Nye regler til digital bogføring:

Få overblik over reglerne som dit bogføringssystem skal leve op til

#
  • 25/10/24

Bogføringsloven stiller krav om digital bogføring fra 1. januar 2025 for virksomheder i regnskabsklasse B, C og D. Omfattede virksomheder kan vælge mellem to typer bogføringssystemer:

  • Et standard bogføringssystem, som er registreret hos Erhvervsstyrelsen, og hvor udbyderen af systemet garanterer, at systemet lever op til alle krav. 
  • Et ikke-registreret system (specialudviklet), der er tilpasset den enkelte virksomheds behov.

Listen over standard bogføringssystemer, som er registreret hos Erhvervsstyrelsen, er nu offentliggjort. Tjek, om din virksomheds bogføringssystem er på listen.

Er du i tvivl om jeres bogføringssystem lever op til de nye krav?

Benytter din virksomhed et bogføringssystem, der ikke er på listen, eller har din virksomhed tilpasset et standard bogføringssystem på listen med brug af tredjeparts applikationer, vil I selv skulle sikre, at bogføringssystemet lever op til kravene i bekendtgørelsen nr. 205 af 29/02/2024. Det står i modsætning til, hvad der gælder for standard bogføringssystemerne, hvor udbyderen sikrer, at systemet overholder kravene. 

Reglerne træder i kraft for virksomhedens første regnskabsår, der påbegyndes den 1. januar 2025 eller senere, og omfatter bl.a krav til: 

  • Digitalisering af transaktioner, kontrolspor og bilag
  • It-sikkerhedskrav til sikring af data
  • Automatisering af bogføringsprocesser.

Vi kan samarbejde om jeres muligheder

I PwC har vi dyb indsigt i de krav, virksomheder skal efterleve, når man anvender et ikke-registreret bogføringssystem. Vi hjælper virksomheder med at forstå, hvilke udfordringer den eksisterende bogføringsløsning har, og hvordan de kan løses. Vores rådgivning fokuserer på at finde den rigtige balance for jeres virksomhed. Det vil typisk være ved at afdække, hvordan det eksisterende bogføringssystem kan opgraderes til at overholde de nye krav frem for at udskifte bogføringssystemet.

Få seneste nyt fra PwC

Vær på forkant med nye tiltag og tendenser i erhvervslivet. Du bliver også inviteret til agendasættende events, hvor vi sammen får ny viden, perspektiver og relationer.

Publikationer og udgivelser

Seneste publikationer, analyser og undersøgelser om emner som skat, regnskab, IFRS, revision, moms, told og afgifter.

Kontakt os

Trine Vestengen Hopkins

Partner, Leder af Risk Assurance, København, PwC Denmark

5215 0003

E-mail

Alex Pedersen

Senior Manager, Risk Assurance, PwC Denmark

2612 2367

E-mail

David Schmidt Laursen

Senior Manager, Assurance, PwC Denmark

3069 5810

E-mail

Bo Petersen

Partner, Risk Assurance, Hellerup, PwC Denmark

5138 4895

E-mail

Følg PwC