I løbet af det næste årti forventer World Economic Forum, at tab af biodiversitet, sammenbrud af økosystemer og mangel på naturressourcer bliver blandt de tre mest afgørende risici for den globale økonomi - sammen med velkendte trusler som klimakrisen og ekstremt vejr.
Forskning har vist, at 55 pct. af det globale BNP, svarende til økonomiske aktiviteter til en værdi af 58 billioner USD, er materielt afhængige af naturen. Og meldinger om artsudryddelser, forringelse af naturlige levesteder og naturkatastrofer som skovbrande og oversvømmelser vidner om, at naturen og biodiversiteten er i hastig tilbagegang.
Biodiversitetskrisen forbindes af mange med tabet af sjældne dyre- og plantearter, men det dækker over meget mere end det. For en virksomhed handler naturafhængighed og -påvirkning også om den luft, vand og jord, den anvender, om de ressourcer og råvarer, virksomheden har brug for, og det affald, den producerer.
"Nu begynder vi imidlertid at få øjnene op for biodiversitetskrisen, som i stigende grad påvirker virksomheder verden over, og som ikke kan ignoreres."
Annette Schütt Fiig, DirectorDet gør på én gang virksomheder afhængige af naturens økosystemer og sårbare over for deres potentielle sammenbrud, fortæller Annette Schütt Fiig, ekspert i risikostyring med særligt fokus på klimaændringer og biodiversitet hos PwC.
“Der er ikke ret mange, der har reflekteret over, hvor afhængige af naturens økosystemer vores samfundsøkonomi er. For virksomheder er det ikke kun et spørgsmål om at være ansvarlige, men også om, at det kan koste dem deres eksistensgrundlag, hvis ikke de sætter ind på det her område.”
Hun fortæller, at der er et voksende fokus på området:
“I mere end ti år har klimaforandringerne været i fokus. Nu begynder vi imidlertid at få øjnene op for biodiversitetskrisen, som i stigende grad påvirker virksomheder verden over, og som ikke kan ignoreres.”
Et eksempel på en virksomhed, der har set udfordringen, er Carlsberg, der har sat sig et ambitiøst mål om, at alle bryggeriets råvarer i den globale forretning skal komme fra regenerative landbrug i 2040.
Så hvilke refleksioner og spørgsmål skal bestyrelse og ledelse stille sig selv for at skabe overblik over naturafhængighed og bæredygtighed, så de kan fremtidssikre deres virksomheder?
Det guider Annette Schütt Fiig til her.
Det første, en virksomhed bør gøre, er at kortlægge forsyningskæden, så man kan identificere, hvilke sårbarheder der kan være. Det kan både være ressourcer og råvarer, der er essentielle for virksomheden, og økosystemer og naturlige processer, som virksomheden er afhængig af.
“Det gælder om at kigge på virksomhedens kritiske værdikæder og kortlægge dem. Hvis en virksomhed f.eks. producerer biler, er metallerne ofte en afgørende ressource. Så handler det om at forstå, hvor man får metallerne fra, hvilke økosystemer og naturlige processer, der er på spil, og hvor sårbare de er,” siger Annette Schütt Fiig og tilføjer:
“Hele virksomhedens modstandsdygtighed kan jo blive påvirket, hvis den pludselig ikke har adgang til en bestemt ressource på grund af en naturkatastrofe, eller fordi der er dyr og planter, der bare forsvinder eller uddør.”
Virksomhedernes afhængighed af naturen og dens økosystemer er én ting. En anden er, hvordan virksomhederne selv påvirker naturen, og det er lige så vigtigt at få overblik over, siger Annette Schütt Fiig.
“Virksomhedens ledelse er nødt til at finde ud af, hvor dens største påvirkning af naturen sker, både direkte og indirekte.”
Også blandt virksomhedens interessenter er der en voksende bevidsthed om dens ansvar for økosystemerne. Derfor er virksomhedens omdømme på spil:
“Det kan være dyrt at ignorere. Hvis det f.eks. bliver kendt, at en virksomhed er involveret i brug af vand fra områder med knaphed på drikkevand, kan det godt være, at det ikke har en økonomisk konsekvens nu og her, men det kan det få over tid,” fortæller Annette Schütt Fiig.
Efter at have kortlagt, hvor og hvordan man som virksomhed er afhængig af naturen, og hvor og hvordan man påvirker den, kan den viden tages i brug.
“Det er ikke nok at indhente viden; som virksomhedsleder bør man derefter integrere denne viden om de naturrelaterede risici og muligheder i den overordnede forretningsstrategi. For måske er det nødvendigt at lave noget om for at tilpasse sig ændrede lovkrav, forventninger og markedstendenser,” fortæller Annette Schütt Fiig og fortsætter:
“Det er vigtigt at understrege, at det ikke er en forretningsstrategi at gøre ingenting. Nogle virksomheder kan måske ikke se deres egen påvirkning på naturen med det samme, men i en fremtid med mangel på naturmaterialer kan virksomheder komme til at mangle råvarer.”
Når påvirkninger er blevet kortlagt, og arbejdet med dem er blevet en del af virksomhedens overordnede strategi, gælder det om at se fremad og sætte sig nogle mål - og som et led i arbejdet vil virksomheden sandsynligvis være kommet tættere på sit kerneprodukt og måske også genbesøge sin vision.
"Det her bliver et emne, som virksomhedsledere ved, at de skal adressere, både forretningsmæssigt og af hensyn til deres omdømme."
Annette Schütt Fiig, DirectorAnnette Schütt Fiig opfordrer derfor virksomhedsledere til at overveje, hvilke mål de vil sætte sig for at bidrage positivt til naturen, og til at lave en plan for, hvordan og hvornår de kommer derhen. Det bør de nemlig forvente, at deres kunder og samarbejdspartnere i stigende grad også vil gøre, fortæller Annette Schütt Fiig.
Det sidste, man som virksomhedsleder bør overveje, er, hvordan man vil følge op på sin indsats.Indtil der kommer flere lovkrav på området, herunder det kommende EU direktiv mod afskovning, er det i høj grad op til virksomhederne selv at definere indsatsen.
Hun fortæller, at landskabet for rapportering om en virksomheds påvirkning af naturen udvikler sig hurtigt, hvilket med tiden vil gøre det nemmere for myndighederne at føre kontrol på området og for interessenterne at få indsigt i virksomhedens aktiviteter. Det er svært at forestille sig en virksomhed, der ikke er afhængig af naturen, enten direkte eller indirekte, selvom afhængigheden er mere åbenlys i nogle brancher end andre.
Og for at kunne kommunikere om arbejdet med at beskytte naturen og dens økosystemer til interessenter er det vigtigt, at man finder ud af, hvordan man kan måle og rapportere om fremskridtene. Det gør det til et uundgåeligt indsatsområde, hvis man vil fremtidssikre sin virksomhed.
“Det her bliver et emne, som virksomhedsledere ved, at de skal adressere, både forretningsmæssigt og af hensyn til deres omdømme,” fortæller Annette Schütt Fiig.
Vil du have flere indsigter og inspiration til løsninger på de udfordringer og muligheder, som naturen stiller dansk erhvervsliv? Kom med den 9. januar 2025, når vi holder ''Naturkonferencen 2025 - virksomhederne kan gøre en positiv forskel".
Denne artikel er tidligere bragt i Børsen Bæredygtig på vegne af PwC
Annette Schütt Fiig
Vær på forkant med nye tiltag og tendenser i erhvervslivet. Du bliver også inviteret til agendasættende events, hvor vi sammen får ny viden, perspektiver og relationer.
Seneste publikationer, analyser og undersøgelser om emner som skat, regnskab, IFRS, revision, moms, told og afgifter.