Service Delivery Model

Digital innovation har medført fundamentale ændringer, hvor reduceringen af omkostninger og øget effektivitet igennem automatisering er i højsædet. Er I klar til dette skift?

Jeres service delivery-model er nøglen til en succesfuld økonomifunktion. Modellen specificerer, hvor og hvordan services bliver leveret, og dermed hvordan de påvirker omkostninger, kvalitet, effektivitet og compliance – der i sidste ende vil være afgørende for forretningens lønsomhed.

En robust og digital service delivery-model vil bringe jer tættere på målet om at effektivisere rutinetransaktioner og frigive tid til værdiskabende aktiviteter. Udarbejd den rigtige service delivery-model, optimér modellen løbende, og I vil opleve værdifulde forretningsresultater som:

  • større fokus på kritiske forretningsspørgsmål og mindre proceskompleksitet.
  • forbedret kvalitet, gennemsigtighed og compliance, der minimerer risikoen i forretningsprocesser og skaber et bedre beslutningsgrundlag.
  • forbedret lønsomhed
  • en mere fleksibel og skalerbar organisation, der understøtter finance området og forretningen.

Fem udfordringer for økonomifunktionen relateret til service delivery-modellen

Håndtér disse fem udfordringer relateret til jeres service delivery-model, og I vil være godt i gang med at transformere jeres økonomifunktion.

1. Hurtig fremgang vs. modenhed

At skabe et shared service center kræver, at du er det rigtige sted på din rejse. En moden organisation er afgørende for dine chancer for succes.

2. Udforsk de rigtige sourcing-modeller

Skal du åbne dit eget shared service center, hvor du har kontrol over strategien og kerneprocesserne? Eller skal du i stedet outsource opgaverne til en ekstern partner, der således kan drive procesopgaverne og arbejdet med effektiviseringerne?

 
 
 
 
 
 
 
 

3. Automatisering vs. outsourcing

Har du overvejet muligheden for at automatisere dine standardiserede opgaver? Måske har du allerede tidligere outsourcet dine processer og overvejer nu at trække dem hjem? Finance området er stærkt påvirket af den digitale omstilling og det har skabt en lang række muligheder, der gør "back"-sourcing til en attraktiv chance for at drive yderligere omkostningsreduktioner.

4. Driftsmodel

Hvordan forener du din sourcing-strategi og din driftsmodel? Hvor og hvordan udfører du dine kerneopgaver? Opgaverne i økonomifunktionen varierer, og nogle er mere kritiske end andre. Derfor er det vigtigt, at du overvejer, hvor meget kontrol du har over din funktions opgaver og processer.

5. Geografisk placering

Har du overvejet, hvor stor en indflydelse den geografiske placering af dit shared service center har for centerets succes? Den geografiske placering er afgørende på flere områder; først og fremmest for, hvor meget kontrol du har over de processer, der bliver flyttet, og dernæst for, hvilke muligheder placeringen giver i form af bl.a. infrastruktur, arbejdskraft og omkostningsniveau. Derfor er det essentielt, at vigtigheden af placeringen ikke bliver negligeret.

{{filterContent.facetedTitle}}

Kontakt os

Natasha Lembke

Natasha Lembke

Partner, Co-lead Consulting, PwC Denmark

Tlf: 5133 1677

Følg PwC