Eksempler på, hvordan vi har hjulpet vores kunder gennem større it-implementeringer

På siden kan du blive klogere på, hvilke udfordringer vores kunder står overfor, og hvordan vi kan hjælpe med at skabe værdi for din virksomhed.

Læs, hvordan vi kan hjælpe med at etablere et effektivt transformationsprogram

En fintech-virksomhed påbegyndte i 2021 en strategisk transformation, der skulle forenkle organisationen med en hurtigere time to market og samtidig accelerere omstillingen fra udvikling af egne it-løsninger til at integrere med nye partnere og nye teknologier.

Det medførte store forandringer i virksomhedens kultur, som stod over for en ny organisering og nye arbejdsgange for stort set alle dele af virksomheden.

Det første, vi satte fokus på, var at få skabt de rigtige rammer for den strategiske transformation - det sker i tæt samarbejde med Transformationsdirektøren og de øvrige medarbejdere i Transformationskontoret. Vi har hjulpet kunden med at få et overblik over underliggende strategiske projekter, og samtidig få etableret en governance struktur og et nyt rapporterings set-up. 

Så snart fundamentet var på plads kunne vi hjælpe kunden med at drive transformationsprogrammet og udvikle den fremtidige driftsmodel for Transformationskontoret. 

Vi sikrede, at Transformationskontoret havde det rette udgangspunkt til at udføre den strategiske transformation bl.a. ved at sørge for fremdrift gennem rådgivning og sparring med programmets projektledere omkring planer og risikomitigering. Derudover har vi hjulpet med at sikre koordinering på tværs af programmets projekter, så at alle er alignet. Vi sørgede for, at styregruppen var tæt involveret og kunne træffe beslutninger som sikrede, at programmet kunne køre effektivt i forhold til planerne. Vi hjalp med at onboarde flere nye medarbejdere i Transformationskontoret.  Vi har haft fokus på at finde en god balance mellem rådgivning og operationel support, hvilket var medvirkende til, at virksomheden efter et års tid kunne drive programmet effektivt videre på egen hånd.

Få indblik i, hvordan vi har hjulpet en kunde med at involvere og engagere medarbejdere under en større centralisering

En stor international varehuskoncern ønskede at centralisere deres værdikæde, hvilket også indebar en centralisering af ejerskab og beslutningsmandat for en række processer. En forandring som denne påvirker: 

  • arbejdsgange
  • processer 
  • den overordnede fordeling af roller og ansvar. 

Når ovenstående ændres har det stor betydning for de involverede medarbejdere og ledere. Det kræver derfor en skræddersyet indsats at involvere og engagere dem i de nye processer og arbejdsgange - noget som vi ofte oplever, at beslutningstagere kraftigt undervurderer.

I fællesskab med kunden blev vi enige om at indsætte et team af eksperter fra PwC til at drive forandringsledelsesindsatsen og den strategiske kommunikation om ændringerne. 

Teamet fik hurtigt igangsat de indledende faser af forandringen som eksempelvis indebar at foretage en analyse af forandringens påvirkning, samt at udvikle forandringsrejser for de grupper, som stod over for de største forandringer. 

Efter de indledende analyser, hjalp vi løbende med at implementere udvalgte forandringsledelses- og kommunikationsinitiativer, herunder awareness- og træningssessioner med fokus på de nye processer og arbejdsgange, indtil projektets afslutning. Undervejs samarbejdede og rapporterede vi løbende til ledelsen.

De initiativer, som vi har implementeret i samarbejde med kunden, har været med til at skabe langvarig ændring af adfærd, samt en øget forståelse og accept af de nye processer og roller blandt medarbejderne. Eksempelvis har vi efter udrulningen af initiativerne set et øget engagement fra samtlige medarbejdergrupper i de opfølgende målinger. 

Vi assisterede desuden også kunden med løbende at forebygge potentiel modstand ved at sikre, at kundens ledere og medarbejdere fik mulighed for at blive hørt og hjulpet videre, hvis de havde behov for at drøfte usikkerheder eller problematikker, der kunne opstå som følge af forandringerne.

Følg PwC