Kundecase:

Arlas forandringsledelse med medarbejderne i centrum

#

Traditionelle tilgange til performance management giver ofte ingen, ringe eller negativ effekt. Dette er især tilfældet blandt vidensarbejdere og millennials, der ønsker autonomi, læring og formål. 

Mange organisationer har for mange og ofte modstridende KPI'er, og op til 80% af tiden brugt på performance management går til administration snarere end udvikling og coaching. Ekstrinsiske motivatorer øger ikke engagement og præstationer i kreative opgaver som komplekse problemløsninger og innovation.

De fleste af os har været opmærksomme på disse udfordringer i mange år, men ledere og organisationer kæmper stadig med at udvikle noget, der virkelig fungerer. Hos PwC udvikler vi performance-processer og løsninger, der fungerer i den nye arbejdsverden – og øger medarbejderengagement og forretningsresultater. Nedenfor er et eksempel på vores arbejde for Arla, en global mejerivirksomhed med 19.000 ansatte i 6 regioner.

80%

af tiden brugt brugt på performance management går til administration snarere end udvikling og coaching

Situationen

Arlas ledelse erkendte behovet for at gentænke deres tilgang til performance management. Deres nuværende proces blev betragtet som besværlig og tidskrævende af ledere og medarbejdere, og deres årlige KPI-proces var ressourcekrævende og ikke i stand til at følge med de hurtige ændringer i markedsforhold, mælkepriser og teknologi.

De ønskede at udvikle en ny tilgang til performance, der faktisk ville øge engagement og præstationer blandt deres diverse gruppe af medarbejdere på tværs af denne komplekse organisation med aktiviteter i forskellige kulturer og geografiske områder.

Sådan gjorde vi

I tæt samarbejde med ledere og medarbejderrepræsentanter fra forskellige dele af organisationen udviklede vi en ny performance management-løsning designet til at drive performance, engagement og samarbejde. Løsningen kombinerer realtidsmålsætning med kontinuerlig feedback og udvikling og sætter medarbejderen, ikke organisationen eller HR, i centrum for oplevelsen.

Løsningen blev implementeret i en enkel og intuitiv app, der integreres med SuccessFactors, hvilket giver en langt mere medarbejdercentreret og effektiv brugeroplevelse samt undgår dyre IT-investeringer.

Vores tilgang kombinerede den nyeste forskning inden for medarbejderadfærd og motivation med Design Thinking samt skræddersyede til kundens kontekst, strategi og kultur. Vores team identificerede brugerbehov og adfærd, udviklede og testede et konceptmodel og udviklede en tidlig prototype af en app, der problemfrit integrerede alle medarbejder-HR-processer i en "one stop shop". Prototypen er i øjeblikket i pilotfasen.

Resultater

Takket være en designmetode og tilgang med medarbejderne i centrum har prototypen allerede mange tilhængere i organisationen og er blevet kaldt "det mest innovative, der er sket i Arla i år!". De forventede fordele som følge af implementeringen vil være øget gennemsigtighed, engagement og præstation samt en reduktion af tidsforbrug med mere end 60% i forhold til målsætning og årsafslutningsprocesser.

Læs om hvordan vi kan modernisere dine it-systemer

Sådan får du succes med din legacy transformation

Få PwC's 5 gode råd

Kontakt os

Nathalie Blicher Danielsen

Head of Business Transformation, PwC Denmark

2686 6442

E-mail

Følg PwC

Felter, markeret med stjerne, skal udfyldes.(*)

Ved at indsende denne formular giver du samtykke til, at PwC må behandle de personoplysninger, du har indtastet for at kunne håndtere din henvendelse. Læs mere om dine rettigheder, samt hvordan du kan kontakte PwC og/eller klage i PwC’s privatlivspolitik.

Hide