{{item.title}}
{{item.text}}
{{item.title}}
{{item.text}}
Virksomheder kan komme i en situation, hvor pengestrømmene fra driftsaktiviteten er negative, og at den finansiering, som er til rådighed for virksomheden, ikke længere er tilstrækkelig. En sådan situation kræver øjeblikkelig handling fra ledelsens side, hvor følgende proces bør iagttages og følges:
Forstå den finansielle situation
Justér hyppigheden af bestyrelsesmøder
Beskyt den finansielle situation
Håndtér interne og eksterne interessenter
Overvej ophør af driften.
Når virksomheder befinder sig i en situation, hvor der er negative pengestrømme, er det nødvendigt at få et overblik over den disponible likviditet i virksomheden. Tiden, man har til rådighed til at få dette overblik, afhænger af, hvor kritisk situationen er, samt de faciliteter man har til rådighed. Efter vores opfattelse bør følgende tiltag gennemføres for bedst muligt at opnå forståelse af den likviditetsmæssige situation.
De potentielle likviditetsmæssige konsekvenser i en krisetid bør vurderes både på kort og længere sigt med fokus på, om virksomheden har tilstrækkelig finansiering til rådighed. Dette overblik skal både bruges som et styringsværktøj, når likviditeten er knap, men også i den vigtige dialog, som ofte opstår med banken i sådanne situationer. Vores erfaring er, at man står bedre i en forhandlingssituation, hvis man er i stand til at kommunikere og fremvise et veldokumenteret likviditetsbehov.
Udgangspunktet bør være den tilgængelige eller frie likviditet, som ofte vil være summen af likvider og den kreditfacilitet, man har til rådighed hos virksomhedens bank, eller den andel heraf som endnu ikke er trukket.
Til gennemgang af likviditetsberedskabet bør bestyrelsen både sikre sig et kort- og langsigtet likviditetsforecast på fx hhv. 13 uger og 12 måneder, hvor det er gjort klart, hvad der er af potentielle problematiske scenarier. Der bør endvidere udarbejdes følsomhedsanalyser til illustration af mulige ændringer i forudsætninger (fx mistede kunder/leverandører eller ændringer i disses forhold, krav om forudbetaling mv.).
Når der er dannet et overblik over likviditetsberedskabet, er det vigtigt at gennemgå relevant finansieringsdokumentation og identificere, om et eventuelt yderligere likviditetsbehov kan understøttes af de nuværende låneaftaler, samt – i fald at det ikke kan – hvilke muligheder man har for at opnå yderligere finansiering.
Vi anbefaler, at virksomheder gennemgår og identificerer, om der er:
fleksibilitet, hvad angår covenants på lån (hvis relevant)
yderligere lånekapacitet og ubehæftede aktiver (fx varebeholdninger, tilgodehavender og IP-rettigheder)
mulighed for at benytte andre finansieringskilder, herunder kapitalforhøjelse, ansvarlig lånekapital, debitorfinansiering (factoring) mv.
Vi anbefaler, at man udarbejder eller opdaterer sin beredskabsplan og identificerer, hvilke håndtag man kan trække i for at modvirke en forestående knap likviditet:
Vurdér, hvor og på hvilket niveau der om nødvendigt kan foretages faktisk omkostningsreduktion i fx medarbejderstaben, tilpasning af driftsaktiviteten til en evt. lavere markedsaktivitet, udskydelse af investeringer mv.
Vurdér, hvor og på hvilket niveau man kan omdanne hurtigt omsættelige aktiver i form af arbejdskapital til likviditet (reducere lagerbeholdninger, proaktivt inddrive overforfaldne tilgodehavender mv.).
Afhængigt af situationens alvor samt paratheden i forhold til at håndtere en krise, bør bestyrelsen skrue op for antallet af bestyrelsesmøder for bedre at kunne varetage situationen og tage hånd om krisen. Til bestyrelsesmøderne bør likviditeten sættes øverst på agendaen.
Når der er opnået klarhed over den likviditetsmæssige situation, bør bestyrelsen (og direktionen) straks tage de nødvendige skridt for at sikre, at virksomheden som minimum kan opretholde denne situation, samtidig med at de identificerer muligheder for (om nødvendigt) at indhente yderligere finansiering eller likviditet.
Vi anbefaler, at bestyrelsen gør brug af det overbliksskabende arbejde til at implementere likviditetsbevarende foranstaltninger samt nedbringe arbejdskapitalen for at opretholde likviditeten. Ydermere bør bestyrelsen udnytte den (ny)fundne finansieringskapacitet til at afdække nye muligheder eller aftaler om lempelser eller frafald på covenants. Afhængigt af situationens alvor bør bestyrelsen overveje omkostningsreduktioner, en styret salgsproces eller fremskyndet afhændelse af underpræsterende dele af forretningen. I den forbindelse skal der udpeges en ansvarlig for at sikre den videre proces.
Det kan ofte være udfordrende at håndtere interessenter i en presset situation, især hvis der er modstridende interesser og et betydeligt behov for oplysninger i realtid.
Vores anbefaling til håndtering af interne og eksterne interessenter tager udgangspunkt i en klar kommunikationsplan med en udpeget kommunikationsansvarlig. Vores erfaring viser, at det er vigtigt, at virksomheden har en konsistent kommunikation udadtil, så leverandører, kunder og øvrige samarbejdspartnere ikke bliver forvirrede eller misinformerede over tvetydig information. Den interne kommunikation bør af samme årsag være konsistent og afstemt på tværs af organisationen.
Forholdet til eksterne interessenter bør fokusere på det arbejde, der bliver foretaget under det finansielle overblik. Med en proaktiv håndtering in mente skal bestyrelsen være klar på at dele informationer, der er relevante for eksterne interessenter. Dette bør dog gennemtænkes på forhånd, da deling af informationer kan have en indvirkning på relationen til interessenterne. Derfor bør man vurdere indvirkningen sideløbende og sikre sig, at situationen afhjælpes bedst muligt.
Finansielle interessenter | Driftsrelaterede interessenter |
Banker, obligationsindehavere, kreditvurderingsbureauer, revisorer. |
Udlejere, leverandører, kunder, kreditforsikringsselskaber, forsikringsselskaber. |
Undervejs i processen med gennemgang af den finansielle situation, skal bestyrelsen holde sig for øje, om det er forsvarligt at fortsætte driften, og at dette ikke sker på bekostning af kreditorerne.
Her skal bestyrelsen være opmærksom på et potentielt ledelsesansvar, hvis virksomheden fortsætter driften udover håbløshedstidspunktet, som er det tidspunkt, hvor det ikke længere er forsvarligt at fortsætte driften af virksomheden.
Opdatér eller udarbejd en beredskabsplan
Implementér likviditetsbevarende foranstaltninger
Læg en strategi for, hvordan virksomheden skal håndtere kommunikation med interessenter
Vurdér, hvorvidt virksomheden kan fortsætte den daglige drift.
Søren Okholm Gadeberg