30/05/22
Folketinget vedtog den 19. maj 2022 nogle ændringer af årsregnskabsloven, som indebærer skærpelser for visse mindre virksomheders brug af en godkendt revisor, dvs. en statsautoriseret eller registreret revisor.
Ændringerne indebærer dels, at virksomheder med en balancesum over DKK 50 mio. ikke længere kan fravælge en revisorerklæring om revision eller udvidet gennemgang, og dels, at virksomheder inden for såkaldte “risikobrancher” fremover skal benytte en godkendt revisor, hvis virksomhedens omsætning overstiger DKK 5 mio. Desuden indføres der revisionspligt for virksomheder med ledelsesmedlemmer, som har været pålagt konkurskarantæne.
Skærpelserne træder i kraft for regnskabsår, der begynder den 1. januar 2023 eller senere.
I dag kan virksomheder som udgangspunkt undlade en revisorerklæring om årsrapporten, hvis virksomheden i to på hinanden følgende regnskabsår på balancetidspunktet ikke overskrider to af følgende størrelser:
En balancesum på DKK 4 mio.
En nettoomsætning på DKK 8 mio.
Et gennemsnitligt antal heltidsbeskæftigede i løbet af regnskabsåret på 12.
Der gælder særlige regler for opgørelse af størrelsesgrænserne for virksomheder, der ejer kapitalinteresser og har betydelig indflydelse i andre virksomheder, og for virksomheder, hvori de finansielle indtægter eller indtægter fra investeringsvirksomhed (fx investeringsejendomme) mindst svarer til nettoomsætningen.
Mulighederne for at undlade en revisorerklæring gælder ikke for erhvervsdrivende fonde og medarbejderinvesteringsselskaber.
Med virkning for regnskabsår, der begynder den 1. januar 2023 eller senere, gælder der følgende indskrænkninger i muligheden for at fravælge en revisorerklæring om årsrapporten:
Virksomheder, der i to på hinanden følgende regnskabsår har en balancesum på over DKK 50 mio., kan ikke fremover fravælge at få udført enten revision eller udvidet gennemgang af årsregnskabet. Dette gælder selv om både nettoomsætning og antal beskæftigede er under de nugældende størrelsesgrænser.
Ifølge lovbemærkningerne lyder begrundelsen for skærpelsen således: “Da værdien af virksomhedens aktiver/balancesummen vil kunne danne grundlag for kreditgivning eller anden fremmedfinansiering, har rigtigheden af værdierne stor betydning”.
Virksomheder, der befinder sig i en såkaldt “risikobranche”, skal fremover altid anvende en uafhængig, godkendt revisor, hvis virksomhedens omsætning i to på hinanden følgende år overstiger DKK 5 mio. En sådan virksomhed kan derfor ikke længere fravælge at anvende en godkendt revisor, selv om den opfylder de generelle betingelser for at fravælge revision/udvidet gennemgang. Virksomheden kan dog vælge hvilken af følgende typer erklæring, revisor skal forsyne årsregnskabet med, forudsat at de nugældende størrelsesgrænser ikke overskrides:
en erklæring om assistance med opstilling af årsregnskabet,
en reviewerklæring,
en erklæring om udvidet gennemgang eller
en revisionserklæring.
Erhvervsministeren fastsætter efter forhandlinger med skatteministeren hvilke brancher, der er risikobrancher, herunder hvor længe branchen er klassificeret som risikobranche.
I den politiske aftale om lovændringen er der identificeret følgende 11 risikobrancher på baggrund af data fra Skatteforvaltningen om virksomheders fejl i skatte- og momsangivelser:
Vejgodstransport
Flytteforretninger
Restauranter
Pizzeriaer, Grillbarer, Isbarer m.v.
Event catering
Anden restaurationsvirksomhed
Caféer, værtshuse, diskoteker m.v.
Databehandling, webhosting og lignende serviceydelser
Webportaler
Engroshandel med personbiler, varebiler og minibusser
Detailhandel med personbiler, varebiler og minibusser.
Ifølge lovbemærkningerne er det med skærpelsen “forventningen, at virksomhederne i højere grad vil få styr på de basale bogføringsrutiner for skatte- og momsangivelser”.
Med lovændringen indføres der revisionspligt (dvs. revision eller udvidet gennemgang) for virksomheder, hvori der indtræder en person i virksomhedens ledelse, som forud for sin indtræden har været pålagt konkurskarantæne efter konkurslovens regler. Revisionspligten gælder til og med det regnskabsår, der har balancedag to år efter udløbet af personens konkurskarantæne. Revision kan dog undgås, hvis personen udtræder af ledelsen inden en tidsfrist givet af Erhvervsstyrelsen.
Der sker desuden mindre justeringer af bestemmelserne om, hvornår en virksomhed kan pålægges revisionspligt, enten som følge af Erhvervsstyrelsens undersøgelser, eller som følge af, at virksomheden, en tilknyttet virksomhed eller en ejer med bestemmende indflydelse over virksomheden har overtrådt lovgivningen.