Hvad er Robotic Process Automation?

Bliv klogere på RPA

Digital porteføjlestyring

Mange danske virksomheder – på tværs af brancher – anvender, investerer i eller planlægger at investere i software-robotter, også kendt som RPA, til at reducere omkostninger, øge effektivitet, kvalitet og hastighed gennem automatisering. Her er RPA en af de mest centrale teknologier til automatisering af forretningens arbejdsprocesser i dagens it-landskab. Og der er mange fordele at hente for virksomheden, medarbejderne og forretningen.

Fordelene ved automatisering gennem en nem og hurtig RPA-implementering er lavere omkostninger, eliminering af menneskelige fejl og større medarbejder- og kundetilfredshed. RPA-robotterne kan udføre opgaver hele døgnet, og med nutidens AI / ML (kunstig intelligens og machine learning), er der meget få begrænsninger i antallet og karakteren af arbejdsprocesser, som man kan lære software-robotterne at udføre.

Hvad er RPA?

RPA (robotic process automation) er et stykke software beregnet til procesautomatisering, der automatisk kan udføre de samme handlinger på en computer, som et menneske kan. Softwaren kan navigere på en skærm, åbne og lukke programmer, udføre copy/paste, sende e-mails mv. Den kan således efterligne medarbejdernes handlinger og beslutningsgrundlag ved at interagere med alle programmer i computerens system. Det kan fx være at logge ind og ud af programmer, udføre handlinger som fx betaling af regninger, udføre kontroller, søge refusion ved sygdom/flexjob, oprette kunder/varer, opdatere rapporter og meget mere.

Her arbejder RPA-softwaren inde i virksomhedens programmer på helt samme måde som virksomhedens medarbejdere, og den bliver derfor også ofte betragtet som en ny virtuel medarbejder, der efter en oplæringsperiode kan udføre de samme rutineprægede arbejdsopgaver, som medarbejderne tidligere udførte. RPA software kan kombineres med de mange eksisterende løsninger og services baseret på kunstig intelligens (‘AI’) og machine learning (‘ML) og dermed udvide mulighederne for procesautimatiseringen. I sidste ende for at skabe konkret værdi i din forretning.

Hvad er fordelene ved RPA?

Med RPA kan man hurtigt integrere og automatisere data og processer på tværs af virksomhedens systemer. PwC’s erfaring fra danske virksomheder viser, at automatisering og strømlining af processer med RPA hurtigt giver synlige resultater i form af lavere omkostninger, eliminering af menneskelige fejl samt større medarbejder- og kundetilfredshed. 

Frem for at have kvalificerede medarbejdere, der udfører trivielle rutineprægede og regelbaserede opgaver, kan disse opgaver nu automatiseres med RPA, og medarbejdere kan i stedet fokusere deres kompetencer på mere værdiskabende opgaver andetsteds i organisationen.

Alt dette med et hurtigt afkast, som oftest kan ses inden for 3-6 måneder, og som kræver begrænset mobilisering af it-afdelingen.

Undgå de typiske faldgrupper ved RPA

Robotics kræver styring og strategi – det er ikke blot ’plug and play’.

PwC har i 2017 foretaget en kvalitativ undersøgelse, hvor de største og mest indflydelsesrige virksomheder på det danske marked er blevet udspurgt om deres oplevelser med RPA.

Den overordnede konklusion var her, at det reelt er mere udfordrende at implementere RPA end forventet. Hvor implementeringen og høsten af ’lavthængende frugter’ kan være nemt opnåelig, kræver de yderligere gevinstrealiseringer konkrete forandringer i organisationen, oprettelse af et ’Centre of Excellence’ og en klar definition af ejerskab og strategi. Governance-strukturen er dermed vigtig for at opnå succes med RPA. Ellers risikerer virksomhederne at implementere en række automatiske lappeløsninger, som typisk vil forsvinde igen med tiden og altid vinde indpas i organisationen. Men en vellykket implementering er mulig, så snart det gøres korrekt.

Vi har derfor følgende anbefalinger til dig, der overvejer at implementere RPA i din virksomhed:

  • Kend virksomhedens processer. Hav overblik over de manuelle processer, og husk at dokumentationen heraf er afgørende for, om automatiseringsprojektet bliver vellykket
  • Tænk bredt. På den lange bane bør målet være at standardisere og automatisere hele processen. Det kræver, at du tænker ’bredt’ og inddrager hele virksomheden fra starten
  • Start i det små. Begynd ikke med store automatiseringsprojekter. Gå i stedet efter en hurtig gevinst, som giver et værdiskabende afkast i virksomheden efter kort tid
  • Fastlæg tydelige modeller for ejerskab og ledelse af RPA-initiativet, og uddeligér ansvarsområder, så opgaver er fordelt og alignet fra begyndelsen
  • Forbered virksomhedens medarbejdere, så de er klar til at lære nye processer og teknologi. Det kræver i nogle tilfælde læring og kompetenceudvikling i form af e-learnings eller små kurser
  • Vær tydelig i kommunikationen til medarbejderne, så de ikke frygter at miste deres job pga. RPA-initiativet, men i stedet bidrager til dets succes ved at komme med gode forslag til processer, som kan automatiseres.

Hvordan virker RPA?

Der findes en række processer i virksomheder, der er kendetegnet ved oftest at være egnede til RPA. I forbindelse med etableringen af jeres RPA-initiativ er der store fordele ved at kigge på, om jeres processer er de rette, og om I opnår de ønskede mål. Med en procesorienteret tilgang til RPA-initiativet sikrer I, at ressourcerne bruges, hvor det skaber mest værdi i forretningen, samtidig med at compliance forbedres. Dermed får I bedre overblik over jeres processer og kan bruge tiden mere effektivt – til endnu flere værdiskabende opgaver.

Generelt kan RPA effektivisere processer i mange forskellige forretningsfunktioner, herunder bl.a. Økonomi/Finans, Administrationen, Salg, Kundeservice, HR mv.

Hvorfor RPA?

Ved en RPA-implementering kan din organisation potentielt høste følgende fordele:

  • Robotter kan arbejde hurtigt og hele døgnet
  • Robotter nedsætter risikoen for fejl markant
  • Højere kunde- og medarbejdertilfredshed
  • Nem og hurtig implementering
  • Robotter frigør ressourcer og medarbejderkompetencer
  • Robotter driver standardisering af processer
  • Robotter fremtidssikrer din organisation

Sådan kommer du i gang med RPA

Foranalyse

Vi ser ofte, at organisationerne glemmer det nødvendige forarbejde før en RPA-implementering. Det er vigtigt, at din organisation sikrer det rette organisatoriske ophæng af RPA-initiativet, afdækker hvor potentialet for RPA er størst og udvælger de processer, der skal automatiseres. Ikke alle processer er lige kvalificerede til RPA, og det er derfor vigtigt at overveje, hvor RPA skal anvendes, og hvor andre alternativer er mere oplagte. Med denne foranalyse kan vores erfarne RPA-konsulenter hjælpe jer med at opstille en solid business case for det videre projekt.

Valg af softwareleverandør

Det kan være en uoverskuelig opgave at få et overblik over det hurtigt udviklende RPA-marked. Der er ikke én software, der passer til alle organisationer og deres unikke krav. Det er derfor fornuftigt, at man i forlængelse af en foranalyse vurderer, hvilke krav netop din virksomhed og dens processer stiller til en RPA-software. Her leverer PwC uvildig rådgivning og kan således understøtte det rette software-valg med den optimale business case.

Proof of concept/pilot-projekt

På baggrund af foranalysen og valget af leverandør kan din organisation igangsætte et Proof of Concept (PoC) eller en pilot. Formålet er at demonstrere, hvordan softwaren fungerer i praksis og at bevise, at softwaren lever op til de krav, der er stillet i foranalysen, samt at business casen er holdbar. På dette tidspunkt i processen giver det også mening for din organisation at overveje, om og hvordan de rette kompetencer blandt medarbejderne skal udvikles til at kunne håndtere de nye tiltag.

Implementering, skalering og drift

Efter en PoC/pilot er din organisation klar til at implementere og skalere RPA på tværs af forretningen. Her er det særligt vigtigt at have en end-to-end tilgang til processerne på tværs af organisationen, og samtidig sørge for, at processerne er standardiserede og optimeret til RPA. Derudover er det nødvendigt at få etableret RPA som en naturlig del af din organisations driftsmodel (operating model) ved blandt andet at etablere en governance-struktur, der passer til din organisations behov. Sideløbende med dette skal hele transformations-processen håndteres korrekt ved at have fokus på forandringsledelse og de berørte ansatte.

Skab de rette forudsætninger for vellykket RPA

PwC har etableret et stærkt tværgående RPA-team med både proceskonsulenter og RPA-udviklere, som kan hjælpe jeres virksomhed hurtigt i gang med at få glæde af RPA. Vi dækker processen fra den indledende analyse til implementering af robotterne. Vi kan også assistere med den organisatoriske forankring og give jer de værktøjer, der er nødvendige for at kunne gøre virksomheden og medarbejderne selvkørende med RPA.

Erfaringer fra både store og små RPA-initiativer viser, at netop den organisatoriske forankring af RPA-initiativet og tilhørende governance får stor betydning for den efterfølgende succes og gevinstrealisering. PwC’s erfarne proces- og RPA-konsulenter kombinerer forretningsforståelse med teknisk viden, således at RPA-initiativet påbegyndes korrekt og leverer den ønskede forretningsværdi.

Fremtiden med RPA

Et kommende boom?

Med en globalt stigning på over 26 % i salget for 2019 ser vi lige nu et voksende marked inden for RPA. Denne fremgang underbygges også af PwC’s research af digital IQ, hvor næsten 15 % af alle virksomhedsledere giver udtryk for, at de i dag foretager betydelige investeringer i robotics, og hvor næsten en tredjedel fortæller, at de forventer at gøre det inden for de kommende tre år.

Hvad er næste skridt? Efter RPA kommer IPA.

I stil med at robotics har udviklet sig fra makrokonceptet, har IPA (Intelligent Process Automation) udviklet sig på baggrund af robottekniske løsninger. Selv om navngivning og definitioner fortsat ikke er helt på plads, forsøger mange leverandører at kombinere RPA med kognitiv og kunstig intelligens for at få mere omfattende løsninger, der kan efterligne/kopiere en endnu bredere vifte af menneskelige handlinger. Denne kombination kaldes intelligent procesautomatisering/IPA.

Et godt eksempel herpå er, når RPA-robotten med brug af maskinlæring og sprogbehandling får ustrukturerede datasæt til at give mening. Det kan fx være faktura, moms- og tolddokumenter, kontrakter eller krav, hvis indhold struktureres og fortolkes af AI’en – og baseret på resultatet udfører robotten så relevante automatiseringsprocesser. 

I PwC’s Data Factory, har vi bl.a. udviklet en række digitale AI-produkter og -services, som netop kan bruges i samspil med RPA-robotter til automatisering. Dette er fx vores fakturahåndtering med vores Smart-faktura produkt og GDPR-compliance scanner, som begge udvider mulighederne for automatisering med RPA.

Men hvad betyder det? Kognitiv software kan automatisere en endnu større del af processerne set i sammenligning med de dele, der kan automatiseres ved hjælp af RPA. Det efterlader kun en lille mængde processer, som stadig kræver menneskelig indblanding og/eller beslutningstagning.

Det betyder ikke kun større produktivitet og kvalitetsforbedringer, men også en redefinering af den menneskelige rolle i mange processer: Monotone produktionsprocesser og behandling af data vil blive udfaset ved at analysere, fortolke og handle på de resultater, der er leveret af robotter.

Succesfuld implementering af RPA

Erfaringer fra 18 af de største danske virksomheder

5 gode råd

Sådan får du succes med din legacy transformation

Playback of this video is not currently available

1:15

Få succes med jeres legacy transformation

Hos PwC forstår vi kompleksiteten i de udfordringer, som en legacy transformation indebærer. Vores holistiske tilgang sikrer, i samarbejde med jeres organisation, en klar og realiserbar strategi. Vi bistår jer i hele den operationelle transformation – fra de indledende analyser til den succesfulde implementering af moderne it-systemer og processer.

Læs mere

Kontakt os

Esben Toft

Partner og markedsleder for den offentlige sektor samt Technology & Security, København, PwC Denmark

4072 5767

E-mail

Dan Jensen

Director, Digital Transformation, Technology & Security, Hellerup, PwC Denmark

2361 3951

E-mail

Hvad er NIS2-direktivet?

NIS direktivet regulerer virksomheder og myndigheder på cyber- og informationssikkerhedsområdet. Direktivet bliver udmøntet i nationale bekendtgørelser og fungerer som bindende lov, hvilket betyder, at din organisation vil skulle efterleve kravene i bekendtgørelsen.

NIS2-direktivet udvider kravene og sanktioneringen af cybersikkerhed for at harmonisere og strømline sikkerhedsniveauet på tværs af medlemslandene, og med skærpede krav for flere sektorer, betyder det, at din organisation skal forholde sig til blandt andet risikostyring, kontrol og tilsyn.

Hvem er omfattet af NIS2-direktivet?

NIS2 udvider i væsentlig grad omfanget af organisationer, og skelner mellem ”essentielle entiteter” og ”vigtige entiteter” (se samtlige sektorer i tabel nedenfor).

Omfanget af sektorer udvides (se samtlige sektorer i tabel nedenfor), da Kommissionen ønsker at dække alle organisationer, der varetager vigtige funktioner i samfundet. Det betyder altså, at NIS2 også vil gælde for sektorer som fødevareproduktion, affaldshåndtering og hele forsyningskæden.

I energisektoren har omfanget eksempelvis været begrænset til virksomheder, der producerer, forsyner eller balancerer energi i el- og naturgassektoren. I NIS2 forventer vi, at forsyningskæden, fx vindmølleproducenter, ligeledes bliver omfattet af kravene, da direktivet forsøger at sikre en 360 graders harmonisering af cybersikkerhed.

NIS2-direktivets skærpede krav til cybersikkerhed omfatter også offentlige myndigheder - læs mere her.

Hvilke krav stiller NIS2 til din organisation?

NIS2-direktivet stiller både krav til ledelse, risikostyring, forretningskontinuitet og rapportering til myndighederne:

  • Ledelsen i jeres organisation skal være bekendte med kravene i direktivet og risikostyringsindsatsen. De får et direkte ansvar for, at cyberrisici bliver identificeret og håndteret samt, at kravene overholdes.
  • Øgede krav til risikostyring og robusthed betyder, at din organisation skal risikostyre og implementere både skadesforebyggende og -begrænsende foranstaltninger, der reducerer risici og konsekvenser. Minimumskrav er fx incident management, sikring af cybersikkerhed i forsyningskæder, netværkssikkerhed, adgangskontrol og kryptering.
  • Jeres organisation skal forholde sig til, hvordan I vil sikre forretningskontinuiteten i tilfælde af, at I skulle blive ramt af en større cyberhændelse. Dette indebærer eksempelvis genopretning af systemer, nødprocedurer og etablering af en kriseorganisation.
  • Jeres organisation skal have etableret processer for, hvordan I vil sikre den korrekte rapportering til myndighederne. Der stilles blandt andet krav til, at større hændelser rapporteres inden for 24 timer.

Sådan implementerer du NIS2-kravene

Hent vores trin-for-trin-guide

Hvordan fører myndigheder tilsyn, håndhæver og sanktionerer?

Med implementeringen af NIS2-direktivet skal myndighederne udvide tilsynet både i dybden og bredden. I dybden, fordi tilsynsmyndigheder er forpligtet til at håndhæve kravene i direktivet, og i bredden, fordi omfanget af direktivet er udvidet til at gælde flere sektorer.

Essentielle entiteter kan forvente løbende tilsyn såsom revisioner, rapportering og peer reviews, mens vigtige entiteter kan forvente tilsyn, tvungne revisioner og rapportering, hvis der er mistanke om, at organisationen ikke lever op til kravene.

Mulighed for sanktionering omfatter bl.a. bøder, tvungne revisioner, sanktionering af ledelse mv.

Overblik over særlig kritiske og kritiske entiteter

Omfattede sektorer:

  • Post- og kurertjenester – klargøring, sortering, transport og levering af post og pakker
  • Affaldshåndtering – opsamling, transport, gendannelse og bortskaffelse
  • Kemiske produkter – fremstilling, produktion og distribution
  • Fødevare - fremstilling, distribution og produktion Kritisk
  • Fremstilling/produktion af pharma, elektronik, optisk udstyr, maskineri, køretøjer
  • Udbydere af online markedspladser, søgemaskiner, sociale platforme

Omfattede sektorer:

  • Energi – producenter, operatører, forsyning, distribution, transmission og salg af elektricitet, fjernvarme- og fjernkøling, olie, gas og brint, herunder operatører af ladestandere
  • Transport via luft, jernbane, vej og vand
  • Finans - kredit, handel, marked og infrastruktur
  • Sundhed – forskning, produktion, udbydere af services og fremstillere af udstyr og råvarer
  • Drikke- og spildevand – leverandører, distributører, indsamling, bortskaffelse 
  • Digital infrastruktur – internetudvekslingspunkter, DNS, topdomæneadministratorer, cloudcomputing, datacentertjenester, indholdsleveringsnetværk, tillidstjenester, kommunikationsnet og kommunikationstjenester (tele- og net)
  • IKT-tjenester (B2B) – administrerende tjenester og sikkerhedstjenester
  • Offentlig forvaltning – centraladministrationen, regioner og kommuner
  • Rumfart – infrastruktur, software og services

CFO'ens CyberGuide: Webcast om NIS2-direktivet

Se eller gense webcasten, hvor PwC's eksperter går i dybden med, hvordan CFO'en og direktionen skal forholde sig til efterlevelse af NIS2-direktivet, der regulerer de driftskritiske aktiver i jeres organisation. Du får overblik over de væsentligste elementer i NIS2, samt hvordan du finder ud af, om jeres organisation er omfattet af direktivet, og hvordan I sikrer jer, at I efterlever kravene.

Playback of this video is not currently available

45:41

PwC hjælper jer med at leve op til de nye lovkrav

Konkret kan vi hjælpe med:

  • at identificere, hvorvidt I vil blive omfattet af direktivet
  • at identificere gaps i forhold til kravene i direktivet
  • implementering af både organisatoriske og tekniske krav i jeres organisation
  • at etablere de kapabiliteter, der er nødvendige for at varetage forpligtelserne i ledelsen.

Har I brug for hjælp, er I velkomne til at kontakte PwC’s Technology & Security-afdeling.

Kontakt os

PwC’s Cyberteam er en del af PwC’s Technology & Security-afdeling, som tæller op mod 200 konsulenter. Vi har derfor adgang til en lang række specialister inden for bl.a. cyber- og informationssikkerhed og kan bistå med rådgivning og vejledning – fra juridisk og forretningsmæssig rådgivning til teknisk rådgivning.

PwC er en del af et bredt NIS2-netværk

PwC er en del af et bredt NIS2-netværk på tværs af EMEA, der består af 150 erfarne fagfolk inden for cybersikkerhed, risikostyring, incident response, governance, compliance og jura. Dette netværk er blevet etableret for at kunne give vores kunder den bedst mulige rådgivning om kravene i NIS2-direktivet. 

Vi hjælper med at forstå regulativet, og hvad det har af betydning for din virksomhed eller organisation, herunder at identificere, hvor I allerede opfylder kravene, og undersøge, hvor der er behov for indsats. Vi støtter jer desuden på bedst mulig måde i at igangsætte tiltag, så I overholder de lovgivningsmæssige krav, der stilles – både lokalt og på EU-plan. 

Hvis I vil vide mere, er I velkommen til at kontakte os.

Sådan implementerer du NIS2-kravene

Hent vores trin-for-trin-guide

Få seneste nyt fra PwC

Vær på forkant med nye tiltag og tendenser i erhvervslivet. Du bliver også inviteret til agendasættende events, hvor vi sammen får ny viden, perspektiver og relationer.

Publikationer og udgivelser

Seneste publikationer, analyser og undersøgelser om emner som skat, regnskab, IFRS, revision, moms, told og afgifter.

Kontakt os

William Sharp

Partner, Technology & Security, Aarhus, PwC Denmark

8932 0076

E-mail

Aleksandar Predrag Piletich

Director, Technology & Security, Hellerup, PwC Denmark

2928 5743

E-mail

Følg PwC

Felter, markeret med stjerne, skal udfyldes.(*)

Ved at indsende denne formular giver du samtykke til, at PwC må behandle de personoplysninger, du har indtastet for at kunne håndtere din henvendelse. Læs mere om dine rettigheder, samt hvordan du kan kontakte PwC og/eller klage i PwC’s privatlivspolitik.

Hide