Ifølge en pulsmåling fra PwC foretaget op til det amerikanske præsidentvalg den 5. november håber 81 % af danske erhvervsledere på vegne af dansk erhvervsliv, at Kamala Harris bliver USA’s næste præsident. Samme andel (81 %) er helt eller delvist enige i, at udfaldet af valget har stor betydning for dansk eksport.
Desuden vurderer 80 % af de danske erhvervsledere, at Kamala Harris som præsident vil være bedst for de danske eksportmuligheder. 6 % peger på Trump, mens resten ikke ser nogen forskel eller svarer “ved ikke”. Desuden vurderer 65 %, at Kamala Harris vil være bedst for den globale vækst, mens 7% peger på Trump. Resten vurderer, at de vil være lige gode/dårlige eller svarer “ved ikke”.
(Enig = Har svaret “Helt enig” eller “delvist enig”. Uenig = Har svaret “Helt uenig” eller “delvist uenig”)
De danske erhvervslederne er mere splittede, når de skal vurdere, hvilken kandidat der vil være bedst egnet til at skabe vækst i USA’s økonomi samt skabe amerikanske arbejdspladser. 41 % vurderer, at Harris vil være bedst for den amerikanske vækst, mens hver fjerde (25 %) peger på Trump. 28 % mener, at de vil være lige gode/dårlige.
PwC’s pulsmåling viser desuden, at 90 % vurderer, at Kamala Harris er de danske erhvervslederes foretrukne kandidat, når det gælder opgaven med at sætte og nå ambitiøse klimamål, herunder en reduktion af USA’s CO2-udledning. 3 % vurderer, at Trump vil være bedst på dette område.
400 danske erhvervsledere har deltaget i spørgeundersøgelsen “Det amerikanske præsidentvalgs betydning for dansk erhvervsliv”. Besvarelserne er indsamlet i perioden fra den 12. oktober til den 22. oktober 2024, og respondenterne er blevet spurgt til deres syn på det amerikanske valg samt valgets betydning for dansk erhvervsliv, herunder eksport.
Senior Partner og adm. direktør, København, PwC Denmark
Partner, Marketing, Communications & Corporate Sustainability, København, PwC Denmark
3945 3579