Procesarkitektur

Hvis økonomifunktionen skal udnytte mulighederne inden for standardisering og automatisering, er der brug for faste rammer, effektiv end-to-end procesarkitektur og agilt design.

Tillader jeres nuværende procesarkitektur, at workflows kan automatiseres? Hvis økonomifunktionen skal fremtidssikres, er det nødvendigt, at jeres fokus går fra transaktionsbehandling til jeres ansvarsområde som forretningspartner.

Når jeres arbejdsstyrke skal fremme værdiskabenende strategiske aktiviteter, skal I indledningsvis sikre, at den daglige forretning opererer automatisk og standardiseret, hvor det er muligt. Det kræver en optimeret end-to-end procesarkitektur.

Selvom udviklingen sandsynligvis lyder velkendt, er det tid til at træde et skridt tilbage og få et strategisk overblik. For at opbygge en vedvarende platform, der løbende forbedrer procesautomatiseringen og standardiseringen, skal I tage stilling til såvel den nuværende performance som målsætningen, handlingsplanen og omfanget af investeringen.

Fordelene ved at tage udfordringerne op er væsentligt større end indsatsen: en økonomifunktion, der er klar til at spille en afgørende rolle i styringen af virksomheden.

Fem udfordringer for økonomifunktionen relateret til procesarkitektur

Håndtér disse fem udfordringer relateret til procesarkitektur, og I vil være godt i gang med at transformere jer økonomifunktion.

1. Skub grænsen for økonomifunktionen

Økonomifunktionens processer går ofte ud over grænserne for finance området. Derfor er det vigtigt, at du skubber grænserne og sikrer samarbejde i et bredere omgang end blot hos dit eget team. Det er dit ansvar at nedbryde operationelle siloer og sikre, at der er styr på end-to-end-processerne.

2. Dokumentation

Er dokumentationen af dine kerneprocesser på plads? Kender alle deres ansvar på tværs af afdelinger og forretningsområder? Dokumentation er et effektivt redskab til at sikre, at dine processer altid løber gnidningsfrit, og det reducerer samtidig den afledte risiko, der følger med tabet af nøglemedarbejdere.

 
 
 
 
 
 
 
 

3. Ansvar og roller

Har du sikret, at dine processer har en klar ansvarsplacering og tilhørende roller? Har du dedikeret en medarbejder til at være ansvarlig for processen og dermed sikre, at alle er på samme side, når tingene går hurtigt?

4. Værktøjer til processtyring

Bruger du lige nu de rigtige værktøjer til at styre dine processer? Når processer går på tværs af afdelinger og involverer sekventielle arbejdsopgaver, kan digitale redskaber hjælpe dig med at sikre fælles indstilling og kontrol.

5. Metrikker og mål

Måler du på effektiviteten i dine processer? Måske føler du, at dine kerneprocesser, såsom månedsluk, tager længere tid, end de burde. De rigtige metrikker kan hjælpe dig med at identificere udfordringerne og de tilhørende løsninger. Derfor er det vigtigt, at du opstiller både KPI'er og mål, der kan hjælpe dig med at skubbe dine processer fremad og øge finance områdets evne til at løfte forretningens lønsomhed.

{{filterContent.facetedTitle}}

Kontakt os

Natasha Lembke

Natasha Lembke

Partner, Co-lead Consulting, PwC Denmark

Tlf: 5133 1677

Følg PwC