Størstedelen af de danske topledere forventer faldende vækst globalt, i nationaløkonomien og i egen virksomhed på kort sigt. Samtidig vurderer 26 %, at deres virksomhed ikke vil være levedygtig om 10 år, hvis den ikke ændrer kurs. Det er derfor afgørende at sikre en bæredygtig kort- og langsigtet strategi, der ruster virksomheden til at vinde fremtidens marked og derved opnå vækst.
I en verden præget af makroøkonomisk usikkerhed og konstant forandring fremhæver de danske CEO’er udfordringer med at opnå vækst samt at forblive relevante. Andelen af danske topledere (86 %), der forventer faldende vækst i verdensøkonomien, er på sit højeste niveau over en 10-årig periode, og 91 % forventer faldende vækst i Danmarks nationaløkonomi de kommende 12 måneder. Kun 36 % forventer vækst i egen virksomhed de kommende 12 måneder, mens billedet kun bliver en anelse forbedret ved at betragte de kommende tre år, hvor 50 % forventer vækst i egen virksomhed. På den længere bane, vurderer 26 % af de danske CEO’er, at deres virksomhed ikke vil være levedygtig om 10 år, hvis den ikke ændrer kurs.
Hvilke udfordringer og muligheder kræver at blive adresseret for at sikre kort og langsigtet levedygtighed og vækst?
Hvilke strategiske indsatsområder skal din virksomhed prioritere for at sikre vækst på kort og lang sigt?
Hvordan sikrer din virksomhed eksekvering af den strategiske retning, effektiv transformation og realisering af vækstambitioner?
Virksomheder mødes i dag af et stigende antal udfordringer, som påvirker deres vækst på kort og længere sigt, herunder:
Det er vigtigt ikke at jagte vækst, hvorend den præsenterer sig og derved forfølge mange typer vækststrategier sideløbende. Det kan resultere i, at ressourcer er spredt for tyndt og efterlade potentielt levedygtige vækstmuligheder underinvesteret, så man dermed mister strategiske og konkurrencemæssige fordele på lang sigt – som er grobund for langsigtet vækst.
Det kan samtidigt være kontraproduktivt på både kort og lang sigt at reducere sine investeringer – selvom sådanne defensive træk kan være nødvendige for at overleve. Især set i lyset af, at 26 % af de danske CEO’er vurderer, at deres virksomhed skal ændre kurs, hvis de skal være økonomiske levedygtige om 10 år.
De danske CEO’er anser over de kommende 10 år, at ændringer i kundernes krav/præferencer (53 %), teknologi-disruptere (39 %) og brancheglidning (21 %) vil påvirke deres branches profitabilitet. At være på forkant med disse trends kan være essentielt for at skabe en konkurrencemæssig fordel, samt øge sandsynligheden for at være levedygtig på lang sigt.
Virksomhederne bør sideløbende med at afsøge muligheder for vækst på kort sigt, tænke langsigtet og forberede sig på at forblive levedygtig efter de usikre tider. Dette kræver fx, at eventuelle besparelserne foretages inden for de rette områder og, at der geninvesteres i de kapabiliteter, som sikrer virksomhedens konkurrencemæssige fordele på lang sigt.
Hos PwC er vi drevet af at hjælpe vores kunder med deres mest komplekse udfordringer og har en bred pallette af ydelser og eksperter, som kan hjælpe med at fastlægge den rette strategi – for at sikre bæredygtig vækst, både på kort og lang sigt. Vi hjælper vores kunder og gør en forskel for vores samfund gennem:
Gennem vores metodeværktøj Capabilities-Driven Strategy kan vi hjælpe vores kunder med at aligne deres strategiske retning med de kapabiliteter, som gør dem unikke i markedet og giver en konkurrencefordel til at vinde.
Få indsigt i 4.410 toplederes kort- og langsigtede dagsorden i en historisk usikker tid.