En undersøgelse fra PwC viser, hvordan en række offentlige organisationer har haft succes med at gå fra traditionel, plandrevet it-udvikling til en agil og produktorienteret organisation. Fem fokusområder er helt essentielle for en god overgang. Denne artikel har fokus på de særlige vilkår, der gælder i en politisk organisation, samt konkrete anbefalinger til, hvordan offentlige organisationer (også) får succes med at arbejde agilt.
De regulatoriske rammer for offentlige organisationer, som Budgetvejledningen og statens it-projektmodel, kan ofte fungere og opleves som en begrænsning i mulighederne for at komme i mål med en agil transformation gennem obligatoriske risikovurderinger og politiske rapporteringer. Undersøgelsens deltagere er ved at se lovgivningen som rammer, i stedet for barrierer, lykkedes med at inddrage den øverste ledelse. Det har givet mulighed for at udfordre nogle af de oplevede begrænsninger i den offentlige organisation, som var et resultat af en kultur mere end ufravigelige rammevilkår.
At skabe kulturelle ændringer i store organisationer er dog ikke ligetil og kræver, at både ledere og medarbejdere i og uden for it-organisationen er indstillet på transformationen. Mange offentlige organisationer har allerede lært, at det ikke er nok kun at tilpasse it-funktionen: Man bliver nødt til at tænke transformation på tværs af hele værdikæden, hvis man for alvor vil lykkes med at blive mere agil og produktorienteret. Dette kan vise sig at være vanskeligt, da man traditionelt ikke har opfattet it-funktionen som en del af forretningen, men snarere som en nødvendighed, der understøtter organisationen. Herudover kan der opstå konflikter, hvis forretningsenheden ikke ønsker at adoptere en agil samarbejdsmodel. Denne udfordring intensiveres især, når forretningsenheden ikke er en integreret del af samme organisation, men derimod er en ekstern offentlig myndighed, hvor kontrolniveauet er betydeligt reduceret.
Den offentlige sektor oplever stadig stigende forventninger til at kunne levere på digitaliseringsdagsordenen. Frem til nu har fokus især været på udvikling af mere statiske borger- og virksomhedsrettede løsninger: stabil, plandrevet it-udvikling og høj driftssikkerhed. I dag er der yderligere en forventning om, at offentlige organisationer kan levere digitale omstillinger, innovative digitale løsninger og formidling af komplekse datamængder hurtigt og effektivt – samtidig med at stabiliteten og sikkerheden fastholdes. Mange offentlige organisationer oplever derfor at stå midt i et paradigmeskift, hvor de er nødt til at genopfinde sig selv som en mere digital, produktorienteret og omstillingsparat udviklingsorganisation for at kunne imødekomme de stigende forventninger. De agile metoder har for mange offentlige institutioner været rygraden i denne organisatoriske transformation, der har skullet gennemtvinge de fornødne organisatoriske og procesmæssige tilpasninger.
På den baggrund har PwC gennemført en undersøgelse af offentlige organisationer, der har gennemgået en transformation fra traditionel, plandrevet it-udvikling til en agil og produktorienteret organisation. Fokus har været på at afdække, hvilke initiativer de offentlige organisationer, der er lykkedes med at omstille sig fra traditionel, plandrevet it-udvikling til en agil og produktorienteret organisation, har gennemført.
Den offentlige sektors rejse fra traditionel, plandrevet it-udvikling til en agil og produktorienteret organisation er en national undersøgelse af otte udvalgte offentlige organisationer og deres transformationer. PwC har gennem interviews med en række personer, der har haft en central rolle i at lede og drive den omtalte transformation, afdækket og analyseret, hvilke forudsætninger og konkrete initiativer der bidrager til at skabe en succesfuld transformation til en mere agil og produktorienteret organisation.
Når flere af de offentlige organisationer har ønsket at forankre og adoptere agile principper og arbejdsmetoder, er de stødt på udfordringer med at gøre det i samspil med deres politiske og lovgivningsmæssige rammer. For organisationerne er det blevet klart, at mens nogle rammer skal udfordres og skubbes til, er der i offentlige organisationer også nogle rammer og processer, der er så faste, at den agile arbejdsmetode skal tilpasses med respekt for de fastsatte politiske rammevilkår. Fælles for organisationerne i undersøgelsen har det været at finde en balanceret tilgang til at implementere agile principper og lykkes med deres agile transformation – ofte ved i varierende grad at tilpasse arbejdsmetoden for at kunne efterleve de politiske rammevilkår.
Vi har erfaret, at følgende udfordringer har udgjort de største barrierer for at kunne understøtte effektivt agilt arbejde:
Ofte bliver de lovgivningsmæssige rammer beskyldt for at forhindre offentlige organisationer i at komme i mål med deres agile omstilling. Og selvom de politiske og lovgivningsmæssige rammer sætter nogle begrænsninger, er der i høj grad mulighed for at lykkes, hvis organisationerne er strategiske, i forhold til hvilke rammer de udfordre, og hvilke de ser som rammevilkår. Der har ikke været tale om implementeringen af ét succesfuldt initiativ, men derimod en kombination af flere justeringer og initiativer:
Der skal lyde en stor tak til de organisationer, som har deltaget i undersøgelsen. Tak til Domstolsstyrelsen, Fiskeristyrelsen, KOMBIT, Kriminalforsorgen, Landbrugsstyrelsen, Region Hovedstaden (CIMT), Sundhedsdatastyrelsen samt Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering. Alle har de hver især bidraget med dyb indsigt i deres egen organisations rejse, hvor de åbent og ærligt har reflekteret over de valg, organisationen har truffet.
PwC har interviewet en række offentlige organisationer for at afdække, analysere og dele helt konkrete tiltag og erfaringer til gavn for den brede offentlige sektor. Undersøgelsens deltagere er udvalgt, ud fra en betragtning om at de skal have en it-systemportefølje af væsentligt omfang med en høj grad af løbende it-udviklingsopgaver/-initiativer, der drives efter agile principper. Deltagerne afspejler derfor ikke nødvendigvis den gennemsnitlige offentlige organisations agile rejse, men er eksempler på organisationer, som allerede har været igennem en omstilling til en mere agil organisation.
PwC’s metode for agil system- og produktudvikling:
Strategi, ledelse og kultur: De strategiske målsætninger, ledelsesstilen og den organisatoriske kultur, der er rammesættende for organisationens styrings- og leverancemodel
Organisation, teams og færdigheder: De organisatoriske strukturer, roller, ansvarsopgaver og færdigheder, der definerer organisationens samarbejdsform
Processer og ways of working: De formelle arbejdsgange, procedure og standarder, der sikrer en koordineret metode til at arbejde på tværs af organisationen og dens samarbejdspartnere samt borgere og virksomheder
Produkter og innovation: De konkrete løsninger og digitale services, som organisationen leverer, samt evnen til at sikre den løbende innovation, brugerinddragelse og værdiskabelse
Teknologi og værktøjer: De interne systemer og værktøjer, der understøtter de formelle arbejdsgange i organisationen med henblik på en effektiv standardisering og automatisering af "end-to-end"-processer
Rapportering og optimering: De formelle metrikker og tilgange for monitorering og løbende styring samt optimering af både løsningerne og måden, hvorpå de leveres.
Partner og markedsleder for den offentlige sektor samt Technology & Security, PwC Denmark
Tel: 4072 5767