Moms på dagrenovation - så kom styresignalet

  • 06/11/23

Skattestyrelsen har netop offentliggjort styresignalet om genoptagelse af momstilsvarene for de kommunale renovationsordninger – som vi ved, at mange har ventet på.

Der er nu seks måneder til at få opgjort og fremsat krav om tilbagebetaling af den opkrævede moms – mere konkret, så skal kravet være indsendt til Skattestyrelsen den 3. maj 2024 ved midnat.

Deltag på vores webinar: Moms på dagrenovation

21. november 2023

Offentligt ejede selskaber

I forhold til det to år gamle udkast til styresignal har Skattestyrelsen erkendt , at et offentligt ejet selskab kan være et offentligretligt organ, der er omfattet af praksisændringen.

Skattestyrelsen er i det nye styresignal af den opfattelse, at de kommunale affaldsselskaber (§60-selskaber) er omfattet af styresignalet og dermed omfattes af momsfriheden. De kommunalt ejede aktieselskaber mv. kan efter en konkret vurdering også være omfattet. Ved bedømmelse af dette lægges der vægt på, om enheden er integreret i den offentlige forvaltning, herunder om offentlighedsloven og forvaltningsloven finder anvendelse.

Det er således vigtigt, at de kommunalt ejede affaldsselskaber foretager en konkret vurdering af, om selskabet er omfattet af styresignalet eller ej.

Krav til tilbagesøgning af moms

Skattestyrelsen giver i styresignalet en række forudsætninger for, at der kan fremsættes krav om tilbagebetaling af momsen:

  • Der kan ske genoptagelse fra og med 1. januar 2012, og Skattestyrelsen stiller som krav, at der sker genoptagelse for hele perioden. Praksisændringen omfatter både dagrenovation (private og grundejerforeninger) og det særlige affaldsadministrationsgebyr, der blev opkrævet fra 2010-2019. Skattestyrelsen kræver, at tilbagebetalingskrav skal dække begge ordninger – og dermed vil Skattestyrelsen tilsyneladende ikke acceptere, at der alene rejses krav vedrørende dagrenovationen.
  • Et tilbagesøgningskrav skal reguleres for udøvet momsfradrag samt regulering af investeringsgoder..
  • I det omfang, kommunen mv. har opnået refusion af energiafgifter forbundet med de aktiviteter, der nu er momsfrie, skal refusionen korrigeres lige så langt tilbage som momsen – dvs. tilbage til 2012.
  • Kommunerne mv. anses ikke for at have båret byrden til momsen, og den skal derfor tilbageføres til dem, der oprindeligt har betalt den. Hvad angår momsen fra dagrenovationsordningerne er det tilstrækkeligt, at den modregnes i fremtidige renovationsgebyrer, mens affaldsadministrationsgebyret skal tilbagebetales i muligt omfang.
  • Kommuner mv., der har fortsat med at opkræve moms af deres dagrenovationsydelser skal nu ændre praksis og ikke længere opkræve moms af renovationstaksterne. Ændringen skal ske, når kommunen næste gang har mulighed for at regulere gebyrerne for renovationsydelser.

Hvad skal I være opmærksomme på?

Selvom Skattestyrelsen nu har accepteret, at de kommunale selskaber også er omfattet af praksisændringen, er sagen ikke let.

Det forhold, at tilbagesøgningskravet skal dække både dagrenovation og det generelle administrationsgebyr betyder, at kommunen skal have afgrænset i hvilket omfang, momsen af sidstnævnte er overvæltet på de erhvervsvirksomheder, der er pålagt gebyrer. Overvæltning er sket, hvis virksomheden har haft fradrag for momsen. Den opgørelse, der skal udarbejdes, skal således tage højde for dette.

Da kravet skal opgøres tilbage til 2012, vil det også kræve noget af den dokumentation, der skal fremfindes. Sædvanligvis i genoptagelsessager, der går lang tid tilbage, accepteres det, at man sandsynliggør visse poster, hvis den egentlige dokumentation ikke længere foreligger. Der er dog en opgave i at få opgjort tilbagesøgningskravet med den bedst mulige dokumentation.

Det opgjorte krav vil være genstand for forrentning. Denne udgør pt. diskontoen +8 % og beregnes tilbage fra de perioder, som kravet kan henføres til. Da kravet går tilbage til 1. januar 2012, vil forrentningen ikke være uvæsentlig.

Skal vi hjælpe?

Hos PwC er vi allerede i gang med at lave opgørelser af tilbagebetaling på vegne af flere kommuner. Og opgaven er knapt så enkel, som den lyder.

Opgørelse af et korrekt og optimalt tilbagebetalingskrav kræver en komplet gennemgang af de historiske poster på området (1.38.60 – 1.38.66 i en kommune).

Derudover skal der opgøres reguleringsforpligtelser for alle de investeringsgoder, der er anskaffet i perioden. Disse fremgår ikke nødvendigvis af anlægsarkiver mv., og også her skal vi igennem de historiske poster for at få fremfundet dem.

Vi hjælper gerne med at opgøre det krav, der kan fremsættes, ligesom vi gerne drøfter sagens problemstillinger og den fremtidige håndtering af området med jer. Så ræk endelig ud til os, hvis I vil have en drøftelse af jeres muligheder.

Deltag på vores webinar: Moms på dagrenovation

21. november 2023

Kontakt os

Joan Faurskov Cordtz

Partner, leder af afgifter og told, København, PwC Denmark

5135 7562

E-mail

Susanne Johansen

Manager, indirekte skatter, Aarhus, PwC Denmark

8932 0055

E-mail

Anne Maria Jakobsen

Manager, indirekte skatter, Aarhus, PwC Denmark

2420 7479

E-mail

Følg PwC