
Bestyrelsens rolle i digital transformation
Bestyrelsens rolle i digital transformation
Robusthed, agilitet og strategiske disponeringer bliver for alvor sat på prøve som følge af intensiv disruption. Fokus på en effektiv upskilling-model og en understøttende organisationskultur er afgørende for at vinde i markedet.
Virkeligheden for mange organisationer er i dag, at det eneste konstante er forandring. Uforudsigelighed og disruption udfordrer vores forretningsmodeller, påvirker kundeadfærd og efterspørgsel, distributionskæder samt processer og sammensætning i arbejdsstyrken.
En kultur, som understøtter den strategiske retning og en arbejdsstyrke med det rette kompetencegrundlag, er organisationens rygsøjle og en forudsætning for robusthed, modstandsdygtighed og indfrielsen af udviklingspotentiale i en uforudsigelig verden. Det er de virksomheder, der mestrer upskilling, som vinder i markedet.* Derfor skal upskilling integreres og forankres i de strategiske disponeringer og baseres på virksomhedens eksistensgrundlag og værditilbud.
Dog er det vores erfaring, at mange organisationer er udfordrede af upskilling-agendaen og mangler et effektivt beredskab til den kontinuerlige udvikling af ledere og medarbejdere, der skal sikre de rette kapabiliteter i organisationen.
Mange organisationer har over de seneste år måtte erfare et endnu større pres på produktivitet end dét, de i forvejen stod overfor. Dertil kommer et behov for at transformere for at tilpasse sig nye mønstre og efterspørgsel fra både kunder og medarbejdere.
For at agere, trives og vinde i en uforudsigelig verden har organisationer brug for at udvinde potentialerne fra digitale platforme til fx at understøtte hjemmearbejde og stigende virtuel interaktion, som er blevet en stor del af den nye normal for mange organisationer og virksomheder.
Hertil har organisationer i stigende grad brug for at udvinde potentialerne fra fremherskende teknologier såsom automatisering, dataanalyse og kunstig intelligens. Men det er organisationens evne til at anvende de digitale platforme og fremherskende teknologier, der er afgørende for at realisere det potentiale, de netop muliggør.
Digital upskilling og tilhørende kompetencer er således centrale. Men det er langt bredere end det. Upskilling-agendaen vedrører hele forretningen og måden, vi driver den på. Herunder hvordan vi engagerer, udvikler og fastholder medarbejdere, kunder, markeder og produkter. Hertil kommer behovet for at styrke vores kapabiliteter til at videreudvikle og bygge relationer under nye forudsætninger og rammer. Og ikke mindst, hvilke kompetencer det kræver.
Bæredygtighedskompetencer bliver i stigende grad afgørende. Med stigende fokus på grøn omstilling og samfundsansvar forventes medarbejdere på alle niveauer at have forståelse for bæredygtighedsprincipper og kunne implementere dem i daglige aktiviteter og strategiske beslutninger.
En anden ny tendens er, at organisationskulturen skal understøtte “continuous learning” for at skabe en fleksibel, læringsorienteret kultur, hvor medarbejdere kontinuerligt opkvalificerer sig i takt med teknologiske fremskridt. Dette skaber et miljø, hvor medarbejdere hurtigere kan tilpasse sig nye krav og ændrede markedsvilkår.
Udviklingen af medarbejdernes “resilience skills” – evnen til at håndtere stress, omstilling og uforudsigelighed – bliver ligeledes i stigende grad vigtig. Ved at opbygge modstandsdygtighed kan medarbejdere og ledere navigere bedre i hurtigt skiftende arbejdsmiljøer og sikre kontinuitet i eksekveringen af strategien.
Endnu har mange ledere erfaret, at deres forsøg på at udvikle den eksisterende arbejdsstyrke ikke har skabt de tilsigtede resultater eller afkast. Der er behov for en ny tilgang med større fokus på forståelse af de kompetencer, der skal til for at drive forretningsudvikling i det aktuelle og fremtidige marked, og hertil skabe den rette kombination af en kompetent og forandringsparat arbejdsstyrke og organisationskultur. En tilgang, hvor upskilling integreres og forankres i de strategiske disponeringer og tager udgangspunkt i virksomhedens eksistensgrundlag og værditilbud.
Sæt upskilling på agendaen og fokusér på at udvikle og videreuddanne arbejdsstyrken.
Upskilling skal integreres og forankres i de strategiske disponeringer og baseres på virksomhedens eksistensgrundlag og værditilbud.
Der skal udvikles digitale kapabiliteter, men også kapabiliteter der understøtter, hvordan vi engagerer, udvikler og fastholder medarbejdere, kunder, markeder og produkter under nye forudsætninger og rammer. Og ikke mindst, hvilke kompetencer det kræver.
Jacob Møller Friis
Bestyrelsens rolle i digital transformation
Innovation og data er nu integreret i de fleste forretningsstrategier og operationelle processer, hvilket gør virksomhedens teknologiske evner afgørende for konkurrencefordele.
Dyk ned i resultaterne fra PwC Globals årlige Corporate Directors Survey.
Bestyrelser arbejde proaktivt for at løse problemer og opretholde bestyrelsens effektivitet. Men det kræver, at bestyrelsesmedlemmerne forholder sig til nogle helt centrale spørgsmål.