Er din virksomhed børsnoteret i USA, skal du være opmærksom på nye rapporteringskrav vedr. klimarelaterede risici. Den 6. marts 2024 vedtog Securities and Exchange Commission (SEC) nye regler, der vil omfatte virksomheder, der er børsnoteret i USA og kræve oplysning om klimarelaterede risici, der kan forventes at have en væsentlig påvirkning på en virksomheds forretningsstrategi, driftsresultater eller finansielle situation.
Den 6. marts 2024 vedtog SEC de endelige rapporteringsregler, der skal forbedre amerikanske børsnoterede virksomheders offentliggørelse af risici og påvirkninger af klimarelaterede forhold. SEC er den amerikanske fondsbørs myndighed, som stiller oplysningskrav til virksomheder børsnoteret i USA mhp. at beskytte investorer og sikre rimelige og effektive markeder, og reglerne påvirker ikke blot amerikanske virksomheder, men også ikke amerikanske virksomheder børsnoteret i USA. Indsamling og rapportering af oplysningerne, som indføres trinvist, kan kræve væsentlige ændringer af virksomhedens systemer, processer og kontroller.
Med de nye regler skal virksomheder oplyse betydeligt mere om, hvordan klimarelaterede forhold påvirker deres virksomhed, og hvilke risici det indebærer for deres forretningsresultater. Nærmere bestemt omfatter de nye regler oplysning om klimarelaterede risici og risikostyring, samt hvordan bestyrelsen og ledelsen håndterer sådanne risici. Reglerne indeholder også oplysningskrav om de økonomiske påvirkninger af ekstreme vejrbegivenheder og andre naturforhold i det reviderede regnskab. Større virksomheder vil desuden også være forpligtet til at give oplysninger om udledning af drivhusgasser, hvilket vil være underlagt et indfaset krav om revisionserklæring.
De nye regler kræver, at amerikanske virksomheder og ikke amerikanske virksomheder børsnoteret i USA oplyser:
Regnskabsklasserne “large accelerated filers” og “accelerated filers” skal oplyse brutto scope 1 og scope 2 drivhusgasemissioner (GHG), hvis de er væsentlige. Der skal ikke rapporteres på scope 3. Derudover kræver reglerne, at en virksomhed skal oplyse den metode, der er brugt til at bestemme, hvad der er medtaget, samt eventuelle væsentlige forskelle fra virksomhedens konsoliderede regnskab. Derudover kræver de endelige regler offentliggørelse af den protokol eller standard, der bruges til at rapportere drivhusgasemissioner. Dette kan være baseret på GHG-protokollens standarder eller en anden standard. Derudover kræves, at virksomheder får revisionserklæring på alle scope 1 og scope 2 drivhusgasemissioner. Disse krav er underlagt en indfasningsperiode, der begynder med revision med begrænset sikkerhed. Kun regnskabsklassen “large accelerated filers” vil blive påkrævet i sidste ende at opnå revision med høj grad af sikkerhed.
Med reglerne indføres der også krav om digital tagging (XBRL), der foreslås indført indfasningsvist.
Selvom de tidligste ikrafttrædelsesdatoer starter med rapportering om 2025-oplysninger i 2026, bør selskaberne begynde at forberede sig nu i betragtning af mængden af nødvendige oplysninger. Se dette overblik for indfasning.
De endelige regler bygger på nogle af begreberne udviklet af Task Force on Climate-related Financial Disclosures (TCFD), som også er grundlaget for andre nye obligatoriske rapporteringskrav, såsom EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). SEC’s regler adskiller sig dog på mange måder fra CSRD. Selvom der er bred interesse for indbyrdes anvendelighed og muligheden for at bruge oplysninger udarbejdet under en anden ramme eller regulering for at opfylde oplysningskravene, er der ingen ækvivalensbestemmelser i de nye SEC regler. Det betyder, at man ikke på nuværende tidspunkt kan forvente at være compliant med SEC’s regler alene ved at rapportere efter andre regler og rammmeværk. Dette vil SEC se på, og senere tage stilling til.
EU CSRD/ESRS | ISSB IFRS S1 + S2 | US SEC | |
Region | EU | Universal (vedtagelse afhængig af lokale forhold) | USA |
Udviklere | European Financial Reporting Advisory Group (EFRAG) | International Financial Reporting Standards Foundation (IFRS) | United States Securities and Exchange Commission |
Indledende rapporteringsår | 2024 | 2024 | 2025 for klimarisici 2026 for emissioner |
Emner | ESG/sustainability | ESG/sustainability | E (klima og emmissioner men ikke andre miljøemner) + finansielt regnskab |
Omfattende emner | To generelle bæredygtighedsrapporteringsstandarder og ti emnespecifikke standarder (5 miljømæssige, 4 sociale, 1 governance) | To standarder. IFRS S1 dækker bredere sustainability og IFRS S2 er klimaspecifik. | Én klimastandard |
Hvem omfattes | Alle enheder, der er underlagt EU CSRD - i sidste ende næsten alle større EU-enheder og visse ikke-EU-enheder | For profitorienterede enheder, herunder offentlige erhvervsenheder, afhængige af lokal jurisdiktion | I første omgang store børsnoterede virksomheder |
Hvor mange omfattes | Ultimativt >50,000 | Baseres på lokal jurisdiktionsvedtagelse | I øjeblikket <10,000 |
SMV'er | Indfasningsbestemmelser gældende for SMV’er | Indfasningsbestemmelser gældende for SMV’er | Ikke fastsat endnu. Vil blive baseret på SMV krav |
Væsentlighed | Dobbelt væsentlighed: finansiel væsentlighed og væsentlighed af påvirkninger | Finansiel væsentlighed | Finansiel væsentlighed |
Emissioner | Scope 1, 2, og 3 | Scope 1, 2, og 3 | Scope 1 og scope 2 hvis vurderet væsentligt. Der skal ikke rapporteres på scope 3 |
Scenarieanalyse | Nødvendig for at vurdere robustheden af forretningsstrategien | Nødvendig for at vurdere robustheden af forretningsstrategien | Ikke påkrævet, medmindre det udføres og anses for at være væsentligt |
Direktør kompensation | Kræver offentliggørelse af direktørkompensation knyttet til klimarelaterede problemer | Kræver offentliggørelse af direktørkompensation knyttet til klimarelaterede problemer | Kræver ikke offentliggørelse af direktørkompensation knyttet til klimarelaterede problemer |
Sector standarder | Ikke offentliggjort endnu men vil komme. | Ja (SASB) | Nej |
EU taksonomi | Ja | Nej | Nej |