Mange danske virksomheder er hårdt pressede på økonomien. Det betyder, at mange virksomhedsejere har brug for at gå i dialog med deres bank. Det er en god idé, hvis du rækker ud til din bank, så snart din virksomheds omstændigheder ændrer sig fra normalen, fordi banken kan være en vigtig sparringspartner. Jo hurtigere I starter dialogen, jo hurtigere kan I sammen agere i de forskellige scenarier, der kan opstå og finde en løsning, der forhåbentligt kan hjælpe din virksomhed gennem den svære tid.
Der findes ikke en facitliste til, hvordan tingene skal løses, men det betyder ikke, at der ikke er en masse gode tiltag, du kan gøre for at klæde din bank bedre på i forbindelse med dit møde. Helt overordnet er det en god idé, hvis du kan skabe et overblik over din virksomheds nuværende og fremtidige situation - I sammen kan arbejde ud fra. Du kan fx tage udgangspunkt i nedenstående punkter inden dit næste bankmøde.
Det er vigtigt, at du sætter dig i bankens sted, når du skal udarbejde et overblik over din nuværende situation. Du skal derfor have fuld gennemsigtighed i de tal og planer, du fremlægger din bank, så de har det bedste udgangspunkt at hjælpe dig ud fra.
Hvad har situationen betydet for din virksomhed indtil videre? Det kan være i forhold til fx omsætningsfald, omsætningsstigning eller om din omsætning er forblevet som normalt? Har du fået nogle nye produkter eller udbudt nye services på baggrund af den svære tid? Her er det vigtigt, du får sat ord på, hvad der sker i din virksomhed netop nu.
Undersøg de forskellige elementer i din forretning og find ud af, hvad din virksomheds kvaliteter og risikofaktorer er. Det kommer banken nemlig også til at gøre, så det er godt, hvis du er forberedt med din egen analyse. Nogle af de ting, du fx kan se på, er:
Lige så vigtigt det er for dig at skabe et overblik over din nutidige situation, lige så vigtigt er det, at du ser på fremtiden i din virksomhed. Det kan virke svært at lave forudsigelser på baggrund af en svær tid, det er dog stadig vigtigt, at du gør dit bedste, så du i dialog med din bank kan se på hvilke tiltag, der kan hjælpe din virksomhed videre.
Har den nuværende situation givet anledning til ændringer i din virksomhed fremadrettet? Har du fx fået nye produkter eller skåret i personalet? Her skal du også reflektere over, om du kan lave yderligere tiltag, der kan være med til at tilpasse din virksomhed til den fremtidige situation. Udnytter du fx de muligheder, der er i digitalisering godt nok? Og er der nogle partnerskaber, du med fordel kan indgå, så din virksomhed kan klare sig bedre?
Udarbejd nye likviditets- og driftsbudgetter for resten af 2024, der er tilpasset den nuværende situation - og ikke med udgangspunkt i dine 2013-tal. Det er vigtigt, du får udarbejdet realistiske likviditetsprognoser og detaljerede likviditetsbudgetter, så du kan få gennemført tiltag, der frigører likviditet i din virksomhed.
Det er også en god idé at have relevante finansielle informationer med som fx seneste årsregnskab, seneste interne regnskaber (måneds- og kvartalsregnskaber) og likviditetsoversigter.
Det gælder uanset størrelsen på din virksomhed, og vi dækker hele Danmark. Få hjælp til alt fra bogføring og regnskab til ESG-rapportering og digitalisering af din virksomhed.
Hver dag løser vi opgaver sammen med +20.000 små og mellemstore virksomheder. Kontakt os i dag og hør mere om, hvordan vi kan hjælpe dig og din forretning.
Vi er din lokale revisor og rådgiver i hele Danmark. Find din lokale kontaktperson ved at vælge den by, der er tættest på dig.
Søren Berg Jørgensen
Brian Rønne Nielsen
Lars Vagner Hansen
Mads Meldgaard