PwC’s undersøgelse viser, at digitaliseringen af økonomifunktionen prioriteres højt af de fleste CFO’er. Ikke desto mindre er digitaliseringen af det finansielle område kun lige begyndt i mange virksomheder. Store virksomheder med en omsætning på mere end 10 mia. euro har lettere ved at håndtere udfordringen, da de som regel har både budgettet og de rette medarbejdere.
Traditionelle økonomi- og finansfunktioner bliver stadigt mere automatiserede. Digitaliseringen giver CFO’en og finansfunktionen mulighed for at forbedre virksomhedens konkurrenceevne med bl.a. AI-understøttede forecast og prognoser.
I mange virksomheder ligger der stadig et meget stort potentiale i digitaliseringen af økonomifunktionen, og transformationen af området repræsenterer en stor mulighed for CFO’erne. AI-understøttede prognosemodeller og prædiktiv dataanalyse kan bl.a. bidrage til at styrke CFO’ens strategiske rolle i virksomheden.
Digitaliseringen af økonomifunktionen er kun lige begyndt i mange virksomheder. Med digitaliseringen følger gode muligheder for større værdiskabelse og en stærkere strategisk rolle for CFO’erne. I PwC’s globale undersøgelse svarede 73 % af de adspurgte CFO’er, at de prioriterer den digitale transformation af økonomifunktionen højt. Det kan dog være vanskeligt for mange virksomheder at implementere en digital strategi i praksis. Store virksomheder er generelt kommet længere i processen med at digitalisere økonomifunktionen.
“Økonomifunktionens traditionelle arbejde er i højere grad baseret på forretningsgange, der er lettere at standardisere, og som kan digitaliseres omkostningseffektivt. Her ligger der et stort potentiale i mange økonomi- og finansfunktioner.” siger Natasha Lembke, Head of CFO Advisory, PwC Danmark
Automatiseringen af simple arbejdsgange i økonomifunktionerne bliver stadigt mere udbredt, men det betyder ikke, at økonomifunktionen bliver mindre relevant. Selvom moderne værktøjer, baseret på AI- og procesautomatiseringsteknologi, skaber nye muligheder, anvendes værktøjerne endnu ikke i det omfang, som CFO’ens strategi har fastlagt.
En af årsagerne til den fortsatte tøven over for digitaliseringen er, at både medarbejdere og ledelse – set fra CFO’ens perspektiv – mangler digitale kompetencer. Det kan også være svært at finde nye medarbejdere med den rette it-ekspertise. Derimod er omkostningerne ikke årsagen til, at digitaliseringsplanerne ikke realiseres. Næsten halvdelen af de adspurgte (44 %) forventer, at budgettet til digitaliseringsprojekter vil stige med 10 til 25 %. For mange CFO’er handler det nu om at investere pengene i at tilpasse strategien.
Strategien er at transformere det finansielle område fra blot at være en økonomibestyrer og en bagudskuende observatør til en fremadskuende samarbejdspartner for ledelsen. Derved vil økonomifunktionen kunne fungere som katalysator for fremtidens forretning.
Undersøgelsen bekræfter, at de primære mål med digitaliseringen af økonomifunktionen er at reducere omkostningerne og forbedre beslutningstagningen gennem databaserede analyser. Undersøgelsen viser dog også, at CFO’erne lægger større vægt på at forbedre beslutningstagningen end på at reducere omkostningerne. Det gør de især, fordi de i gennemsnit har haft større succes med digitaliseringsprojekter, der har haft til formål at implementere analytisk beslutningstagning.
Det kommer økonomifunktionens medarbejdere og dermed hele virksomheden til gode, hvis medarbejdernes arbejdsbyrde bliver lettet gennem automatisering af traditionelle kontrolopgaver. Økonomifunktionen kan anvende den frigivne tid til at udarbejde prognoser og planlægge projekter, herunder udarbejde databaserede prognoser for virksomhedsudvikling. Ifølge undersøgelsen antager næsten halvdelen af CFO’erne (45 %), at antallet af medarbejdere i deres virksomheder vil forblive mere eller mindre uændret de næste fem år.
Procesautomatisering ved hjælp af chatbots og andre AI-værktøjer er stadig langt fra at blive implementeret i mange økonomifunktioner. Mange virksomheder anvender kun digital ledelsesrapportering eller dashboards. Softwarealgoritmer kan anvendes til at analysere store mængder data og behandle brugerspecifik og kontekstafhængig information i realtid.
CFO’er i it-virksomheder er kommet længst i digitaliseringsprocessen og arbejder allerede med chatbots og planlægningsværktøjer baseret på AI. Undersøgelsen viser, at forsynings- og byggevirksomheder derimod har en relativt lav grad af digitalisering i deres økonomifunktioner
I undersøgelsen svarede 73 % af de adspurgte CFO’er, at digitalisering står øverst på dagsordenen. Men det kniber med at få implementeret digitaliseringsprojekterne i økonomifunktionen og ofte også med at eksekvere virksomhedens digitaliseringsstrategi. De vigtigste personer bag digitaliseringen i mange virksomheder er CIO’en/CTO’en, efterfulgt af CFO’en og CEO’en.
Digitaliseringsprojekter i økonomifunktionen har overordnet to formål: reduktion af omkostninger og forbedring af beslutningstagningen. De CFO’er, der deltog i undersøgelsen, anser begge mål for at være vigtige, men lægger selv størst vægt på at forbedre beslutningstagningen.
Virksomhedernes økonomifunktioner er kun blevet moderat digitaliseret i de senere år, og i de fleste tilfælde er der potentiale for en mere omfattende digitalisering. Indtil videre er det kun få virksomheder, der anvender omfattende teknologier i økonomifunktionen. Procesautomatisering, AI og blockchain anvendes sjældent. Den eneste undtagelse er, at to tredjedele af virksomhederne anvender dashboards i ledelsesrapporteringen.
Den største barriere for digitaliseringen af økonomifunktionen er manglen på digitale kompetencer hos både ledelsen og medarbejderne. Den næststørste barriere er – ifølge CFO’erne – tøven og modstand fra medarbejdernes side, der er begrundet i frygten for at miste deres job eller relevans i virksomheden. Der er dog ingen mangel på økonomiske eller tekniske ressourcer.
Der er to mulige digitaliseringsscenarier: Økonomifunktionen kan i vid udstrækning automatiseres ved hjælp af digitalisering, hvis CFO’ens fokus i de kommende år primært er på administrative og lovgivningsmæssige processer. Alternativt kan økonomifunktionen øge sin betydning ved at udvikle nye analytiske kompetencer til at hjælpe virksomhedsledelsen med at formulere og eksekvere vellykkede forretningsstrategier.
Virksomhederne skal fokusere mere på digitaliseringen af økonomifunktionen. Transformation af finansområdet giver nye muligheder for databaseret virksomhedsledelse.
PwC har gennemført undersøgelsen i samarbejde med WHU-Otto Beisheim School of Management. 522 CFO’er fra virksomheder i Europa, Nord- og Sydamerika, Asien og Afrika har deltaget i undersøgelsen. De fleste af spørgsmålene var baseret på en Likert-skala med syv svarmuligheder, hvor “1” betød “meget uenig”, og “7” betød “meget enig”.
Interviewpersonerne er ansat i små, mellemstore og store virksomheder, og virksomhederne beskæftiger sig med industriel produktion, byggeri, forsyning, informationsteknologi, handel, transport og tjenesteydelser. En tredjedel af virksomhederne er børsnoterede selskaber, de resterende er privatejede virksomheder. 261 af virksomhederne er baseret i DACH-regionen.