Finansfunktioner navigerer i et kaotisk krydsfelt mellem øget digitalisering, ændrede markedsforhold og usikkerhed som følge af overregulering, geopolitisk ustabilitet, cyberangreb m.m. Hos PwC kan vi hjælpe med at skabe det forkromede overblik, bryder indsatserne ned og ruster CFO’en med et køreklart roadmap for digitaliseringsrejsen i form af digital innovation og nye tilgange til business models.
Digitaliseringen ændrer radikalt den finansielle driftsmodel, hvilket i stigende grad medfører et øget behov for databehandling og analysekapacitet i finansfunktionerne. Samtidig skal beslutningsoplæggene præsenteres hurtigere end nogensinde, så ledelsen kan agere og skabe en customer experience, som imødekommer fordelene ved digitalisering.
Det sætter CFO’en i et dilemma, som kun løses ved at forstå og anvende digitale muligheder optimalt for hver enkelt virksomhed – uanset om det er RPA, data- og procesanalyser, IoT, cloud-ERP eller integrerede budget- og forecasting-systemer. Men spørgsmålet er, hvordan og ikke mindst hvor finansfunktionen starter den digitale rejse ved brug af digital technology?
Læs mere om, hvad du bør overveje i forbindelse med den Digitale Transformation.
”Kunsten er at udnytte digitalisering til at få vendt ressourcepyramiden, så I kan bruge færre ressourcer på transaktionsbehandling og i stedet fokusere på det, der i virkeligheden er værdiskabende for forretningen. Nemlig rapportering, compliance, indsigt og beslutningsstøtte.”
Gevinst: 35-46 % reduktion af procestiden.
Gevinst: 20-30 % mere tid til analyse og målrettet beslutningsunderstøttelse.
Gevinst: 36 % lavere omkostninger i finans.
De fem parametre afdækkes gennem et spørgeskema.
Interviews med nøglemedarbejdere til kalibrering af spørgeskemaresultater.
Endelig vurdering af den nuværende digitale modenhed ift. best practice.
Forbedringspotentialer identificeres og prioriteres på workshop med ledelsen.
Katalog med prioriterede forbedringspotentialer.
Etablering af handlingsplan for de prioriterede forbedringspotentialer.
Præsentation af konkrete projektaktiviteter, der anbefales gennemført det første år, samt og roadmap for de efterfølgende år.
Samlet afrapportering.