At sælge en virksomhed er noget, som de fleste kun oplever én gang i deres professionelle liv. Salg af en virksomhed er ofte kompliceret, og vil typisk kræve involvering af specialister med henblik på at optimere mulighederne, herunder navnlig salgsprovenuet.
Som en del af salgsmodningen, herunder kigger vi på de faktorer, der har betydning for salgsværdien af selskabet, herunder skattemæssige positioner, mulighed for trimning eller frasalg af ikke-værdiskabende aktiviteter m.v.
En væsentlig faktor ved at maksimere salgsprovenuet er at optimere den skattemæssige position for såvel selskabet/virksomheden, som for sælgeren.
En anden væsentlig faktor er trimning af virksomheden, herunder en vurdering af, hvilke aktiviteter, der skaber værdi for virksomheden, og måske, som det vigtigste en vurdering af, om der er aktiviteter, der skaber negativ værdi for virksomheden, således at disse aktiviteter enten kan skæres bort eller gøres profitable.
Et optimalt salg af en virksomhed vil ofte kræve en detaljeret og langsigtet planlægning samt et detaljeret indblik i virksomhedens mange facetter.
Det er vores erfaring, at planlægningen af salg af en virksomhed med fordel kan påbegyndes op til flere år, før virksomheden rent faktisk skal sælges. Ofte oplever vi - bl.a. når vi skal assistere købere med transaktioner - at der er betydelige uafklarede forhold i virksomheden, som sætter sælgeren under pres med risiko for en reduktion af salgssummen.
Vi vil sammen med dig, som sælger, gennemgå virksomheden med henblik på: