Bestyrelsesevaluering

Øg værdien af jeres bestyrelsesarbejde

Målrettet og branchetilpasset udvikling af bestyrelser

En bestyrelsesevaluering er en værdiskabende evaluering tilpasset den enkelte bestyrelses processer, sammensætning og strategi. Via arbejdet med bestyrelsens egenevaluering måles der på bestyrelsens retning og værdiskabelse, og der dannes grundlag for bestyrelsens beslutninger om, hvordan den kan øge værdien af bestyrelsesarbejdet fremadrettet.

Bestyrelsesevaluering er en effektiv måde til at skabe en målrettet udvikling af bestyrelsens arbejde og samtidig dokumentere over for omverdenen, at bestyrelsen bevidst arbejder på at øge sin værdiskabelse.

"Vi har fået hjælp til at efterleve de nye anbefalinger til god selskabsledelse, der tilsiger, at bestyrelsesevalueringen hvert tredje år bør udføres af en tredjepart."

Sådan kan vi hjælpe din bestyrelse

Processen omkring bestyrelsesevaluering består af fire trin:

1. Skræddersyet spørgeramme: 
I samarbejde med vores kunder udarbejder vi en skræddersyet spørgeramme, der går ind og tager fat om de områder, hvor der ses særlige udfordringer, men også hvor der er potentiale til skabe mere værdi.

2. Elektronisk spørgeskemaundersøgelse
Bestyrelsesevalueringen gennemføres som en elektronisk spørgeskemaundersøgelse.

3. Data indsamles og analyseres 
På baggrund af bestyrelsesevalueringen udarbejder vi en resultatrapport med anbefalinger, som danner grundlag for en forventningsafstemning inden for områder, hvor bestyrelsen kan se, at de med fordel kan bidrage mere, og hvor direktionen kan se, at de kan få mere sparring ud af deres bestyrelse.

4. Forbedringer implementeres
Bestyrelsen modtager resultatrapport, der sætter fokus på detaljer og overordnede konklusioner fra undersøgelsen med henblik på at implementere forbedringer. Resultatrapport og anbefalinger vil også danne grundlag for, at bestyrelsen kan etablere en konkret handlingsplan for værdiskabelse.

Vi rådgiver og sparrer med bestyrelser i forhold til:

  • Støtte til fx valg/vurdering af spørgsmål samt behandling og fremlæggelse af data
  • Interview af bestyrelsesforpersonen og behovsafdækning
  • Evaluering og analyse
  • Inspirationsseminar og -workshop
  • Afrapportering og inspiration til forbedringer
  • Løsningsforslag og udviklingsplaner.
     

"Vi fik ikke nok værdi ud af en intern evaluering. Ved involvering af ekstern ekspert, fik vi god inspiration til handlingsplanen og kom generelt et spadestik dybere, end når vi har gjort det selv."

Få en skræddersyet handlingsplan

Formålet med vores arbejde er at give din bestyrelse en konkret handlingsplan, der identificerer prioriterede værdiskabelsestiltag til yderligere forbedring af jeres bestyrelsesarbejde.

Vi har stor erfaring med at assistere vores kunder med bestyrelsesevaluering inden for alle typer af brancher, herunder:

  • Tele og kommunikation
  • Transport og logistik
  • Finansielle virksomheder
  • Fonde og foreninger
  • Børsnoterede virksomheder

Kontakt os

Trine Vestengen Hopkins

Partner, Leder af Risk Assurance, København, PwC Denmark

5215 0003

E-mail