19/08/22
Primo juli åbnede Erhvervsstyrelsen for indberetning af slutafregningen for modtaget lønkompensation i perioden 30. august 2020 til 15. februar 2022.
Fristen for slutafregning er 30. september 2022 – Erhvervsstyrelsen oplyser, at fristen som udgangspunkt ikke bliver flyttet.
Hvis jeres virksomhed har modtaget lønkompensation under COVID-19 i ovenstående periode, er det nu, at I skal indberette slutafregningen for de faktiske forhold.
Det vil sige, da I søgte kompensation, gjorde I det på baggrund af de forventede forhold i kompensationsperioden. I slutafregningen skal I indberette dokumentation for de faktiske forhold i perioden.
På Mit Virk kan I få et overblik over de ordninger og kompensationsperioder, I skal indberette til slutafregningen for.
For hver ordning skal I indberette for alle de perioder, virksomheden har modtaget kompensation. Derefter kan Erhvervsstyrelsen beregne det endelige kompensationsbeløb, I er berettiget til. Når alle indberetninger for en ordning er færdigbehandlet, sender Erhvervsstyrelsen en slutopgørelse til jeres digitale postkasse. Det fremgår af slutopgørelsen, om I:
har modtaget den rette kompensation
skal tilbagebetale kompensation
eller er berettiget til yderligere kompensation.
Erhvervsstyrelsen kan i forbindelse med slutafregningen pålægge jeres virksomhed at anvende bistand fra en uafhængig, godkendt revisor.
Hvis I er pålagt krav om revisorbistand, skal I selv vælge en uafhængig, godkendt revisor, som skal skrive revisorerklæringen.
PwC laver - i stil med sidste gang - et ”Center of Excellence”, hvor vi samler ressourcer og kompetencer indenfor lønkompensation til sikring af en så hurtigt og effektiv proces som muligt.
Ræk ud til jeres daglige kontakt hos PwC, hvis I har spørgsmål eller behov for udarbejdelse af en revisorerklæring.