Skattestyrelsen har netop offentliggjort styresignalet om genoptagelse af momstilsvarene for de kommunale renovationsordninger – som vi ved, at mange har ventet på.
Der er nu seks måneder til at få opgjort og fremsat krav om tilbagebetaling af den opkrævede moms – mere konkret, så skal kravet være indsendt til Skattestyrelsen den 3. maj 2024 ved midnat.
I forhold til det to år gamle udkast til styresignal har Skattestyrelsen erkendt , at et offentligt ejet selskab kan være et offentligretligt organ, der er omfattet af praksisændringen.
Skattestyrelsen er i det nye styresignal af den opfattelse, at de kommunale affaldsselskaber (§60-selskaber) er omfattet af styresignalet og dermed omfattes af momsfriheden. De kommunalt ejede aktieselskaber mv. kan efter en konkret vurdering også være omfattet. Ved bedømmelse af dette lægges der vægt på, om enheden er integreret i den offentlige forvaltning, herunder om offentlighedsloven og forvaltningsloven finder anvendelse.
Det er således vigtigt, at de kommunalt ejede affaldsselskaber foretager en konkret vurdering af, om selskabet er omfattet af styresignalet eller ej.
Skattestyrelsen giver i styresignalet en række forudsætninger for, at der kan fremsættes krav om tilbagebetaling af momsen:
Selvom Skattestyrelsen nu har accepteret, at de kommunale selskaber også er omfattet af praksisændringen, er sagen ikke let.
Det forhold, at tilbagesøgningskravet skal dække både dagrenovation og det generelle administrationsgebyr betyder, at kommunen skal have afgrænset i hvilket omfang, momsen af sidstnævnte er overvæltet på de erhvervsvirksomheder, der er pålagt gebyrer. Overvæltning er sket, hvis virksomheden har haft fradrag for momsen. Den opgørelse, der skal udarbejdes, skal således tage højde for dette.
Da kravet skal opgøres tilbage til 2012, vil det også kræve noget af den dokumentation, der skal fremfindes. Sædvanligvis i genoptagelsessager, der går lang tid tilbage, accepteres det, at man sandsynliggør visse poster, hvis den egentlige dokumentation ikke længere foreligger. Der er dog en opgave i at få opgjort tilbagesøgningskravet med den bedst mulige dokumentation.
Det opgjorte krav vil være genstand for forrentning. Denne udgør pt. diskontoen +8 % og beregnes tilbage fra de perioder, som kravet kan henføres til. Da kravet går tilbage til 1. januar 2012, vil forrentningen ikke være uvæsentlig.
Hos PwC er vi allerede i gang med at lave opgørelser af tilbagebetaling på vegne af flere kommuner. Og opgaven er knapt så enkel, som den lyder.
Opgørelse af et korrekt og optimalt tilbagebetalingskrav kræver en komplet gennemgang af de historiske poster på området (1.38.60 – 1.38.66 i en kommune).
Derudover skal der opgøres reguleringsforpligtelser for alle de investeringsgoder, der er anskaffet i perioden. Disse fremgår ikke nødvendigvis af anlægsarkiver mv., og også her skal vi igennem de historiske poster for at få fremfundet dem.
Vi hjælper gerne med at opgøre det krav, der kan fremsættes, ligesom vi gerne drøfter sagens problemstillinger og den fremtidige håndtering af området med jer. Så ræk endelig ud til os, hvis I vil have en drøftelse af jeres muligheder.
Susanne Johansen
Anne Maria Jakobsen