Fire gode råd til at optimere tomstolprocenten

Tomstolsprocenten

For mange klinikejere er der meget at hente ved at optimere på klinikkens nuværende kapacitet og personalesammensætning, også populært under ét kaldet: tomstolprocenten. Ved at følge vores fire gode råd, kan du allerede i dag gå i gang med at optimere tomstolprocenten og dermed øge indtjeningen i din klinik.

Fire gode råd - fokusér på tomstolprocenten

  • Find ud af, hvad jeres nuværende tomstolprocent ligger på. Tomstolprocenten indikerer, hvor meget behandlingstid, der er til rådighed, men som ikke udnyttes, dvs. hvor ofte behandlingsstolen står tom i løbet af arbejdsdagen.
  • Læg en målsætning sammen med klinikken for, hvad tomstolprocenten skal være om et år. Fx at den skal reduceres fra 12% til 8%. En sådan forbedring kan nemt betyde en forbedring af omsætningen på 500.000 kr. på årsbasis, afhængig af størrelsen på klinikken.
  • Lad behandlerne gennemgå deres aftalebog et par dage frem i tiden og marker de patienter, som kan have en tendens til at udeblive eller komme for sent. Lad derefter receptionen eller behandleren ringe og bekræfte tiden med patienten. På den måde får I fanget eventuelle sene afbud. 
  • Sørg løbende for at optimere aftalebogen og flyt patienter rundt. Ét ledigt tidspunkt om 2 dage er bedre end ét i eftermiddag.

Brancheanalyse for tandlæger

Analysen tager som altid udgangspunkt i regnskabstal, og vi håber at kunne give jer yderligere inspiration til det daglige arbejde på klinikkerne.

Få et uforpligtende tilbud

Hver dag løser vi opgaver sammen med +20.000 små og mellemstore virksomheder. Kontakt os i dag og hør mere om, hvordan vi kan hjælpe dig og din forretning.

Kontakt os

Paw Hjelmberg Laursen

Senior Manager, PwC Denmark

2321 1320

E-mail