Virksomheder, som er omfattet af årsregnskabslovens regnskabsklasse B, C eller D, skal opfylde de nye regler om digital bogføring. De kan vælge mellem et registreret digitalt bogføringssystem eller et eget bogføringssystem. Vælges et registreret system, skal det system benyttes for regnskabsår, der begynder den 1. juli 2024 eller senere. Virksomhederne, der vælger at anvende eget bogføringssystem, omfattes først for regnskabsår, der begynder i januar 2025 eller senere. Erhvervsstyrelsen har udarbejdet en liste over registrerede systemer, der kan tilgås via styrelsens hjemmeside.
Det er vigtigt, at din virksomhed er forberedt og bekendt med kravene, så den digitale bogføring fremadrettet foretages på lovlig vis. Nedenfor har PwC angivet, hvordan din virksomhed bedst muligt forbereder sig:
Det er virksomhedernes eget ansvar at efterleve bogføringslovens krav. Ved at benytte et registreret system frem for at anvende eget bogføringssystem behøver virksomheden ikke at dokumentere systemet. Dog har virksomheder, der anvender et registreret system, selv ansvaret for at sikre, at systemet har et af de angivne FOB numre hos Erhvervsstyrelsen. Hvis ens system ikke har et af de anførte FOB numre, så er det ikke et registreret system.
Det er individuelt, hvor meget en virksomhed skal ændre i deres nuværende bogføringssystem for at imødekomme de digitale krav, og derfor kan det være svært at navigere i lovens mange nye bestemmelser. Hos PwC kan vi hjælpe dig med at komme i gang, sætte en retning, konvertere regnskabsdata, sikre oplæring i nye arbejdsgange og lignende. Du er derfor altid velkommen til at kontakte os, hvis vi skal hjælpe dig.
Udfyld formularen og få adgang til PwC's gode råd til din virksomheds digitaliseringsrejse.
Den nye bogføringslov medfører væsentlige ændringer – særligt med krav om anvendelsen af it-systemer i bogføringen.