Transformationsprojekter fejler ofte, fordi organisationer ikke prioriterer den nødvendige støtte til medarbejdere i overgangen til nye opgaver og rutiner. Ledere og beslutningstagere undervurderer ofte både den indsats, der kræves for at engagere medarbejderne, og deres egen rolle i at styre forandringen effektivt. Effektiv forandringsledelse kræver, at lederne aktivt understøtter forandringsprocessen, skaber klare kommunikationskanaler og sikrer, at alle niveauer af organisationen er godt rustet til at håndtere de udfordringer, der følger med transformationen.
Forankring af forandringen sikrer, at de nye processer og arbejdsgange bliver en varig del af organisationen – uden denne forankring risikerer man, at ændringerne ikke opretholdes, og de langsigtede resultater går tabt.
PwC’s globale NextGen Change-rammeværk hjælper jer med at skabe vedvarende forandringer, der både bliver forstået og forankret i organisationen.
Ved at have medarbejderne i centrum og skabe engagement danner NextGen Change et solidt fundament for vellykket forandring. Vi skræddersyr en holistisk forandringsrejse, der guider jer gennem transformationen og opbygger de nødvendige forandringskompetencer.
Rammeværket er skalerbart og særlig effektivt ved store transformationer, hvor mange interessenter er involveret. Det kombinerer medarbejderorienterede principper med digitale, kultur- og læringskompetencer, som skaber engagerende oplevelser og fremmer nye måder at arbejde på.
NextGen Change er en moderne og fleksibel tilgang til forandringsledelse, hvor man har medarbejderne i centrum og arbejder fokuseret med tre grundprincipper og ti tilhørende parametre.
Qua at verden er under konstant forandring, og at det samme ofte gælder transformationsprojekter, arbejder man ikke faseopdelt, men i højere grad iterativt og fleksibelt.
Engagering af ledere og medarbejdere
For at skabe vellykket forandring er det afgørende at få engageret og motiveret både ledere og medarbejdere fra start til slut. Dette kan man gøre ved bl.a. at skabe en fælles forståelse af visionen og målet, at klæde ledere på til at fortælle om forandringerne og ved at engagere udvalgte superbrugere eller forandringsfacilitatorer i et dertil indrettet netværk.
Skræddersyede oplevelser
Ved at engagere medarbejderne gennem inspirerende og skræddersyede aktiviteter kan man skabe momentum og begejstring for forandringen. Det kan fx være via kommunikationsinitiativer, workshops, leder-roadshows eller projektbranding.
Essentielle færdigheder og adfærdsmønstre
Når man gennemgår en forandring, skal man typisk også ændre sine arbejdsmetoder. Det kræver ofte, at medarbejdere og ledere får de nødvendige værktøjer, viden og færdigheder, som de nye arbejdsmetoder kræver. Her tilbyder vi skræddersyet undervisning i form af gamification og e-learning eller undervisning på stedet – alt afhængig af behovet og graden af undervisning, der kræves. Nogle gange kan man også arbejde med organisationens kultur og fx arbejde med at bringe de kulturelle egenskaber, som kan understøtte forandringen, i spil.
Adgang til globale best practice
Med over 3.000 medarbejdere i Danmark og 350.000 globalt giver PwC jer adgang til den nyeste viden og best practices på tværs af brancher og landegrænser. Som jeres samarbejdspartner leverer vi support og rådgivning af højeste kvalitet, der styrker jeres organisation og sikrer, at I står stærkt i en verden i konstant forandring.
Digitale løsninger
Hos PwC investerer vi løbende i ny teknologi og digitale løsninger, der optimerer jeres processer og styrker jeres beslutningsgrundlag. Vores fokus på digital transformation sikrer, at I kan forblive konkurrencedygtige i en dynamisk og foranderlig verden.
Skræddersyede løsninger
Med vores fleksible rammeværk tilpasser vi vores tilgang specifikt til jeres behov, engagerer nøgleinteressenter og sikrer, at hele organisationen arbejder mod en fælles vision. Vores holistiske tilgang kombinerer dybdegående analyser, ny teknologi og målrettet lederskab, som skaber varig forandring i jeres organisation.
"En udfordring, vi ofte møder i forbindelse med organisatorisk forandring, er en undervurdering af forandringers påvirkning af individer og den kapacitet, det kræver for de påvirkede at omstille sig. Forandringsledelse handler om mennesker, og med indsigt i dette og ved hjælp af enkle tiltag fra ledelsens side kan man opnå stor effekt og effektivt understøtte omstillingen."
Heidi Nymann JensenDirector, People & Organisation, PwC Danmark