Skab varige forbedringer

Sæt gang i den digitale transformation af din finansfunktion

Header billede

For at sætte gang i udviklingen af den digitale finansfunktion, er det vigtigt at være opmærksom på nogle af de gængse barrierer, som udfordrer flere virksomheder. I efterfølgende vil det belyses, hvordan den nuværende situation er, samt hvad der skal gøres for at sætte skub i den digitale transformation, og hvilke nuværende barrierer, som man skal være opmærksom på.

 

Automatisering af manuelle opgaver

Generelt har finansfunktionen stadig mulighed for at realisere deres fulde potentiale for at skabe en moderne og effektfuld finansfunktion. En af barriererne er fortsat, at der bruges mange ressourcer på manuelle processer, som med fordel kunne standardiseres og automatiseres. I PwC’s 2024 Finance Effectiveness Benchmarking Study ser vi, at der en lang række opgaver i finansfunktionen fortsat lægger beslag på tiden og ressourcerne i finansfunktionen.

Procentdel af økonomiressourcens tid, der bruges manuelt på opgaver, som kan automatiseres pr. proces.

Kilde: PwC’s 2024 Finance Effectiveness Benchmarking Study

En af årsagerne til, at mange virksomheder ikke er kommet længere med digitaliseringen, er manglende fokus på at investere i nye teknologier, såsom AI der kan hjælpe med at automatisere manuelle processer. Standardisering og automatisering af processer spiller en vigtig rolle, da den rette procesarkitektur kan hjælpe med at udnytte digitaliseringens muligheder. Når finansfunktionen digitaliseres, åbner det op for, at ressourcer kan bruges mere strategisk. De frigjorte ressourcer kan fx bruges på at skabe bedre indsigt for virksomheden i vækstmuligheder, omkostninger eller resultere i et lavere omkostningsniveau for finansfunktionen.

PwC’s 2024 Finance Effectiveness Benchmarking Study viser, at virksomheder i de fleste industrier har fokuseret på at reducere omkostninger. Det har resulteret i faldende finansomkostninger. Denne tendens ser dog ud til at finde et nyt lejde. Derfor bør fokus nu skifte fra ensidigt at reducere omkostninger til i stedet at øge kvaliteten og effektiviteten gennem digitalisering – uden at øge finansomkostningerne. Virksomheder bør tænke ud over traditionel omkostningsreduktion og i højere grad fokusere på værdiskabende forretningsindsigt og strategisk samarbejde mellem finansfunktionen og resten af organisationen. Vigtigheden af forretningsindsigt understreges af finansfunktionens øgede tidsforbrug på dette. 

Benchmarken viser at tidsforbruget på Business Insight aktiviteter hos Top quartile virksomheder er steget til 33 %, men tidsforbruget på manuelle opgaver er faldet til 19 %. Det er første gang i over 15 år, at finansfunktionerne bruger over 30 % af deres tid på at arbejde med forretningsindsigt. For at fremme denne tendens og få flere finansfunktioner til at aktivt gøre brug af Business Insights i beslutningsprocessen, så har vi i PwC opsummeret følgende erfaringer om nuværende barrierer i forhold til at transformere finansfunktionen.

Sådan sikrer I en succesfuld digitalisering af finansfunktionen ved at være opmærksom på barrierer

Når I arbejder med digitalisering af finansfunktionen, er det vigtigt at være opmærksom på de udfordringer, der kan opstå undervejs. Følgende udfordringer og barrierer er eksempler, vi ofte hører i dialogen med vores kunder.

1. Inkorporering af GenAI i nuværende finanssystemer

Udfordringen: “Vi oplever, at der er et stort udbud af AI-teknologier såsom GenAI- samt AI baseret-løsninger, men det er vanskeligt at navigere rundt i, hvilke løsninger der vil skabe størst værdi, og som kan integreres i vores nuværende systemer”

PwC’s anbefaling: For at vælge de rette løsninger kan det være en fordel at klassificere de potentielle AI-teknologier ud fra den forventede sværhedsgrad af gennemførsel og forretningsværdi, der tilføjes ved implementering. Her er det vigtigt at have fokus på at tilføje forretningsværdi og ikke blot gå efter en specifik AI-løsning, da dette ikke er nogen garanti for succes. Dette leder frem til den efterfølgende beslutning om, hvorvidt AI-teknologien har behov for at blive skræddersyet til jeres virksomhed eller om en standard løsning er at foretrække.

2. Manglende bindeled mellem it og finansfunktionen

Udfordringen: “Vi oplever, at manglende bindeled mellem it og finansfunktionen skaber udfordringer i den digitale transformation, da det gør det svært at implementere nye værktøjer effektivt.”

PwC's anbefaling: For at løse dette har CFO’en ansvaret for at udvikle en strategi, der sikrer et stærkt samspil mellem it og finansfunktionen. Formålet med dette samarbejde er at gøre det nemmere for finansfunktionen at bruge digitale værktøjer, hvilket øger sandsynligheden for en vellykket implementering. IT-afdelingen vil også drage fordele af samspillet, da it vil have muligheden for at forebygge antallet af it-sager, og dermed frigøre ressourcer der kunne fx kunne bruges på udvikling.

Ved at Finance driver stærke processer og governance omkring hvordan opgaver udføres, gør det implementering af standardiserede cloud baseret teknologi langt lettere for it-afdelingen, som så omvendt kan bruge sine ressourcer på at understøtte Finance og forretningen med de rette teknologier og dataunderstøttelse.

3. Valg af den rette løsning baseret på modenhedsniveau

Udfordringen: “Vi oplever udfordringer med at finde en løsning, der matcher vores nuværende modenhedsniveau. Det gør det svært at realisere vores ambitioner om automatisering og digitalisering.”

PwC's anbefaling: For at sikre succes ved transformationsprojekter er det vigtigt at vælge løsninger, der passer til virksomhedens aktuelle modenhedsniveau. Ved at vælge de rette løsninger øges sandsynligheden for at indfri virksomhedens ambitioner om automatisering af specifikke processer. Fremgangsmåden for at vælge den rette løsning kræver forskellige aktiviteter og en klar metode.

I PwC kan vi hjælpe med at kortlægge det nuværende systemlandskab gennem dataindsamling samtidig med at issue-logge områder der kræver justeringer eller udskiftninger. Efterfølgende vil vi hjælpe med at komme med pririoritede anbefalinger omkring next steps for jeres virksomhed. 

4. Realisme i forhold til budget og tid for implementering

Udfordringen: “Vi oplever, at det kan være vanskeligt at afsætte tilstrækkelige ressourcer og tid til implementering af forbedringer. Og ofte får vi efterfølgende ikke det forventede udbytte af forbedringer.”

PwC’s anbefaling: Prioriterer hvilke forbedringer der er vigtigst for at finansfunktionen skaber værdi for lige netop din forretning og start med de mest opnåelige for at skabe en tydelig og tidlig succes. Start gerne med at lave en strategi for din finansfunktion, som er afstemt med virksomhedens overordnede strategi og eventuelt et roadmap for hvordan i kommer derhen.

Forandringsledelse og kommunikation af enhver ændring er utrolig vigtig. Både internt i finans, men også ud mod resten af organisationen, ledelsen  og eventuelt også eksterne stakeholders. Vedvarende transformationer er ikke løst i et snuptag, så vær forberedt på at alt ikke kan løses på en gang og hold fast i strategien, også når det bliver vanskeligt undervejs.

5. Forældede ERP-systemer

Udfordringen: “Vores gamle ERP-system(er) forhindrer os i at udnytte mulighederne ved at digitalisere. Det gør det svært for os at få adgang til de data, vi har brug for, hvilket begrænser vores evne til at træffe datadrevne beslutninger.”

PwC’s anbefaling: Et forældet ERP-system kan være en barriere ift. at udnytte digitaliseringens fulde potentiale i finansfunktionen. Undersøg om der kan være fordele ved at opgradere jeres nuværende ERP system. En opgradering af virksomhedens ERP-system kan forbedre adgangen til data, gøre dem mere pålidelige og nemmere at synkronisere på tværs af afdelinger. Dette vil ikke kun lette arbejdet i finansfunktionen, men også skabe grundlag for bedre indsigter og mere effektive beslutningsprocesser – læs mere om vores ERP Readiness Assessment

6. Giv medarbejderne håndterbare digitale værktøjer

Udfordringen: “Selvom vi har dygtige medarbejdere, så har vores medarbejdere ikke erfaring med den type opgaver. Samtidig oplever vi udfordringer med at adoptere de nye digitale værktøjer, hvilket gør det svært at udnytte potentialet fuldt ud.”

PwC’s anbefaling: For at sikre en succesfuld digital transformation er det ikke kun vigtigt at tiltrække de rigtige medarbejdere med de rette kompetencer, men også at sikre, at de digitale værktøjer er håndterbare og brugervenlige. Det er projektets og sponsors opgave er at gøre det nemt for medarbejderne at tilpasse sig og bruge de nye værktøjer, så transformationen får maksimal effekt.

7. Processer er ikke forbundet

Udfordringen: “I mange af vores end-to-end processer er finansfunktionen det sidste led. Det betyder, at vi er meget afhængige af, at processer i andre funktioner i virksomheden udføres korrekt, så de passer ind i de automatiserede processer i finans. Når det ikke sker, fører det ofte til forsinkelser og manuel håndtering i vores finansfunktion.”

PwC’s anbefaling: For at få fuldt udbytte af automatisering af processer i hele virksomheden og undgå manuel håndtering og rettelser, er det vigtigt at designe processer end-to-end. Derudover skal det sikres, at øvrige funktioner (fx salg, indkøb eller produktion) agerer på en måde, der understøtter de automatiserede finansprocesser og undgår suboptimering af processerne. Her er det vigtigt man har styr på sin proces governance, og man kan med fordel overveje globale end-to-end procesejere.

 

Kom godt fra start

For at komme godt i gang med at digitalisere finansfunktionen er det afgørende at have en klar strategi og en tydelig retning for, hvad I ønsker at opnå. Det handler om at forstå jeres virksomheds muligheder, identificere de behov, der skal opfyldes for at nå i mål, og prioritere de initiativer, der er nødvendige for at sikre en succesfuld transformation. Vi har derfor samlet de vigtigste elementer, der kan sikre, at I kommer godt fra start med jeres finansielle transformation.

Klar strategi og destination

Det er afgørende at starte med at udforme en klar strategi for, hvordan digitaliseringsprojektet i finansfunktionen skal gennemføres. Dette kan blandt andet gøres ved at skabe et roadmap, der definerer de nødvendige trin og fastsætter en realistisk tidsramme. Samtidig er det vigtigt at sikre, at strategien er tydeligt kommunikeret, så alle nøglepersoner er enige om både målet og eksekveringen – læs mere her.

Hvilke muligheder har din virksomhed?

Som en del af processen er det vigtigt at vurdere virksomhedens modenhedsniveau for at identificere de muligheder, der bedst passer til det nuværende digitale stadie. Denne vurdering er central for strategien, da modenhedsniveauet danner grundlaget for at tilpasse og udføre den. Få lavet en modenhedsvurdering af jeres økonomifunktion her.

Hvad skal der til for at komme i mål med strategien?

Det er afgørende at fokusere på de specifikke initiativer, der direkte understøtter det overordnet ambitionsniveau for finansfunktionen. Derfor har virksomhedens modenhedsniveau en central rolle, da nogle kan have behov for et nyt ERP-system for at optimere deres processer, mens andre kan have brug for styrket data governance for at sikre bedre datakvalitet og beslutningsgrundlag.

Prioritering af initiativer

Da der ofte er mange initiativer, er det nødvendigt at prioritere dem nøje, så ressourcerne anvendes så effektivt som muligt. Uden en klar prioritering kan det blive vanskeligt at gennemføre alle initiativer med de tilgængelige ressourcer.

En måde at prioritere initiativer for din virksomhed er at vurdere dem ud fra følgende kriterier: Er det et fundamentalt initiativ, der er nødvendigt for at muliggøre andre? Kan det have et dual purpose, hvor det også skaber værdi for andre afdelinger end blot finans? Er der balance mellem initiativets kompleksitet og den værdi, det skaber? Vil det frigøre ressourcer? Disse overvejelser kan hjælpe med at prioritere de rette initiativer for finanstransformationen. Samtidig bør prioriteterne afspejle virksomhedens nuværende modenhedsniveau for at sikre et passende ambitionsniveau for transformationsprojektet.

Efterfølgende kan der udformes et roadmap over strategien, som bygges på baggrund af prioriteringerne. Her er det særligt vigtigt at være opmærksom på at følge planen nøje og tage et skridt af gangen, da rækkefølgen kan være afgørende for at komme i mål med projektet. 

Hvordan kan PwC hjælpe?

PwC kan hjælpe jeres virksomhed med at udnytte finansfunktionens fulde potentiale. Vi arbejder tæt sammen med jer på transformationsprojekter og trækker på vores ekspertise inden for otte kerneområder i Finance Transformation, som dækker alt fra implementering af nye processer og teknologier til organisatoriske tiltag.

For at fremtidssikre jeres finansfunktion udvikler vi en skræddersyet vision og strategi, der er tilpasset jeres specifikke behov. Vi identificerer de barrierer, I kan støde på, og leverer løsninger, der sikrer en effektiv transformationsproces. Sammen fastsætter vi klare målsætninger for de transformationer, der vil styrke jeres virksomheds overordnede strategi.

 

Finance Transformation

Læs mere om, hvordan vi kan hjælpe.

Kontakt os

Natasha Lembke

Partner, Co-lead Consulting, København, PwC Denmark

5133 1677

E-mail

Rune Pind Nielsen

Senior Manager, Finance Transformation, PwC Denmark

2056 6749

E-mail

Få seneste nyt fra PwC

Vær på forkant med nye tiltag og tendenser i erhvervslivet. Du bliver også inviteret til agendasættende events, hvor vi sammen får ny viden, perspektiver og relationer.

Publikationer og udgivelser

Seneste publikationer, analyser og undersøgelser om emner som skat, regnskab, IFRS, revision, moms, told og afgifter.

Følg PwC

Felter, markeret med stjerne, skal udfyldes.(*)

Ved at indsende denne formular giver du samtykke til, at PwC må behandle de personoplysninger, du har indtastet for at kunne håndtere din henvendelse. Læs mere om dine rettigheder, samt hvordan du kan kontakte PwC og/eller klage i PwC’s privatlivspolitik.

Hide