Længere opsigelsesvarsel til arbejdsmiljørepræsentanter – hvis de ikke har det i forvejen

#
  • 05/02/24

Fra den 1. februar 2024 skal arbejdsmiljørepræsentanter som minimum have et forlænget opsigelsesvarsel på 6 uger. Hvad betyder det for din virksomhed?

Hvad har ændret sig med den nye lov?

Efter arbejdsmiljølovens § 10, stk. 2 er arbejdsmiljørepræsentanter særligt beskyttet mod afskedigelse og anden forringelse af sine forhold på samme måde som tillidsrepræsentanter inden for vedkommende eller tilsvarende faglige område.

Dette betyder, at arbejdsmiljørepræsentanter har ret til samme beskyttelse og opsigelsesvarsel som tillidsrepræsentanter på samme faglige område, uagtet om arbejdsmiljørepræsentanten er medlem af det overenskomstbærende forbund eller organiseret i det hele taget.

Der er dog nogle faggrupper, som ikke er dækket af en overenskomst, og hvor der ikke findes en ”vedkommende eller tilsvarende overenskomst” for det pågældende faglige område. I de tilfælde havde retspraksis afgjort, at arbejdsmiljørepræsentanten normalt ikke havde en særlig beskyttelse mod opsigelse, herunder ret til forlænget varsel, efter arbejdsmiljølovens § 10, stk. 2.

Dette har ændret sig pr. 1. februar 2024 således, at der i arbejdsmiljølovens § 10 træder et nyt stk. 3 i kraft. Bestemmelsen sikrer arbejdsmiljørepræsentanter – som ikke er beskyttet mod opsigelse og anden forringelse efter bestemmelsen i § 10, stk. 2 – et forlænget opsigelsesvarsel på 6 uger samt beskyttelse mod anden forringelse.

Hvad skal du som arbejdsgiver være opmærksom på?

Det er vigtigt, at du som arbejdsgiver er opmærksom på denne ændring og overvejer, om der sker en ændring på opsigelsesvarslet for arbejdsmiljørepræsentanten i din virksomhed, herunder om arbejdsmiljørepræsentanten skal informeres om denne ændring.

Hvis en arbejdsmiljørepræsentant på din virksomhed ikke er omfattet af en overenskomst, og der ikke er en overenskomst for det pågældende fagområde, vurderer PwC Legal, at du efter den nye lov om ansættelsesbeviser skal informere arbejdsmiljørepræsentanten om det funktionsbetingede forlængede opsigelsesvarsel. Det kan ske ved at lave et tillæg til ansættelseskontrakten for den eksisterende arbejdsmiljørepræsentant, som får et forlænget opsigelsesvarsel, så længe den pågældende er arbejdsmiljørepræsentant. Desuden bør du opdatere personalehåndbogen, hvis der fremgår oplysninger herom. 

Hvis din virksomhed har en standard ansættelseskontrakt for arbejdsmiljørepræsentanter, hvori der fremgår oplysninger om opsigelsesvarsel for arbejdsmiljørepræsentanter, bør du opdatere denne.

Kontakt os

Catrine Søndergaard Byrne

Partner, Legal, København, PwC Denmark

2448 9299

E-mail

Følg PwC