Robust Supply Chain

Skab en robust supply chain med fokus på digitalisering.

I PwC ser vi en direkte sammenhæng mellem digital modenhed og supply chain robusthed – og dermed evnen til at levere forbedringer på både top- og bundlinjen. Læs om, hvordan vi kan give jer en kvalificeret vurdering af jeres supply chain og en konkret strategi fra start til slut, der identificerer styrker, svagheder og fokusområder.

Naturkatastrofer, globale pandemier, geopolitiske beslutninger, konstant stigende forventninger fra kunderne på leveringstid, servicegrad og kundetilpasset produktsortiment er alt sammen noget, der skaber pres på virksomhedens supply chain.

PwC’s seneste supply chain undersøgelse viser, at danske virksomheder er markant bagefter på den digitale modenhed, hvilket påvirker deres evne til at udnytte den ofte meget store mængde data, der eksisterer i en supply chain. Data, der kan udnyttes til at skabe gennemsigtighed og dermed sikre en robust supply chain, der er modstandsdygtig over for påvirkninger både fra kunde- og leverandørsiden.

For at gøre virksomhedens supply chain robust er det nødvendigt at træffe strategiske valg i forhold til investeringer i digitalisering. Denne digitalisering danner grundlag for at udnytte data analytics-værktøjer som katalysator til at øge gennemsigtigheden og dermed robustheden i kernen af supply chain. 

Digitalisering booster den finansielle performance

Investeringer i den digitale supply chain taler sit klare sprog, og her er det værd at bemærke, at digitalisering ikke kun har en positiv effekt på omkostningerne men i lige så høj grad på omsætningen.

PwC’s undersøgelse​ ​viser, at den digitale champion har formået at vækste toplinjen med hele 7,7​ ​% mod 3,6​ ​% hos den digitale novice, og samtidig har den digitale champion reduceret omkostningerne med 6,8​ ​% mod 3,3​ ​% hos den digitale novice​. Det er altså 2x forbedringer ​på både top- og bundlinje​, der opnås​ ved at investere i digitalisering af sin supply chain.​

Læs mere om vigtigheden af en digital forsyningskæde

[75 %]* af danske virksomheder er enten digitale novicer eller digitale followers, hvilket betyder, at man er bagud på én af de absolut vigtigste konkurrenceparametre.

[80 %]* af de digitale champions har fokus på ekstern integration eller end-to-end orkestrering af deres supply chain sammenlignet med 36 % af alle virksomheder.

[x2]* Virksomheder, der investerer i digitalisering af sin supply chain opnår 2x forbedringer ​på både top- og bundlinjen.

*Digital Operations Study 2020

For at kunne tilbyde en kvalificeret vurdering af jeres supply chain i løbet af blot få uger benytter vi os af ‘rapid deployment’-værktøjer, som bygger på globale, gennemprøvede og standardiserede teknikker. Dette betyder, at der er en konkret strategi fra start til slut, som gør, at vi kan fokusere på den fælles dialog og det faglige indhold.

Konklusionerne fra analyserne kan lægge op til mere dybdegående undersøgelser, hvor vi eksempelvis kan hjælpe jer med logistik- og transportoptimering, lager-omkostningsbesparelser mm.

Vi kan bl.a. hjælpe med...

Trin 1: Kortlægning og vurdering af eksisterende supply chain

Aktiviteter

  • Fælles workshop med key stakeholders
  • Kortlægning af flows og styringskoncept
  • Interviews med key stakeholders
  • Modenhedsanalyse.

 

Trin 2: Gap-analyse & Red Flag rapport

Aktiviteter

  • Identifikation af gaps i supply chain-setup, kritiske parametre og best practices
  • Identifikation af gaps i nuværende modenhed vs. benchmarks
  • Udarbejdelse af Red Flag rapport.

 

Trin 3: Fokusområder & roadmap

Aktiviteter

  • Workshop med gennemgang af resultat på modenhed
  • Præsentation af områder med potentiale for optimering
  • Anbefaling på roadmap.

 

Vores ydelsesområder

  • Supply chain-model med væsentlige pain points og fokusområder

  • E2E supply chain-planlægning

  • Evaluering af sourcing-strategi.

  • Modenhedsanalyse med resultater på relevante dimensioner

  • Benchmarking mod sammenlignelige virksomheder

  • Identifikation af styrker, svagheder og fokusområder.

  • Rapport med hovedkonklusioner fra analyserne samt præsentation af disse

  • Katalog med mulige roadmap-scenarier (baseret på konklusioner fra analyserne)

  • Anbefaling samt estimering af implementeringsomkostninger.

Skab hurtig indsigt med Rapid Deployment-tilgang

Vi gennemfører trin 1 til 3 sammen og fastholder en tæt dialog gennem hele forløbet for at sikre korrekt forståelse og fortolkning. Ved præsentation af roadmap drøfter vi de enkelte indsatsområder, således at det endelige roadmap understøtter jeres forretningsstrategi, hvorefter vi kan drøfte mulighederne for at gå videre med trin 4: Design og implementering.

Kontakt os

Jesper Bryld Møller

Senior Manager, PwC Denmark

Tlf: 3076 2990

Jesper Hyche Sørensen

Partner, PwC Denmark

Tlf: 89325607

Følg PwC