KAB stod over for en kompleks transformation af deres systemlandskab for at sikre, at det kunne understøtte deres strategiske mål. Med dybdegående analyser hjalp vi KAB med at skabe et solidt fundament, der sikrer en god transformation. Dette giver KAB mulighed for at optimere deres forretning og realisere deres langsigtede mål.
“PwC’s analyser har givet os et solidt fundament at stå på i det her meget store arbejde. PwC er kommet ind med masser af solid faglighed og har været gode til at forstå vores forretning og vores krav til et nyt system”
Adam JacobsenKAB, ProgramdirektørNår en virksomhed skal udskifte hele sit systemlandskab, er det en stor og kompleks opgave. Men det kan være en nødvendighed, når det eksisterende setup ikke længere formår at understøtte organisationens drift og strategi. Det var netop den erkendelse, man kom til hos det almene boligselskab KAB, Danmarks største boligselskab med godt 65.000 almene boliger i hovedstadsområdet. KAB havde brug for at forny deres kernesystem for at sikre, at de kunne indfri deres strategiske mål.
For at sikre den bedst mulige proces, vurderede KAB, at de havde brug for eksterne kompetencer til at gennemføre en succesfuld transformation af deres systemlandskab. Derfor valgte de at samarbejde med PwC på grund af vores ekspertise inden for komplekse transformationer og dybdegående analyser, som kunne sikre en effektiv proces. Det har ifølge Adam Jacobsen, programdirektør hos KAB med ansvar for digital omstilling, været den helt rigtige beslutning:
“Vi vidste, at det var nødvendigt at gennemføre dette, men det var afgørende for os at lave et grundigt forarbejde, så vi kunne starte det rigtige sted i processen og undgå at haste en løsning igennem,” siger han.
For at sikre en succesfuld transformation krævede det en dybdegående analyse af KAB’s forretningsbehov og deres krav til et nyt system. Ved at skabe et solidt fundament blev det muligt for KAB at træffe de rigtige beslutninger og understøtte deres strategiske mål.
KAB’s eksisterende system styrer stort set alle forretningsprincipper hos KAB, der udover at bygge, udleje og administrere almene boliger også leverer ydelser inden for energidrift og byggerådgivning. Når et kernesystem har så mange berøringspunkter, er det afgørende at få et klart overblik over forretningsprocesser og behov. Vores eksperter udarbejdede analyser, der kortlagde værdikæder og målarkitektur, hvilket gav KAB klare anbefalinger til den videre proces, der sikre en effektiv transformation.
Alt sammen har ifølge Adam Jacobsen bidraget til at kortlægge organisationens reelle behov forud for de igangværende udbudsrunder. Og det har haft en meget håndgribelig effekt. KAB har med afsæt i analyserne valgt at skifte kurs i forhold til både anskaffelsesstrategi og implementeringspartner.
“Oftest er det rigtige jo at tænke sig grundigt om, før man sætter i gang, og det har PwC været med til at tydeliggøre. Ved at få anskaffet de rigtige systemer kan vi gøre vores administration markant mere effektiv og understøtte processerne til ejendomsdrift og byggeri langt bedre. På den måde kan vi løfte kvaliteten i de ting, vi gør, så vi får det bedst mulige afsæt for at indfri KAB’s langsigtede strategiske mål,” siger Adam Jacobsen.
Partner og markedsleder for den offentlige sektor samt Technology & Security, København, PwC Denmark
4072 5767
Dan Jensen