Fra 1. januar 2025 skal alle små og mellemstore virksomheder, der følger kalenderåret som regnskabsår, bogføre i et digitalt bogføringssystem. Virksomheder kan vælge et registreret bogføringssystem, som er godkendt hos Erhvervsstyrelsen. For disse systemer sikrer leverandøren, at kravene i bogføringsloven efterleves. Alternativt skal man selv dokumentere efterlevelsen af krav til ikke-registrerede bogføringssystemer. Loven træder i kraft trinvist afhængigt af virksomhedens regnskabsår. Hvis din virksomhed følger kalenderåret og slutter den 31. december, bliver du omfattet fra 1. januar 2025. Virksomheder med andre regnskabsår får en tilpasset overgangsperiode.
Hvis din virksomhed i øjeblikket bruger systemer som Excel eller Caseware til bogføring, er du ikke compliant med den nye lovgivning. Begge systemer optræder ikke på Erhvervsstyrelsens liste over godkendte bogføringssystemer. Det betyder, at disse systemer ikke lever op til de krav, der stilles i loven, og at din virksomhed at din virksomhed kan overgå til et registreret bogføringssystem..
Det kan være en god idé at begynde at planlægge overgangen tidligt. Når lovgivningen træder i kraft, vil det være nødvendigt at have et system på plads, der kan håndtere kravene om digital bogføring, e-invoicing og ugentlig backup ved tredjepart.
Som ejer af en lille eller mellemstor virksomhed bør du tage følgende skridt for at sikre, at du er klar til at overholde de nye krav:
PwC har stor erfaring med at hjælpe små og mellemstore virksomheder med at opgradere deres bogføringssystemer. Vi tilbyder assistance med:
Søren Berg Jørgensen