Stigende råvarepriser og udfordringer med forsyningskæden presser virksomhedernes likviditet

09/09/22

En undersøgelse fra PwC viser, at C25-virksomhedernes lagerdage er steget knap 9 % fra 2. kvartal 2021 til 2. kvartal 2022 grundet stigende råvarepriser og udfordringer med forsyningskæden, hvilket presser virksomhedernes likviditet. Virksomheder bør derfor skrue op for arbejdet med at reducere pengebindingen i virksomhedens arbejdskapital, lyder anbefalingen fra PwC.

PwC’s undersøgelse af C25-virksomhederne (eksklusiv finansielle virksomheder) viser en stigning i kapitalbindingen på varelageret på knap 9 % fra 2. kvartal 2021 til 2. kvartal 2022.

“Vores undersøgelse af C25-virksomhederne er en indikator for det brede erhvervsliv, hvor vi i øjeblikket oplever en stigning i virksomhedernes lagerbeholdninger. Vi ser særligt, at kapitalbindingen i varelagrer stiger som følge af udfordrede forsyningskæder. Endvidere har inflation samt stigende råvarepriser og transportomkostninger i sig selv en negativ indvirkning på kapitalbindingen,” forklarer Mads Johansson, partner i PwC’s afdeling for Business Recovery Services (BRS). Han uddyber:

“Udfordringerne kan i flere tilfælde skyldes, at nogle virksomheder oplever problemer med at få bestemte komponenter hjem, som det blandt andet har været set med mikrochips i flere forskellige industrier.”

Arbejdskapitalen stiger og presser virksomhedens likviditet

På bagkant af Covid-19-krisen og efter Ruslands invasion af Ukraine har virksomheders forsyningskæder verden over været under pres. Samtidigt har stigende råvarepriser og transportomkostninger været medvirkende til en øget kapitalbinding i lagerbeholdningerne, hvilket har hævet nettoarbejdskapitalen bestående af virksomhedernes varelager, tilgodehavender fra salg og leverandørgæld.

“En høj kapitalbinding i arbejdskapitalen påvirker virksomhedens likviditet og mindsker derved de frie midler til fx investeringer i produktionsapparatet, udvikling af nye produkter eller udbytte til ejere. Blandt C25-virksomheder arbejdes der kontinuerligt med likviditetsstyring, men også uden for denne gruppe bør virksomheder skabe et overblik over deres likviditetssituation for at sikre, at der er balance i kapitalbindingen i arbejdskapitalen, og at det likviditetsmæssige råderum er tilstrækkeligt,” forklarer René Brandt Jensen, partner i PwC’s afdeling for Business Recovery Services (BRS).

Ifølge PwC’s undersøgelse er betalingstiden fra debitorer desuden øget med 10 % fra 2. kvartal 2021 til 2. kvartal 2022 for C25–virksomhederne.

“Udviklingen er formentlig drevet af en øget usikkerhed, hvilket skærper opmærksomheden på likviditeten hos kunderne. Dog ser vi også, blandt de undersøgte virksomheder, at der har været en mindre forlængelse af betalingstiden til leverandører, hvilket har positiv indflydelse på nettoarbejdskapitalen,” slutter Mads Johansson.

PwC anbefaler: Sådan sikrer virksomhederne fortsat god likviditet

  • Virksomhederne bør skabe den nødvendige indsigt i den kommende likviditetsudvikling for at sikre, at de har tilstrækkelig likviditet til rådighed til at stå imod stigende kapitalbindinger i arbejdskapitalen. Dette gøres ved at udarbejde likviditetsforecasts på kort og lang sigt, som tager udgangspunkt i de opdaterede budgetter og forecasts. Det er afgørende, at der løbende følges op på disse, så der tidsnok handles, hvis udviklingen afviger fra forventningerne.
  • Hvis virksomheden oplever et stigende likviditetspres, kan der skabes likviditetsmæssig råderum ved at reducere pengebindingen i virksomhedens arbejdskapital. Fx bør følgende undersøges:
    • Tilgodehavender fra salg: Analysér og gennemgå nuværende betalingsperformance og rykkerprocedurer på tværs af kundebasen for at sikre rettidig betaling af tilgodehavender, forhandle bedre kreditbetingelser samt sikre at faktureringsprocessen er hurtig og effektiv. Vær i den forbindelse opmærksom på kreditforsikrede kunder, som nærmer sig kreditmaximum, fx som følge af stigende råvarepriser og transportomkostninger, og som derfor skal betale hurtigere for at kunne få nye varer.
    • Varelager: Sørg for optimal produktionsplanlægning og/eller indkøb af varer, som afspejler det forventede salg på de enkelte kunder/varegrupper, så der ikke laves unødig pengebinding i lagervarer, og lav differentieret lagerstyring på tværs af varegrupper for at skabe indsigt i omsætningshastigheden på de enkelte varenumre og identificere risikogrupper ift. ”non- or slow-moving goods”.
    • Gæld til leverandører: Foretag en gennemgang af det seneste års samlede variable (råvare) indkøb samt øvrige omkostninger med henblik på at identificere om aftalte betingelser overholdes og om nuværende aftaler kan/bør genforhandles for at opnå bedre priser og/eller kreditbetingelser, og foretag en gennemgang af eksisterende indkøbspolitikker samt undersøg muligheder for leverandørfinansiering.
  • Kan der ikke skaffes den nødvendige likviditet internt hos virksomheden ved fx at optimere arbejdskapitalen eller ved kapitalindskud fra ejere, skal markedet afsondres for yderlig finansiering hos evt. nuværende bankforbindelse eller andre långivere eller investorer i markedet. En planlagt, rettidig og struktureret proces vil skabe det bedste resultat.

Kontakt os

Mads Johansson

Mads Johansson

Partner, statsautoriseret revisor, PwC Denmark

Tlf: 2321 1412

René Brandt Jensen

René Brandt Jensen

Partner, PwC Denmark

Tlf: 2141 6025

Følg PwC