26/09/23
Fra den 1. januar 2024 skal detail- og servicevirksomheder med en årlig omsætning på mindre end 10 mio. kr. benytte digitale kasseapparater. Overgangsregler betyder, at Skatteforvaltningen allerede nu kan pålægge virksomheder med uregelmæssige salg at skulle overgå til digitale salgsregistreringssystemer.
I daglig tale kan et salgsregistreringssystem oversættes til et kasseapparat, og i mere tekniske vendinger omtales det ligeledes som digitale POS-systemer (point-of-sale), hvor virksomheders salgsdata automatisk gemmes online.
Som led i kampen mod sort arbejde har Folketinget skærpet kravene til digitale salgsregistreringssystemer, som skal give myndighederne yderligere kontrolbeføjelser og dermed stille kontrolmyndighederne stærkere end tidligere.
Skatteforvaltningen har i den forbindelse identificeret en række brancher med tendens til forkerte angivelser af skat og moms, hvorfor virksomheder i disse brancher nu pålægges et krav om anvendelse af et digitalt salgsregistreringssystem.
De brancher, der skal overgå til digitale kasseapparater er:
Bemærk, at det er virksomhedens faktiske aktivitet, der er afgørende for, om den pågældende virksomhed vil være omfattet af kravet til at skulle benytte et digitalt salgsregistreringssystem eller ej. Dermed kan virksomheder registreret under andre branchekoder også blive omfattet af kravet, hvis virksomhedens faktiske aktivitet er omfattet af de ovenfor nævnte brancher.
Skatteforvaltningen kan træffe afgørelse om, at en virksomhed er forpligtet til at benytte et digitalt salgsregistreringssystem, hvis de ved kontrol konstaterer, at virksomheden reelt udøver aktiviteter indenfor en af de ovenfor nævnte brancher, selvom den er registreret under en anden branchekode, der ikke er omfattet af kravet til digitale salgsregistreringssystemer.
Da det er virksomhedens faktiske aktivitet, der er afgørende for, om en virksomhed er omfattet af de nye krav, kan der opstå tvivl om, hvornår en virksomhed reelt set udøver aktivitet indenfor de omfattede brancher.
I visse situationer kan der opstå tvivlstilfælde, når fx en skole med en kantine og et brødudsalg har karakter af både kantine og café. Hvis det vurderes, at aktiviteten reelt ligner en café, vil de nye krav om et digitalt kasseapparat finde anvendelse.
Ligeledes kan der opstå tvivl, når fx en biograf – hvor hovedparten af omsætningen stammer fra billetsalg – også sælger varer og ydelser, der minder om en café eller en kiosk. Hvis det vurderes, at den faktiske aktivitet har karakter af en café eller en kiosk, vil de nye krav finde anvendelse.
Ved vurderingen af, hvorvidt en virksomheds faktiske aktiviteter falder indenfor en af de førnævnte brancher, lægges der vægt på, om salget på skolen er rettet mod de studerende, og om salget i biografen henvender sig til biografens gæster, eller om der i begge tilfælde er et bredere publikum, hvor der også er salg til tredjeparter.
Vi står klar til en drøftelse, hvis I har spørgsmål til de nye krav til digitale kasseapparater samt hjælper med en vurdering af, hvorvidt I er omfattet af de nye krav eller ej.
Gert Konggaard Jensen