Bogføringsloven stiller krav om digital bogføring fra 1. januar 2025 for virksomheder i regnskabsklasse B, C og D. Omfattede virksomheder kan vælge mellem to typer bogføringssystemer:
Listen over standard bogføringssystemer, som er registreret hos Erhvervsstyrelsen, er nu offentliggjort. Tjek, om din virksomheds bogføringssystem er på listen.
Benytter din virksomhed et bogføringssystem, der ikke er på listen, eller har din virksomhed tilpasset et standard bogføringssystem på listen med brug af tredjeparts applikationer, vil I selv skulle sikre, at bogføringssystemet lever op til kravene i bekendtgørelsen nr. 205 af 29/02/2024. Det står i modsætning til, hvad der gælder for standard bogføringssystemerne, hvor udbyderen sikrer, at systemet overholder kravene.
Reglerne træder i kraft for virksomhedens første regnskabsår, der påbegyndes den 1. januar 2025 eller senere, og omfatter bl.a krav til:
I PwC har vi dyb indsigt i de krav, virksomheder skal efterleve, når man anvender et ikke-registreret bogføringssystem. Vi hjælper virksomheder med at forstå, hvilke udfordringer den eksisterende bogføringsløsning har, og hvordan de kan løses. Vores rådgivning fokuserer på at finde den rigtige balance for jeres virksomhed. Det vil typisk være ved at afdække, hvordan det eksisterende bogføringssystem kan opgraderes til at overholde de nye krav frem for at udskifte bogføringssystemet.
Vær på forkant med nye tiltag og tendenser i erhvervslivet. Du bliver også inviteret til agendasættende events, hvor vi sammen får ny viden, perspektiver og relationer.
Seneste publikationer, analyser og undersøgelser om emner som skat, regnskab, IFRS, revision, moms, told og afgifter.
Alex Pedersen
David Schmidt Laursen
Bo Petersen