10/01/23
Fra december 2023 bliver det lovpligtigt for private virksomheder med mellem 50-249 ansatte at have en intern whistleblowerordning. Da det både kræver ressourcer og engagement at etablere en effektiv whistleblowerordning er det fordelagtigt at starte processen allerede nu.
Sidste år blev det lovpligtigt for offentlige og private virksomheder med 250 eller flere ansatte at etablere en whistleblowerordning. Fra den 17. december 2023 vil loven også gælde for små og mellemstore private virksomheder med mellem 50-249 ansatte. Ordningen skal understøtte, at der kan indberettes trygt om ulovlige og alvorlige forhold uden frygt for negative konsekvenser.
Uden de rette kompetencer kan etableringen og implementeringen af en intern whistleblowerordning være en omstændig og langtrukken proces. Med de rette kompetencer kan en tryg og sikker whistleblowerordning etableres inden for to uger, så der i stedet er god tid til at få ordningen forankret i organisationen.
Fem gode råd til at etablere en effektiv whistleblowerordning:
Vi anbefaler, at I kommer i gang i god tid med at etablere en whistleblowerordning for at sikre en omhyggelig og ensartet implementering i hele organisationen.
Hos PwC har vi stor erfaring med at hjælpe virksomheder, på tværs af brancher, med etablering af whistleblowerordninger samt rådgivning herom. Vores eksperter tager udgangspunkt i din virksomheds specifikke overvejelser og behov. Kontakt os for en dialog om hvordan vi kan samarbejde om din virksomheds whistleblowerordning.
Anastassia Stukan