Gode til råd til forbedring af likviditeten i din virksomhed

#

Din virksomhed kan ende i en situation, hvor der er brug for ekstra fokus på forbedring af likviditeten, fx på grund af en krise. Når likviditeten er begrænset, er det en god idé at fokusere på de tiltag, du kan gøre, for at skabe yderligere likviditet. Vi vil nu se nærmere på nogle af de forhold, du kan arbejde med for at forbedre likviditeten i din virksomhed.

Din virksomhed kan ende i en situation, hvor der er brug for ekstra fokus på forbedring af likviditeten, fx på grund af en krise. Når likviditeten er begrænset, er det en god idé at fokusere på de tiltag, du kan gøre, for at skabe yderligere likviditet. Vi vil nu se nærmere på nogle af de forhold, du kan arbejde med for at forbedre likviditeten i din virksomhed.

Gå i dialog med dine leverandører

Et godt sted at starte, når du skal forbedre likviditeten i din virksomhed, er ved dine leverandører. Her er især to ting, du kan fokusere på:

  • Gennemgå betalingsbetingelser: Vi anbefaler, at du går i dialog med dine leverandører og hører om muligheden for at forlænge dine betalingsbetingelser, så du kan holde på dine penge så længe, som muligt. 
  • Udnyt kontantrabatter: En anden ting, du kan kan gøre er at udnytte de kontantrabatter, du er blevet tilbudt. Udnyttelse af kontantrabatterne giver dig en større besparelse end den renteomkostning, der er forbundet med de hurtige betalinger. Vi anbefaler derfor, at du udnytter kontantrabatter i det omfang, din virksomhed har fri likviditet til det.

Debitorer: Du skal sikre, at du får de penge ind, du forventer

Et andet område, der er vigtigt at optimere for at forbedre din virksomheds likviditet, er dine debitorer. Her er det især vigtigt, at du har fokus på at få de penge ind, du forventer. Du kan blandt andet arbejde med følgende:

  • Hurtigere fakturering: Det er vigtigt, du får reduceret det antal dage, der er mellem leverancetidspunktet og faktureringstidspunktet. Jo hurtigere du fakturerer din kunde, for det arbejde du har udført, jo hurtigere får du pengene i kassen. Det vil kunne give dig en reduktion af det træk, der kan opstå på kassekreditten, og du kan dermed spare penge på renteomkostninger. 
  • Kortere betalingsbetingelser: Hvis det er muligt at ændre dine betalingsbetingelser, så vil vi anbefale dig at gøre det. Det vil betyde, at du får pengene i kassen hurtigere. Du skal undersøge dine aftaler for at se, hvorvidt det er muligt for dig at ændre på betingelserne eller ej. 
  • Tæt opfølgning på betalinger: Det er en god idé, hvis du har en fast producere for opfølgning på dine betalinger. På den måde kan du se hvilke kunder, der ikke betaler til tiden. Hvis det er tilfældet, kan du rykke dem, så du får din betaling hurtigst muligt.
  • Undgå kontantrabatter: Du har brug for at forbedre din likviditet, og du skal derfor ikke give rabatter på nuværende tidspunkt. Det handler om, at du får så mange penge i kassen som muligt.

Reducér dit lager

Det er også vigtigt, at du har fokus på at have god lagerstyring. Her skal du nedbringe dit lager, så du frigør penge, og på den måde forbedrer din likviditet. Hav fx fokus på:

  • Få solgt ud af dit lager: Når du sælger ud af dit lager, får du penge i kassen. Det betyder helt konkret, at din likviditet vil blive forbedret. Så det er vigtigt, at du får solgt så meget som muligt ud af dit lager.
  • Køb kun det mest nødvendige: Den anden ting, der er vigtig at fokusere på i forbindelse med reducering af dit lager er, at du kun køber det mest nødvendige. Du skal ikke binde unødig kapital op i dit lager, når du har fokus på forbedring af din likviditet.

Hav tæt styring af økonomien i din virksomhed

I usikre tider er det godt, hvis du har en tæt styring af din økonomi - tættere end du normalt ville have. Vi anbefaler, at du fx følger din økonomi på ugebasis, så du altid er helt opdateret med situationen i din virksomhed. Det gør det nemmere og mere overskueligt for dig at følge udviklingen, så du altid har et overblik over de områder, du eventuelt kan skære ned på.

Vi er ejerlederens betroede revisor, rådgiver og outsourcingpartner

Det gælder uanset størrelsen på din virksomhed, og vi dækker hele Danmark. Få hjælp til alt fra bogføring og regnskab til ESG-rapportering og digitalisering af din virksomhed.

Få et uforpligtende tilbud

Hver dag løser vi opgaver sammen med +20.000 små og mellemstore virksomheder. Kontakt os i dag og hør mere om, hvordan vi kan hjælpe dig og din forretning.

Revision og rådgivning tæt på dig

Vi er din lokale revisor og rådgiver i hele Danmark. Find din lokale kontaktperson ved at vælge den by, der er tættest på dig.

Emil Uggerhøj

Partner, PwC Denmark

2264 7560

Email

Jannick Kjersgaard

Partner, statsaut. revisor, Esbjerg, PwC Denmark

2960 6941

Email

Mads Hornbæk

Partner, statsaut. revisor, Herning, PwC Denmark

9660 2600

Email

Brian Rønne Nielsen

Partner, Hillerød, PwC Denmark

3945 9165

Email

Nikolaj Erik Johnsen

Partner, PwC Denmark

2220 2264

Email

Brian Petersen

Partner, statsaut. revisor, Odense, PwC Denmark

6314 4224

Email

Lars Vagner Hansen

Partner, statsaut. revisor, Ringsted, PwC Denmark

5158 4359

Email

Jan Bunk Harbo Larsen

Partner, statsaut. revisor, Trekantområdet, PwC Denmark

2366 4822

Email

Torben Toft Kristensen

Partner, statsautoriseret revisor, Aalborg, PwC Denmark

9635 4024

Email

Mads Meldgaard

Partner, Assurance, Aarhus, PwC Denmark

8932 5734

Email

Hide