Tiltrækning og fastholdelse af talent
Tiltrækning og fastholdelse af talent er en nøglefaktor for succes på vækstrejsen, og netop derfor vinder incitamentsprogrammer mere og mere ind i alle lag af det danske erhvervsliv. For mange startup- og scaleupvirksomheder er økonomien til lønninger begrænset. Derfor benytter flere og flere virksomheder incitamentsprogrammer for at give kernemedarbejdere ejerfornemmelse over for virksomheden og derigennem øge motivationen for at præstere. Det er også en måde at tiltrække nye talenter på og skille sig ud på, udover de mere traditionelle medarbejdergoder som sociale arrangementer mm.
Der findes uendelige muligheder for at indrette et incitamentsprogram, men grundlæggende er de mest anvendte instrumenter:
- Warrants eller optioner, der giver ret til at købe en aktie eller tegne en ny aktie til en på forhånd fastsat pris
- Gratis aktier, der er aktier, som medarbejderen får gratis, hvis visse betingelser er opfyldt
- Investeringsprogrammer, hvor medarbejderne forventes at investere og binde egne midler up front
- En kontant bonus.
Et incitamentsprogram er typisk betinget af fortsat ansættelse, andre præstationskriterier eller en kombination af disse over en årrække. Dette skaber fastholdelse i den periode, hvor medarbejderen skal leve op til visse betingelser, og det skaber en øget interesse i at få virksomheden til at opnå strategiske mål.
Et succesfuldt incitament
Et succesfuldt incitament skal passe til jer, jeres branche, jeres vækstrejse, jeres mål - og til de medarbejdere, der skal modtage det. Der er derfor flere overvejelser, når man skal implementere et nyt incitamentsprogram:
- Skal incitamentet indrettes, så de skattefavorable 7P-regler kan bruges, eller skal incitamentet beskattes efter almindelige regler?
- Hvor længe skal incitamentsprogrammet løbe?
- Skal programmet være betinget af et exit?
- Skal incitamentet fungere i Danmark eller skal også udenlandske medarbejdere og konsulenter kunne deltage?
- Er der behov for et specielt fokus på medarbejderkommunikation, så alle deltagere forstår værdipotentialet?
- Er det vigtigt at bevare det selskabsskattemæssige fradrag for ordningen?
Hvordan indretter vi incitamentet, så vi matcher din værdirejse?
Incitamentsprogrammer for almindelige medarbejdere og for ledende medarbejdere er ofte ikke ens. Både værdien af tildelingerne og betingelserne er ofte forskellige.
Hos PwC rådgiver og assisterer vi med alle aspekter af implementeringen af incitamentsprogrammer, herunder selskabs-, ansættelses- og skatteretlige aspekter samt værdiansættelse af programmet. Vi kan også assistere med design af programmet samt den juridiske implementering af programmet.
Download vores incitamentsplan