Bestyrelsens rolle i krisesituationer

Kriser er uundgåelige for enhver virksomhed, og omfanget af konsekvenserne handler i høj grad om ledelsens ageren. Bestyrelsen skal sikre, at ledelsen er klar til at håndtere en krise – før, under og efter den opstår – uanset hvad krisen måtte udspringe af. 

Bestyrelsen skal dermed hjælpe med at holde virksomheden på sporet, når en krise indtræffer - bl.a. ved at bruge direktørernes forskellige perspektiver og erfaringer til at give vejledning om sårbarheder og modstandsdygtighedsstrategier. Bestyrelsen kan også nudge ledelsen til at evaluere kriseberedskabsplanerne og virksomhedens risikostyringsprogram.

Dette kan fx indebære at forberede virksomhedens modstandsdygtighed og beredskab ved at kigge på, hvad der har udløst andre nylige offentlige kriser.

I denne publikation får du indblik i de nøgleområder, der bør tages op, når du som bestyrelsesmedlem skal evaluere din virksomheds beredskab.

Being prepared for the next crisis: The board’s role

Læs publikationen (på engelsk)

Trine Vestengen Hopkins

Partner, Leder af Risk Assurance, København, PwC Denmark

5215 0003

E-mail

Følg PwC