Du bør få defineret potentialet af den virksomhed, som du ønsker at købe. Dvs. at du skal fastlægge hvor værdiskabende forretningen vil være for dig som ejerleder. Det gør du bl.a. ved at gøre følgende:
Det er vigtigt at analysere virksomhedens økonomiske tilstand, så du kan undgå et fremtidigt tab. Gennemgå derfor virksomhedens årsrapporter m.v. (evt. med revisor), og vær opmærksom på faldgruber som ændret regnskabspraksis, aktiverede udviklingsomkostninger, forkerte og/eller ændrede vurderingsprincipper vedrørende anlægsaktiver, varelager, igangværende arbejder m.v. Specielt hvis regnskabet for den virksomhed, der skal opkøbes, ikke er revideret, kan der fx være manglende eller utilstrækkelige garantihensættelser samt ikke oplyste eventualforpligtelser.
Du bør derudover overveje finansieringsmulighederne i god tid. Der findes mange mulige modeller for finansiering, herunder kontant egenfinansiering og finansiering gennem dit pengeinstitut. Alternativt kan sælger medfinansiere købet, typisk ved en såkaldt ”earn-out”-model, hvor betalingen til sælger er afhængig af virksomhedens resultater efter købet. Du bør derfor overveje, om du har nok kapital til egenfinansiering, om virksomhedens præstation må påvirke betalingen eller om du har behov for et lån - og i så fald, er rentesatsen så tilfredsstillende for din økonomi? Disse tanker kan du gøre dig, når du skal beslutte dig for, hvilken finansieringsmulighed der vil skabe mest værdi for dig.
Det er vigtigt at sætte regler for, hvad man er villig til at kaste sig ud i af nye investeringer. Det er mindst lige så vigtigt at fastlægge den selskabsstruktur og den betaling, der skal bruges, da selve overtagelsen kan foretages på flere forskellige måder. Fx kan du optimere den skattemæssige udgift i forhold til købet. Den selskabsstruktur man vælger er afhængig af en del faktorer og en selskabsstruktur kan fastlægges på forskellige måder. Nedenfor kan du se tre eksempler på forskellige selskabsstrukturer:
Der er en lang række forhold, som du med fordel kan bede virksomheden om at dokumentere, hvis du overvejer at købe en virksomhed. Følgende dokumentation kan være relevant:
Det er altid en god idé at få en professionel værdiansættelse af den virksomhed, man har for øje. I forhold til fastlæggelse af købspris bør det desuden overvejes, hvad der skal og ikke skal indgå i handlen fx kunder, medarbejdere, klausuler, samarbejdsaftaler, rettigheder til patenter og varemærker, garantier eller andet.
Overvej også, hvordan du sikrer nødvendig viden fra nøglemedarbejdere og it-systemer. Disse beslutninger kan påvirke din forventning til købsprisen, og det er derfor vigtigt, at du nøje afstemmer dit behov med det beløb, som du kan købe for.
Den virksomhed, som du overtager, skal som regel reorganiseres i forhold til medarbejderstaben, it, bygninger, leverandør- og samarbejdsaftaler m.v. Vær her opmærksom på, at der kan være forskellige virksomhedskulturer, som skal sammensmeltes.
Koordiner derfor offentliggørelsen mellem dig og sælger, og lav en proces for en evt. sammensmeltning af afdelinger, så medarbejderne gradvist kan blive oplyst om de nye forandringer. Ved at forberede medarbejderne ordentligt på en overdragelse, vil man kunne formindske chancen for utilfredse medarbejdere og i værste fald en medarbejderflugt.
Det er vigtigt at sætte regler for, hvad man er villig til at kaste sig ud i af nye investeringer. Det er mindst lige så vigtigt at fastlægge den selskabsstruktur og den betaling, der skal bruges, da selve overtagelsen kan foretages på flere forskellige måder. Fx kan du optimere den skattemæssige udgift i forhold til købet. Den selskabsstruktur man vælger er afhængig af en del faktorer og en selskabsstruktur kan fastlægges på forskellige måder. Nedenfor kan du se tre eksempler på forskellige selskabsstrukturer:
Der er en lang række forhold, som du med fordel kan bede virksomheden om at dokumentere, hvis du overvejer at købe en virksomhed. Følgende dokumentation kan være relevant:
Det er altid en god idé at få en professionel værdiansættelse af den virksomhed, man har for øje. I forhold til fastlæggelse af købspris bør det desuden overvejes, hvad der skal og ikke skal indgå i handlen fx kunder, medarbejdere, klausuler, samarbejdsaftaler, rettigheder til patenter og varemærker, garantier eller andet.
Overvej også, hvordan du sikrer nødvendig viden fra nøglemedarbejdere og it-systemer. Disse beslutninger kan påvirke din forventning til købsprisen, og det er derfor vigtigt, at du nøje afstemmer dit behov med det beløb, som du kan købe for.
Den virksomhed, som du overtager, skal som regel reorganiseres i forhold til medarbejderstaben, it, bygninger, leverandør- og samarbejdsaftaler m.v. Vær her opmærksom på, at der kan være forskellige virksomhedskulturer, som skal sammensmeltes.
Koordiner derfor offentliggørelsen mellem dig og sælger, og lav en proces for en evt. sammensmeltning af afdelinger, så medarbejderne gradvist kan blive oplyst om de nye forandringer. Ved at forberede medarbejderne ordentligt på en overdragelse, vil man kunne formindske chancen for utilfredse medarbejdere og i værste fald en medarbejderflugt.
Der er en lang række forhold, som du med fordel kan bede virksomheden om at dokumentere, hvis du overvejer at købe en virksomhed. Følgende dokumentation kan være relevant:
Det er altid en god idé at få en professionel værdiansættelse af den virksomhed, man har for øje. I forhold til fastlæggelse af købspris bør det desuden overvejes, hvad der skal og ikke skal indgå i handlen fx kunder, medarbejdere, klausuler, samarbejdsaftaler, rettigheder til patenter og varemærker, garantier eller andet.
Overvej også, hvordan du sikrer nødvendig viden fra nøglemedarbejdere og it-systemer. Disse beslutninger kan påvirke din forventning til købsprisen, og det er derfor vigtigt, at du nøje afstemmer dit behov med det beløb, som du kan købe for.
Den virksomhed, som du overtager, skal som regel reorganiseres i forhold til medarbejderstaben, it, bygninger, leverandør- og samarbejdsaftaler m.v. Vær her opmærksom på, at der kan være forskellige virksomhedskulturer, som skal sammensmeltes.
Koordiner derfor offentliggørelsen mellem dig og sælger, og lav en proces for en evt. sammensmeltning af afdelinger, så medarbejderne gradvist kan blive oplyst om de nye forandringer. Ved at forberede medarbejderne ordentligt på en overdragelse, vil man kunne formindske chancen for utilfredse medarbejdere og i værste fald en medarbejderflugt.
Det er altid en god idé at få en professionel værdiansættelse af den virksomhed, man har for øje. I forhold til fastlæggelse af købspris bør det desuden overvejes, hvad der skal og ikke skal indgå i handlen fx kunder, medarbejdere, klausuler, samarbejdsaftaler, rettigheder til patenter og varemærker, garantier eller andet.
Overvej også, hvordan du sikrer nødvendig viden fra nøglemedarbejdere og it-systemer. Disse beslutninger kan påvirke din forventning til købsprisen, og det er derfor vigtigt, at du nøje afstemmer dit behov med det beløb, som du kan købe for.
Den virksomhed, som du overtager, skal som regel reorganiseres i forhold til medarbejderstaben, it, bygninger, leverandør- og samarbejdsaftaler m.v. Vær her opmærksom på, at der kan være forskellige virksomhedskulturer, som skal sammensmeltes.
Koordiner derfor offentliggørelsen mellem dig og sælger, og lav en proces for en evt. sammensmeltning af afdelinger, så medarbejderne gradvist kan blive oplyst om de nye forandringer. Ved at forberede medarbejderne ordentligt på en overdragelse, vil man kunne formindske chancen for utilfredse medarbejdere og i værste fald en medarbejderflugt.
Den virksomhed, som du overtager, skal som regel reorganiseres i forhold til medarbejderstaben, it, bygninger, leverandør- og samarbejdsaftaler m.v. Vær her opmærksom på, at der kan være forskellige virksomhedskulturer, som skal sammensmeltes.
Koordiner derfor offentliggørelsen mellem dig og sælger, og lav en proces for en evt. sammensmeltning af afdelinger, så medarbejderne gradvist kan blive oplyst om de nye forandringer. Ved at forberede medarbejderne ordentligt på en overdragelse, vil man kunne formindske chancen for utilfredse medarbejdere og i værste fald en medarbejderflugt.
Det gælder uanset størrelsen på din virksomhed, og vi dækker hele Danmark. Få hjælp til alt fra bogføring og regnskab til ESG-rapportering og digitalisering af din virksomhed.
Hver dag løser vi opgaver sammen med +20.000 små og mellemstore virksomheder. Kontakt os i dag og hør mere om, hvordan vi kan hjælpe dig og din forretning.
Vi er din lokale revisor og rådgiver i hele Danmark. Find din lokale kontaktperson ved at vælge den by, der er tættest på dig.
Søren Berg Jørgensen
Brian Rønne Nielsen
Lars Vagner Hansen
Mads Meldgaard