPR: Sådan opsætter du lovlig tv-overvågning

16/05/22

Tv-overvågning, herunder dash- og bodycams, kan bidrage til trygheden på en arbejdsplads, hvis fx overvågningen bruges til at forebygge kriminalitet rettet mod ansatte. Som arbejdsgiver skal du være opmærksom på de regler, som gælder – både direkte for tv-overvågning og i GDPR. 

Datatilsynet offentliggjorde tidligere på året sin tilsynsplan for 2022, hvor tv-overvågning er blandt de emner, tilsynet vil have særligt fokus på. 

Nedenfor giver vi en række konkrete råd til tjek af, om jeres tv-overvågning, herunder både almindelig kameraovervågning, dash- og bodycams, er i overensstemmelse med reglerne.

Råd 1: Har du forsøgt at bruge mindre indgribende midler?

Tv-overvågning vil kunne anses for en indgribende form for behandling af personoplysninger, hvis overvågningen ikke er proportional i forhold til overvågningens formål, fx kriminalitetsforebyggelse. Derfor skal I – inden I opsætter tv-overvågningen – have overvejet eller forsøgt at løse de pågældende problemer med andre og mindre indgribende foranstaltninger. Hvis I fx tv-overvåger et eller flere områder på jeres arbejdsplads af hensyn til kriminalitetsforebyggelse, bør I overveje, om formålet i stedet kan opnås med øget adgangskontrol. Tilsvarende hvis I oplever tyveri af computere, bør I installere tyverialarmer på jeres ansattes computere.

Hvis de mindre indgribende foranstaltninger ikke løser problemerne, vil det som udgangspunkt være passende at opsætte tv-overvågning. 

Råd 2: Er tv-overvågning overhovedet nødvendig?

Inden I køber kameraer og etablerer tv-overvågning, skal I overveje, om det er nødvendigt, og hvad formålet vil være med at have tv-overvågning.

Et sagligt og nødvendigt formål er forebyggelse af kriminalitet. Det er i den forbindelse en god idé at underbygge argumentation med løbende dokumentation af episoder og hændelser, som involverer kriminalitet. Herved kan I pege på konkrete tilfælde, hvor der har været problemer med kriminalitet, og underbygge nødvendigheden af at tv-overvåge. 

Det er som udgangspunkt kun kriminalitet af mere alvorlig karakter, som kan berettige tv-overvågning. Et voldeligt overfald på en medarbejder eller gentagne forsøg på indbrud er eksempler på kriminalitet af mere alvorlig karakter, som kan berettige tv-overvågning.

Hvis de problemer, der ligger til grund for tv-overvågningen, forsvinder (fx hvis kriminaliteten stopper), bør behovet for tv-overvågning genovervejes. Hvis det omvendt er muligt for jer at påvise eller argumentere for, at tv-overvågningen er årsagen til, at problemerne er forsvundet, vil I sandsynligvis fortsat kunne opretholde tv-overvågningen på jeres arbejdsplads. 

I bør så vidt muligt begrænse tv-overvågningen til områder, hvor der er særlig risiko for dén kriminalitet, I har identificeret. Hvis jeres organisation fx har været udsat for adskillige cykeltyverier i et cykelskur, giver det ikke umiddelbart mening at opsætte tv-overvågning i jeres kantine. Derudover vil det være en fordel, hvis tv-overvågningen kan indstilles, så den kun er aktiv i de perioder af døgnet, hvor det er sandsynligt, at organisationen udsættes for kriminalitet. 

Tv-overvågning kan også bruges til andre formål end at forebygge kriminalitet. I nogle tilfælde kan en arbejdsgiver bruge det som en kontrolforanstaltning, for fx at sikre at de ansatte reelt udfører deres arbejde. 

Hvis en arbejdsgiver vil tv-overvåge sine ansatte med dét formål, skal arbejdsgiveren – udover at oplyse om selve overvågningen og årsagen hertil – bl.a. oplyse om, hvor længe optagelserne opbevares, og om antallet af kameraer. Disse informationer kan fx tilføjes i en personalehåndbog. Se mere om dette ved råd 5.

Råd 3: Kan I besvare anmodninger fra registrerede?

Tv-overvågning af personer er en behandling af personoplysninger og er dermed reguleret af GDPR. Derfor skal I være i stand til at imødekomme registreredes rettigheder, som bl.a. omfatter retten til indsigt og sletning.

Set i lyset af at tv-overvågning anses for at være en indgribende form for behandling af personoplysninger, skal den dataansvarlige have meget stærke interesser, før der kan nægtes indsigt i tv-overvågningsoptagelser med henvisning til en risiko for kompromittering af offentlige eller private interesser.

I kan også blive mødt med en anmodning om sletning fra personer, som optræder på overvågningsbillederne. Det er en god idé at implementere sletterutiner og retningslinjer for opbevaring af tv-overvågningsoptagelser. Tv-overvågningsloven indeholder en regel om, at optagelser i kriminalitetsforebyggende øjemed skal slettes, senest 30 dage efter at optagelserne er foretaget.

Tv-overvågningslovens regler åbner for, at optagelser foretaget i kriminalitetsforebyggende øjemed kan opbevares i et længere tidsrum end 30 dage, hvis det er nødvendigt for at afklare en konkret tvist. 

Råd 4: Oplyser I om tv-overvågningen?

Efter reglerne i både tv-overvågningsloven og GDPR er der en forpligtelse til at informere om tv-overvågning.

Både private og offentlige myndigheder, der foretager tv-overvågning af steder eller lokaler, hvortil der er almindelig adgang, skal ved skiltning eller på anden tydelig måde oplyse om tv-overvågningen. Endvidere er det obligatorisk efter GDPR, at I som dataansvarlig iagttager jeres oplysningspligt ved behandling af personoplysninger. 

Skiltningskravet i tv-overvågningsloven og oplysningspligten efter GDPR skal holdes adskilt og fungere uafhængigt af hinanden.

Der er krav om, at I på en tydelig måde og på eget initiativ skal informere om tv-overvågningen. Et skilt indeholdende en tegning eller figur af et kamera er en tydelig måde at oplyse om tv-overvågningen. Hvis det er muligt, vil det være en fordel, at skiltet har en kort tekst med information om formålet med tv-overvågningen og en henvisning til fx privatlivspolitikken på hjemmesiden, hvor man kan læse mere om tv-overvågningen. Der er ikke regler for, hvor mange skilte der skal opsættes, hvorfor områdets størrelse og kompleksitet skal tages i betragtning.

Et andet eksempel på, hvordan I kan skabe åbenhed, er at have et særskilt afsnit om jeres organisations tv-overvågning i de ansattes personalemappe eller alternativt ansættelseskontakter, hvor I nærmere redegør for nødvendigheden og omfanget af tv-overvågningen. I kan endvidere inkludere et afsnit om, hvordan jeres medarbejdere kan blive klogere på deres rettigheder i forbindelse med overvågningen. Dette er særligt relevant, hvis jeres tv-overvågning foretages som en kontrolforanstaltning, som nævnt under råd 1.

Råd 5: Er videregivelsen af optagelserne begrænset?

Reglerne for at videregive optagelser fra tv-overvågning er meget snævre. Hvis I tv-overvåger for at forebygge kriminalitet, bør I derfor afholde jer fra at videregive optagelserne, medmindre mindst én af tre betingelser er opfyldt:

  1. Personerne på optagelserne har givet samtykke.

  2. Der gælder særlovning.

  3. Oplysningerne videregives til politiet.

Hvis I ”fanger” en indbrudstyv på jeres tv-optagelser, overtræder I reglerne ved at videregive oplysningerne, fx ved at offentliggøre dem på Facebook for at efterlyse gerningsmanden. Send i stedet oplysningerne videre til politiet, så politiet kan efterforske sagen. 

På samme måde bør I afholde jer fra at bruge optagelser med medarbejdere til underholdning eller lignende i forbindelse med fx firmaarrangementer, da en sådan brug af optagelserne ikke er forenelig med det oprindelige formål med tv-overvågningen.

Hvordan kan vi hjælpe dig? 

Har du brug for hjælp, er du velkommen til at kontakte PwC’s Technology & Security-afdeling.

PwC’s Privacy & Data Protection (GDPR)-team er en del af PwC’s Technology & Security-afdeling, som tæller op mod 200 konsulenter. Vi har derfor adgang til en lang række specialister inden for bl.a. cyber- og informationssikkerhed og kan bistå med rådgivning og vejledning – både juridisk, forretningsmæssig og teknisk.

Tv-overvågningsloven

Tv-overvågningsloven indeholder ingen regler for, hvornår en arbejdsgiver på lovlig vis kan etablere tv-overvågning på en arbejdsplads. Tv-overvågningsloven regulerer derfor ikke en sådan overvågning. Lovligheden heraf skal i stedet alene vurderes efter GDPR. 

I henhold til tv-overvågningsloven er det ulovligt for private at overvåge gader, veje, pladser eller lignende områder, som benyttes til almindelig færdsel. Der er kun enkelte undtagelser hertil – fx tankstationer, fabriksområder, pengeautomater og områder, hvor visse virksomheder foretager salg og udlevering af varer.

Derudover regulerer tv-overvågningsloven også offentlige myndigheders mulighed for tv-overvågning. I visse situationer kan fx kommuner få tilladelse fra politiet til at tv-overvåge offentlig gade, vej, plads eller lignende område, som benyttes til almindelig færdsel. Det er en betingelse, at formålet med overvågningen er at fremme trygheden.

Kontakt os

Aleksandar Predrag Piletich

Director, Technology & Security, PwC Denmark

Tlf: 2928 5743

Nikolaj Niss Rohde

Senior Associate, Security & Technology, PwC Denmark

Tlf: 5115 8954

Christian Kjær

Partner, Technology & Security, PwC Denmark

Tlf: 3945 3282

Følg PwC