Bekendtgørelserne vedrører:
Det forventes, at de nye bekendtgørelser træder i kraft d. 1. januar 2025. Bekendtgørelserne læner sig meget op ad høringsversionen af lovforslaget om ændring af varmeforsyningsloven. Derfor kan der løbende ske opdateringer til bekendtgørelserne.
PwC Energi og Forsyning har beskrevet de væsentligste forhold og opmærksomhedspunkter i de nye bekendtgørelser nedenfor.
Bekendtgørelse om indregning af driftsmæssige afskrivninger, henlæggelser til nyinvesteringer og med Forsyningstilsynets tiltræden, forrentning af indskudskapital” er en ændring af den nuværende bekendtgørelse (BEK nr. 941 af 4. juli 2017).
Den eneste væsentlige ændring af bekendtgørelsen vedrører afskrivningsperioden på rør og dertilhørende ventiler, som foreslås forlænget til 45 år, hvilket bedre afspejler rørenes faktiske levetid. I bekendtgørelsen lægges der op til, at den ændrede afskrivningshorisont vil gælde fra investeringernes idriftsættelsestidspunkt. Det fremgår på nuværende tidspunkt ikke tydeligt, om ændringen kun vil gælde for afskrivninger på fremadrettede investeringer eller om ændringen også vil gælde med tilbagevirkende kraft for eksisterende anlæg.
Den foreslåede ændring kan få betydning for takstfastsættelsen, når ledningsnettet fremover kan afskrives over 45 år, i stedet for den nuværende afskrivningsperiode på maksimalt 30 år. Ændringen giver mulighed for at fastsætte en lavere varmepris overfor forbrugerne, fordi der fremover kan indregnes en lavere årlig afskrivning på nye rør og ventiler.
På nuværende tidspunkt kan fjernvarmeselskaberne maksimalt låne over 30 år. Hvis de årlige investeringer i nye rør og ventiler lånefinansieres, er der derfor en risiko for, at der opstår en tidsmæssig forskydning mellem afskrivninger og afdrag. Hvis de afskrivninger, som indregnes i varmeprisen, er opgjort på baggrund af en længere tidshorisont end løbetiden på det bagvedliggende lån til aktiverne, kan fjernvarmeselskaberne risikere at få udfordringer med likviditeten. For at imødekomme denne problemstilling, anbefaler PwC, at takster og budgetter udarbejdes ud fra et likviditetsmæssigt perspektiv, så der sikres en fornuftig sammenhæng mellem indtægter og udgifter.
Der er i øjeblikket en undersøgelse i gang, som skal afklare, om lånebekendtgørelsens maksimale løbetid på lån skal forlænges, så den passer bedre med afskrivningsperioden på varmeselskabernes investeringer. Hvis løbetiden forlænges, kan det bidrage til en forbedret likviditet i fjernvarmeprojekterne.
Den foreslåede ændring kan derfor også være med til at forbedre økonomien i forbindelse med udrulning af fjernvarme i nye områder, fordi længere afskrivningsperioder på nye investeringer alt andet lige fjerner en del af trykket på projektøkonomien.
Det er foreslået, at bekendtgørelsen træder i kraft d. 1. januar 2025, og ændringerne vil allerede gælde for varmeselskabernes regnskabsår, der starter den 1. januar 2025.
Bekendtgørelse om markedsmæssighed af varmeforsyningsvirksomheders aftaler med koncern- og interesseforbundne selskaber” er ny og vil gælde for varmeforsyningsvirksomheder, som er omfattet af varmeforsyningslovens § 20, stk. 1.
Reglerne i bekendtgørelsen stiller krav om, at aftaler, som varmeselskaberne indgår med koncern- og interesseforbundne selskaber, skal indgås på markedsmæssige vilkår.
Markedsmæssighedskravet indebærer, at selskaberne skal bruge en anerkendt metode til at fastsætte aftaleprisen, når der indgås aftaler med andre selskaber i samme koncern eller med interesseforbundne selskaber. Reglerne implementeres for at beskytte forbrugerne mod risikoen for at skulle betale overpris for levering af varme.
Det foreslås også at indføre regler om, at varmeselskaberne løbende skal udarbejde skriftlig dokumentation for, at en aftale er indgået på markedsvilkår. Dokumentationen skal være på plads på aftaletidspunktet og herefter opbevares fem år frem efter den sidste transaktion.
Varmeselskaberne skal hvert år, senest den 1. juli, indsende en oversigt over selskabernes aftaler til Forsyningstilsynet. Oversigten skal også offentliggøres på selskabernes hjemmesider.
De foreslåede regler betyder, at der lander en række nye og administrativt tunge opgaver hos varmeselskaberne. Derfor bør man som selskab overveje, hvilke tiltag, der skal igangsættes, for at alle processer og aftaler bliver gennemgået, hvormed reglerne kan overholdes. Hvis reglerne ikke overholdes, vil det blive straffet med en bøde. Desuden kan selskabernes ledelse eller bestyrelse pålægges strafansvar.
Bekendtgørelse om uafhængighed af medlemmer i det øverste ledelsesorgang i en kommunalt ejet varmeforsyningsvirksomhed” er ny og implementerer nye regler for bestyrelsessammensætningen i kommunalt ejede varmeforsyninger. Reglerne i bekendtgørelsen stiller krav til bestyrelsessammensætningen, som mindst skal bestå af to uafhængige medlemmer.
For at et bestyrelsesmedlem opfylder uafhængighedskriterierne, må medlemmet bl.a. ikke have været medlem af direktionen eller en ledende medarbejder de seneste 5 år eller have haft en forretningsrelation med selskabet, et datterselskab eller et associeret selskab det seneste år. Ledelsen kan til enhver tid beslutte, at et medlem af bestyrelsen ikke er uafhængigt. Bekendtgørelsen skal være med til at skabe et bedre beslutningsgrundlag.
Bekendtgørelsen foreslås at træde i kraft d. 1. januar 2025, og reglerne skal senest være opfyldt ved det førstkommende valg i varmeforsyningernes bestyrelse.
Hvis du har spørgsmål i forbindelse med høringerne, er du velkommen til at kontakte en af PwC’s faglige eksperter.
Vær på forkant med nye tiltag og tendenser i erhvervslivet. Du bliver også inviteret til agendasættende events, hvor vi sammen får ny viden, perspektiver og relationer.
Seneste publikationer, analyser og undersøgelser om emner som skat, regnskab, IFRS, revision, moms, told og afgifter.
Andreas Albers Rasmussen