En whistleblowerordning er en kanal, hvor medarbejdere trygt kan indberette hændelser eller mistanker, som medarbejderen ellers kan have svært ved at fortælle om, men som er vigtige for organisationen at få at vide; måske endda afgørende for forretningen. Det, der indberettes gennem en whistleblowerordning, skal håndteres fortroligt, og organisationen kan vælge, at whistlebloweren kan være anonym. Via loven sikres whistlebloweren også beskyttelse mod negative konsekvenser ved at have foretaget indberetningen. Begge dele gør, at medarbejdere har tillid til en saglig behandling og er trygge i beslutningen om at indberette konkrete mistanker om ulovligheder, bekymringer om uretmæssig adfærd eller grove overtrædelser af virksomhedens retningslinjer og politikker. Derved bidrager whistleblowerordningen til en kultur, hvor medarbejderne tør sige mere og er mere åbne om, hvad de erfarer gennem deres arbejde. Det har også en positiv indflydelse på arbejdsmiljøet, at der eksempelvis er en fast ramme for at håndtere det, som reelt kan være alvorlige anklager mellem medarbejdere.
Medarbejdere kan have oplysninger om forhold, som måske endda er afgørende information for en virksomheds ledelse. En whistleblowerordning er derfor en direkte informationskanal mellem ledelse og medarbejdere, der giver ledelsen mulighed for at blive bekendt med forhold ikke alene om egen organisation, men også om eksterne samarbejdspartnere, leverandører, kunder m.m. Oplysninger, som ledelsen ellers ikke ville få indsigt i, eller måske først få viden om, når det har påvirket organisationen både internt og eksternt.
Virksomheden kan også vælge at åbne whistleblowerordningen for indberetninger fra tidligere ansatte samt fra samarbejdspartnere, kunder og leverandører m.v., dvs. virksomhedens værdikæde. Whistleblowerordningen giver dermed direkte adgang til oplysninger om kritisable forhold, som værdikæden måtte ligge inde med, om virksomheden selv eller andre led i værdikæden. Whistleblowerordningen kan dermed blive den kanal, som giver oplysninger om uacceptable arbejdsforhold for en leverandørs medarbejdere, korruption eller bestikkelse hos en udenlandsk distributør eller økonomisk svindel hos en samarbejdspartner.
At kunne afværge kriser, mens de er små, eller måske endda helt undgå dem, udgør en betydelig gevinst. En whistleblowerordning skal derfor også betragtes som en præventiv foranstaltning, der gør ledelsen opmærksom på forhold, som kunne udvikle sig til en stor krise for virksomheden. Dette kan indebære økonomiske tab og juridisk ansvar, herunder potentielt ansvar for ledelsen. Whistleblowerordningen giver virksomheden adgang til at opdage mistanker om potentiel økonomisk kriminalitet, magtmisbrug, svigt af virksomhedens kvalitetskrav, korruption m.v. Dermed kan ledelsen reagere proaktivt og iværksætte vigtige forholdsregler, inden krisen måske bliver en realitet. Med en whistleblowerordning viser virksomheden, at den kan håndtere fejl, forsømmelser og svindel m.v. hurtigt, hvilket resulterer i en forbedret bundlinje og en høj grad af troværdighed på markedet.
PwC hjælper med alle dele af processen, lige fra etablering, herunder rådgivning om overenskomstkrav og involvering af samarbejdsudvalg, til drift og løbende rådgivning om ordningen. Udover vores ekspertise inden for risikohåndtering, undersøgelser af økonomisk kriminalitet, kvalitetssikring m.m., besidder vi også de nødvendige juridiske kompetencer til at håndtere de retlige spørgsmål, som indberetninger kan medføre, herunder GDPR og ansættelsesret. PwC kan derfor være den eksterne, fortrolige støtte, der er nødvendig, når der eksempelvis skal gennemføres undersøgelser som følge af en indberetning. Med andre ord kan PwC hjælpe med mange af de opgaver og spørgsmål, som indberetninger fører med sig.