EU-Kommissionens Omnibus-forslag:

Hvad betyder det for din virksomhed?

#
  • 27/02/25

Omnibus-pakken (pakke I) består af et direktiv, der skal styrke konkurrenceevnen og lette den administrative byrde for virksomheder ved at lempe og forenkle det hidtil implementerede CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive – direktiv om virksomheders bæredygtighedsrapportering) i national lovgivning. 

Hvad er formålet med Omnibus-forslaget?

Forslaget har til formål at forenkle og harmonisere EU’s bæredygtighedsrapportering ved at ensrette, forsimple og forskyde kravene fra bl.a. CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive), CSDDD (Corporate Sustainability Due Diligence Directive) – direktiv om virksomheders bæredygtighedsmæssige due diligence og EU-Taxonomien (EU’s taksonomi for bæredygtige aktiviteter). Målet er at reducere den administrative byrde for virksomheder med en forventet reduktion på mindst 25 % for alle og op til 35 % for mindre eller mellemstore virksomheder. Baggrunden er Draghi-rapportens anbefalinger og EU-Kommissionens Konkurrenceevnekompas, som begge understreger behovet for en sammenhængende og effektiv tilgang, der understøtter den grønne omstilling og øger EU’s konkurrenceevne. 

Færre virksomheder bliver omfattet af CSRD

Forslaget lægger op til, at CSRD i en overgangsperiode er uændret for de virksomheder, der var omfattet af CSRD allerede for regnskabsåret 2024. For de foreslåede ændringer til CSRD, se nedenstående afsnit. Endvidere foreslås, at CSRD udskydes for virksomheder, der i dag er omfattet af CSRD for regnskabsåret 2025 med to år, dvs. til regnskabsåret, der starter 1. januar 2027, og for virksomheder, der i dag er omfattet af CSRD for regnskabsåret 2026 med to år, dvs. til regnskabsåret, der starter 1. januar 2028. 

Det foreslås, at CSRD fremadrettet alene vil være gældende for virksomheder, der både har mere end 1000 medarbejdere i gennemsnit og en omsætning på mere end 50 mio. EUR eller en balancesum på mere end 25 mio. EUR. 

Den gældende bestemmelse vedr. børsnoterede virksomheder foreslås fjernet, hvorfor børsnoterede virksomheder kun vil være omfattet, såfremt de lever op til ovenstående kriterier om medarbejderantal og omsætning hhv. balancesum. 

Begrænsning af afsmittende effekt af CSRD på virksomheder og værdikæden

For at begrænse den afsmittende effekt af CSRD foreslås det, at virksomheder som udgangspunkt ikke skal indsamle oplysninger fra værdikæden ud over det, der anbefales i den frivillige bæredygtighedsstandard (VSME), medmindre de involverede virksomheder selv er omfattet af CSRD. 

Endvidere fjernes muligheden for, at EU-Kommissionen kan vedtage sektor-standarder, således at fokus fremover lægges på en mere ensartet tilgang. 

Nye retningslinjer for erklæring med begrænset sikkerhed og forenkling af ESRS

Med hensyn til assurance foreslås det, at Kommissionen offentliggør retningslinjer for erklæring med begrænset sikkerhed. Endvidere fjernes forventningen om en fremtidig overgang til erklæring med høj grad af sikkerhed for bæredygtighedsrapporteringen.

Det foreslås endvidere, at Kommissionen får mandat til at forenkle de underliggende rapporteringsstandarder (ESRS). Det foreslås, at forenklingerne bl.a. skal reducere antallet af datapunkter, prioritere kvantitative data (Metrics) over kvalitative og tydeliggøre obligatoriske og frivillige datapunkter.

De samme virksomheder omfattet af CSDDD, frist udskydes et år

Forslaget ændrer ikke omfanget af omfattede virksomheder for CSDDD, der stadig udgør virksomheder med mindst 1000 medarbejdere og en årlig omsætning på mere end 450 mio. EUR. Det foreslås at udskyde den trinvise ikrafttrædelse med ét år til juli 2028 for den første gruppe virksomheder med 5000 ansatte og en årlig omsætning på mere end 1.500 mio. EUR. Medlemsstaterne får ligeledes et års udsættelse af implementeringen i national lovgivning. Direktivet skal således implementeres i dansk ret i juli 2027.

Præcisering af krav til due diligence i værdikæden

Forslaget præciserer kravene til due diligence i værdikæden som en risiko-baseret tilgang. Det omfatter især, at virksomheder i første omgang skal fokusere på det første led i værdikæden, herunder egne aktiviteter, datterselskaber og direkte forretningsforbindelser. Skulle kortlægningen afsløre potentielle negative indvirkninger længere nede i værdikæden, skal en dybdegående vurdering af de relevante indirekte forretningsforbindelser gennemføres. Derudover foreslås det, at indhentningen af information fra forretningsforbindelser med færre end 500 ansatte begrænses til den frivillige bæredygtighedsstandard (VSME) under CSRD.

Civilretligt ansvar fastsættes af medlemsstater

Det foreslås at fjerne civilretligt ansvar på EU-niveau, for eksempel i tilfælde af skade på en fysisk eller juridisk person, og overdrage ansvaret til national lovgivning, hvilket betyder, at det er op til medlemsstaterne at fastsætte regler. 

Endelig foreslås det, at kravet om at afbryde kontrakter som en sidste udvej ved alvorlige negative indvirkninger fjernes. 

Kravet om at udarbejde en handlingsplan for at afbøde negativ påvirkning – herunder eventuel suspension af forretningsforbindelser – opretholdes dog fortsat.

EU-taksonomi: Krav lempes for virksomheder med omsætning under 450 mio. EUR 

Forslaget til ændringer i Taksonomi-forordningen indebærer, at virksomheder omfattet af CSRD med en omsætning over 450 mio. EUR skal følge de fulde krav samt de tilhørende delegerede retsakter. For virksomheder med en omsætning under 450 mio. EUR lempes kravene. Der er sendt et udkast til ændringer af de delegerede retsakter – Taxonomy Disclosures Delegated Act og Taxonomy Climate and Environmental Delegated Act – i offentlig høring fra den 26. februar til den 26. marts 2025. 

Udkastet foreslår at simplificere de obligatoriske rapporteringsskabeloner, indføre et væsentlighedsniveau samt muligheden for at rapportere på delvist bæredygtige aktiviteter. Desuden foreslås det at reducere omfanget af rapporteringen af driftsudgifter (OpEx) og forenkle kriterierne i forbindelse med, at aktiviteter ikke må gøre væsentlig skade på andre klima- og miljømål (DNSH-kriterier).

For virksomheder med en omsætning under 450 mio. EUR, der vurderer deres økonomiske aktiviteter som aligned eller delvist aligned, skal der rapporteres på andelen af omsætning og CapEx. Rapportering på andelen af OpEx forbliver frivillig, og der skal ikke rapporteres, hvis alle aktiviteter vurderes som enten udelukkende eligible eller non-eligible. 

Hvem får forslaget betydning for?

Forslaget vil give betydelige lempelser for danske virksomheder. Det er dog vigtigt at understrege, at Kommissionens Omnibus-pakke på nuværende tidspunkt er et forslag, der skal igennem en regulatorisk proces både på EU-plan og nationalt, før den endelige danske regulering vedtages og implementeres. Ordlyden af de enkelte ændringer kan ændres undervejs, og det endelige resultat kan derfor se anderledes ud. Efter EU-godkendelse skal forslaget gennem den danske lovproces.

For store virksomheder i regnskabsklasse D og store virksomheder i regnskabsklasse C, som fremover ikke vil være omfattet af CSRD, er det vigtigt at bemærke, at de foreslåede ændringer i Omnibus-pakken ikke påvirker reglerne i kønsbalanceloven og selskabslovens §139 c.

PwC følger udviklingen tæt og holder dig opdateret

PwC følger udviklingen tæt og opdaterer løbende, efterhånden som ny information offentliggøres. PwC ser positivt på EU's Omnibus-forslag, som vil reducere de administrative byrder for virksomhedernes bæredygtighedsrapportering og samtidig sikre fokus på bæredygtighedsløsninger.

Kontakt os

Carina Ohm

Partner, ESG- og Bæredygtighedsydelser, København, PwC Denmark

2442 8398

E-mail

Brian Christiansen

Partner, Chief Sustainability Operating Officer, København, PwC Denmark

5140 8040

E-mail

Følg PwC