Strategi og Vision

Skab en fremtidssikret og succesfuld økonomifunktion, der kan imødekomme den hurtigt voksende digitale udvikling. En CFO uden en klar vision og strategi vil hurtigt blive udfordret. PwC står klar til at hjælpe.

Hvordan fremtidssikres jeres økonomifunktion?

Den hurtige teknologiske udvikling ændrer strukturen i økonomifunktionen og måden, den interagerer med resten af virksomheden på. Teknologiske værktøjer gør det muligt at standardisere arbejdsopgaver og bringer således spørgsmål om den mest optimale strategi for service delivery frem i lyset. De strategiske spørgsmål der vedrører finance området stiger, i takt med at CFO'ens ansvar gradvist udvides til også at omfatte det teknologiske og strategiske felt i virksomheden.

Herunder er fem af de største udfordringer, som CFO'en aktivt skal tage stilling til for at skabe en fremtidssikker og strategisk sund økonomifunktion.

Fem udfordringer for økonomifunktionen relateret til strategi og vision

Håndtér disse fem udfordringer relateret til strategi og vision, og I vil være godt i gang med at transformere jeres økonomifunktion.

1. Målsætning

CFO’ens vigtigste opgave er at se fremad og sætte mål for nødvendige transformationer, så økonomifunktionen kan understøtte virksomhedens strategi. Strategien skal kunne oversættes og forankres i driften af økonomifunktionen og på tværs af alle forretningsområder. Har I tilpasset jeres mål til de interne belønningssystemer og skabt klarhed over de strategiske prioriteringer?

2. Automatisering af økonomifunktionen

Hvor meget tror du på automatisering? Er du villig til at standardisere for at opnå automatisering?
Forestil dig at økonomistyring, analyse af lønsomhed og compliance sker via fuldt automatiserede og driftssikre processer, som håndteres af intelligente digitale værktøjer. Hvilke strategiske opgaver vil I prioritere den frigjorte tid til?

 
 
 
 
 
 
 
 

3. Strategisk ledelsesinformation

Nøglen til succes er, at ledelsen kan træffe hurtige strategiske beslutninger på et korrekt og valideret grundlag. Har du behov for rettidig ledelsesinformation og bearbejdet analytisk viden? Savner du løbende at kunne måle og vurdere performance, så du kan træffe de beslutninger, der bedst understøtter jeres strategiske mål?

4. Kompetencer

Hvordan giver du dine ansatte de værktøjer, der er brug for, når man skal drive en fremtidssikret økonomifunktion? At omdanne en økonomifunktionen til en strategisk forretningspartner kræver meget mere end de bedste strategier, systemer og værktøjer. Medarbejdere og ledere er afgørende for langsigtet succes.

5. Processer

Er jeres kerneprocesser transparente og dokumenterede?
Findes den fornødne governance, når opgaver går på tværs af flere afdelinger og områder?

Klare og standardiserede processer er afgørende for din økonomifunktions agilitet og parathed til en fremtidig omstilling. Såfremt automatisering står højt på agendaen, er det afgørende, at du først har styr på processerne og de arbejdsopgaver, der har behov for et løft.

{{filterContent.facetedTitle}}

Kontakt os

Natasha Lembke

Natasha Lembke

Partner, Co-lead Consulting, PwC Denmark

Tlf: 5133 1677

Følg PwC