{{item.title}}
Når det handler om cybersikkerhed, så er det vanskeligt for ledelsen at sikre sin virksomhed mod at blive ramt af cyberhændelser og eventuelle konsekvenser heraf. Det kræver en omfattende sikkerhedsindsats. Og selv da risikerer man at blive ramt. Derfor kan det for langt de fleste virksomheder være en god idé at tegne en cyberforsikring, hvis uheldet skulle være ude. Ligesom man tegner forsikringer på andre områder. På den måde kan man overføre noget af risikoen til tredjepart, nemlig forsikringsselskabet. Men det er en fordel, hvis man har sit cyberstrategiske fundament på plads, inden man tegner forsikringen.
I CFO'ens CyberGuide har vi indtil videre fokuseret på at give CFO’en og den øvrige ledelse en række værktøjer til at identificere og beskytte virksomhedens kronjuveler og sikre dem mod cyberhændelser generelt. Vi har også givet gode råd til at minimere de negative afledte konsekvenser, bl.a. ved at opbygge et passende beredskab.
Forsikringer er endnu et værktøj, som virksomhedens ledelse kan bruge i håndteringen af cyberrisici. Når vi ser på cyberforsikringer, og hvordan de kan benyttes som et værktøj, så er det, fordi forsikringer kan bruges til at overføre risiko fra virksomheden selv til tredjepart og derved reducere skaden ved en given cyberhændelse.
En god og effektiv forsikring kræver, at man har gjort sit forarbejde omkring cybersikkerhed på forhånd, kender sin virksomheds risikobillede, og har sit cyberstrategiske fundament på plads.
Ledelsen i en dansk produktionsvirksomhed bliver kontaktet af sit forsikringsselskab, der stiller en række krav til cybersikkerheden i virksomheden. Forsikringsselskabet vil ikke gentegne forsikringen, medmindre virksomheden kan påvise en opdateret og afprøvet beredskabsplan, samt at adgangskontrol til systemer i produktionsmiljøet styrkes væsentligt. Forsikringsselskabet meddeler, at indtil disse to faktorer er bragt i orden, vil forsikringen være omfattet af en ekstraordinær høj selvrisiko.
De forskellige cyberforsikringer på markedet har forskellige dækninger,
og forsikringsselskaberne stiller forskellige krav til virksomheden. Derfor er det vigtigt for ledelsen at få klarhed over, hvilke dækninger der er relevante for virksomheden.
Da forsikringernes omfang og vilkår kan variere mellem de enkelte selskaber, anbefaler PwC, at virksomheden sammen med en forsikringsmægler afdækker egne behov og sikrer, at den tilbudte forsikring dækker disse behov.