Stigende priser er danskernes største bekymring

Økonomisk Tillidsbarometer, september 2022

Stigende priser topper danskernes liste over bekymringer i de kommende 6 måneder. Hele 7 ud af 10 danskere er bekymret for, at der vil komme yderligere prisstigninger, og hver anden dansker forventer, at inflationen fortsat vil stige i minimum samme tempo som vi har set de seneste 6 måneder. Det viser Økonomisk Tillidsbarometer fra PwC.

Hent rapporten

“Undersøgelsen viser, at inflationen for alvor har fået tag i danskerne, der er allermest bekymret for, at priserne stiger. Prisstigninger topper listen efterfulgt af bekymringen for svækket købekraft og besparelse på offentlig velfærd,”

Mogens Nørgaard MogensenCEO og Senior Partner, PwC Danmark

Hvor bekymret er du for, at følgende sker de næste 6 måneder?

Ifølge Økonomisk Tillidsbarometer udtrykker danskerne flere økonomiske bekymringer overfor det kommende halvår, herunder forbereder danskerne sig på at skulle bruge markant flere penge på el og opvarmning i de kommende seks måneder sammenlignet med samme periode sidste år. 64 % af danskerne forventer således at skulle bruge flere penge på bolig, el og opvarmning, som dermed topper listen over danskernes merforbrug. På en andenplads ligger fødevarer og ikke-alkoholiske drikke (41 % forventer at bruge flere penge) og på en tredjeplads transport (31 % forventer at bruge flere penge).

Hvis du tænker på de næste 6 måneder, forventer du så at bruge flere penge på følgende varegrupper, end du gjorde i samme periode sidste år?

Sammenlignet med den prisudvikling du har set de sidste 6 måneder, hvordan tror du priserne vil udvikle sig i løbet af de næste kommende 6 måneder?

Det økonomiske tillidsbarometer viser desuden, at 85 % af danskerne forventer, at priserne vil fortsætte med at stige de kommende 6 måneder. Hver anden (49 %) forventer endda, at prisstigningerne vil stige i minimum samme takt som nu.

Om Økonomisk Tillidsbarometer

I samarbejde med Epinion udgiver PwC Økonomisk Tillidsbarometer, som tager temperaturen på danskernes oplevelse af den økonomiske situation, deres økonomiske muligheder samt forventede forbrugeradfærd. Målingen foretages hver 6. måned blandt et repræsentativt udsnit af danskerne og følger dermed udviklingen i den økonomiske tillid i befolkningen.

 

Kontakt os

Pernille Stokholm Bøg

Partner, Marketing, Communications & Corporate Sustainability, PwC Denmark

Tlf: 3945 3579

Følg PwC