Fire faktorer der kan underminere bestyrelsens effektivitet

  • 26/01/24

Bestyrelser består i vid udstrækning af ledere og fageksperter med mange års erhvervserfaring, som har støtte fra dygtige ledelsesteams samt adskillige rådgivere, der er til for at hjælpe dem i deres tilsynsrolle. Bestyrelsesmedlemmer ved godt, hvordan man arbejder i teams på et højt niveau. De har gjort det hele deres karriere. Men en problematisk gruppedynamik kan afspore alle, og bestyrelser er ingen undtagelse.

Bestyrelsesmedlemmer, der indgår i bestyrelser på grund af deres kreativitet og uafhængighed, kan komme til at opleve en bestyrelseskultur, der gør, at de ikke udfordrer status quo. Således kan det at opnå konsensus blive målet mere end at tilbyde input og løsninger. Heldigvis kan bestyrelser tage proaktive skridt for at løse problemerne og bevare effektiviteten. Men det kræver, at de er bevidste om gruppedynamikken. Det kræver bl.a., at bestyrelsen spørger sig selv om følgende:

  • Hvordan reagerer bestyrelsen, når vi føler os truet? 
  • Hvad er vi tilbøjelige til at gøre, når tingene ikke fungerer som forventet?
  • Rationaliserer vi vores tidligere beslutninger? 
  • Tillader vi, at virksomheden fortsætter med at forfølge strategier, der ikke fungerer, fordi vi ikke kan acceptere, at vi traf de forkerte beslutninger?
  • Antager vi, at en samling af bestyrelsesmedlemmer med flotte cv'er naturligt vil give en effektiv bestyrelse?
  • Er vores bestyrelseslokale et sted, hvor sund debat og forskellige synspunkter er velkomne? Eller er det at afvige fra konsensus en envejsbillet til marginalisering? 
  • Er der en passende forståelse af bestyrelsens tilsynsrolle kontra ledelsens rolle?

De fire faktorer, der kan underminere bestyrelsens effektivitet

Vores erfaring er, at der er fire adfærdsfaktorer, der rutinemæssigt underminerer en effektiv bestyrelseskultur og præstation. De fire faktorer er:

  • Faktor 1: Bestyrelsen bliver rigid, når den står over for en krise.
  • Faktor 2: Bestyrelsen bliver fanget af "eskalering af engagement", når tingene ikke går som planlagt.
  • Faktor 3: Bestyrelsen undgår at opbygge den interpersonelle dynamik, der muliggør den kollektive intelligens.
  • Faktor 4: Bestyrelsen skaber psykologisk usikre miljøer, der forskanser konformitet.

Læs mere i publikationen, som gør dig klogere på, hvad bestyrelsen kan gøre for at sikre en effektiv kultur.

Why good boards make bad decisions: Four factors undermining board effectiveness

Læs hele publikationen (på engelsk)

Kontakt os

Trine Vestengen Hopkins

Partner, Leder af Risk Assurance, København, PwC Denmark

5215 0003

E-mail

Brian Christiansen

Partner, Chief Sustainability Operating Officer, København, PwC Denmark

5140 8040

E-mail

Følg PwC