PwC’s globale analyse ’The power of portfolio renewal and the value in divestitures’, som er baseret på +2.500 respondenter og flere interviews med ledere og bestyrelsesmedlemmer, viser, at virksomheder øger deres værdiskabelse ved at foretage frasalg af selskaber/aktiviteter, som ikke længere passer i den samlede strategi. Analysen viser en medianstigning på 3,8 % i aktiekursen for virksomheder umiddelbart efter offentliggørelsen af et frasalg, og 25 % af disse virksomheder oplever en stigning på +10 %.
PwC’s analyse viser, at der er en meget høj sandsynlighed (99,5 %) for en positiv 'shareholder value', når en virksomhed kan demonstrere tre centrale egenskaber.
Alligevel peger analysen på, at blot 14 % af virksomhederne opfylder disse egenskaber:
Ikke alle virksomheder omfavner frasalg i deres strategi, og generelt opkøbes der i langt højere grad end der frasælges. Nye tal viser, at S&P 500-virksomheder opkøbte 4,4 gange så meget, som de frasolgte. Dette er en stigning fra 3,7 ift. den foregående femårsperiode.
Men hvorfor overses værdien i porteføljetilpasning ved frasalg? Analysen peger bl.a. på: