PwC har i samarbejde med Opinium spurgt godt 2.000 repræsentativt udvalgte danskere om deres holdning, forventninger og forbrug til Black Friday og Cyber Monday. Undersøgelsen er gennemført fra den 26. oktober til 2. november 2022 i Danmark og en række andre europæiske lande, herunder Frankrig og Tyskland.
De danske forbrugere har forskellige holdninger til Black Friday-udsalget. Lidt over halvdelen af de danske forbrugere udtrykker således interesse i at handle til Black Friday og Cyber Monday. Hver tredje dansker er dog ikke interesseret eller undgår bevidst udsalget under Black Friday og Cyber Monday.
Undersøgelsen viser desuden, at danskerne forventer at bruge 2.037 kroner i gennemsnit på udsalget i forbindelse med Black Friday og Cyber Monday. Det er en lille stigning fra sidste år, hvor de i gennemsnit brugte 2.008 kr. Desuden planlægger mænd at bruge flere penge end kvinder (2.510 kr mod 1.550 kr). Danskere i Region Hovedstaden forventer at bruge flest penge.
4 ud af 10 af de danske forbrugere, der planlægger at bruge penge på Black Friday og Cyber Monday, forventer at bruge penge på tøj, sko og accessories, og de fleste planlægger at bruge det samme beløb som sidste år. Knap hver fjerde (23 %) dansker planlægger at bruge flere penge på elektronik end sidste år.