Vi mener, at mennesker er centrum for forandring, og at varige forandringer ikke sker af sig selv. Alligevel begynder organisationer ofte først at forberede deres medarbejdere på kommende ændringer sent eller forventer, at medarbejderne blot tilpasser sig.
Alt for ofte lykkes store projekter ikke med at mobilisere de involverede medarbejdere og dermed skabe en engageret arbejdsstyrke, som ejer og driver de nye arbejdsmetoder. Hos PwC gør vi det muligt for dine medarbejdere at udføre og omfavne varig transformation ved at gøre dem i stand til at ændre deres adfærd ved at fokusere på de få kritiske ting, der driver succesfulde resultater. Nedenfor er et eksempel på det arbejde, vi udførte med Skandia, en stor skandinavisk pensionsudbyder.
Skandia gennemgik en stor digital transformation, hvor et nyt kerne-IT-system skulle implementeres, og arbejdsprocesserne skulle ændres for 200 medarbejdere. Et vigtigt succeskriterium for Skandia var, at medarbejderne skulle være engagerede i transformationen og den fremtidige digitale vision.
Vi anvendte vores tilgang til forandringsledelse med medarbejderne i centrum til at identificere medarbejdernes behov og ønsker. Vi gennemførte en modenhedsvurdering i forhold til at gennemgå forandringer, en vurdering af uddannelsesbehovet, og udførte interessentanalyser. På den baggrund udviklede vi en strategi for implementering af det nye IT-system tilpasset den indvirkning, det ville have for hver afdeling.
Skandia var i stand til at realisere de forventede fordele ved den digitale transformation. Takket være en vellykket implementering steg kundetilfredsheden, medarbejderengagement og effektiviteten. Det ledte i sidste ende til et forbedret årligt overskud. Ligeledes følte medarbejderne, at de havde været en del af forandringsrejsen og den fremtidige vision, da de blev involveret i transitionen, udviklingsprocessen og en sjov og interaktiv læringsproces.
Nathalie Blicher Danielsen