Modenhedsvurdering af indkøb

Kickstart din omkostningsreduktion og realiser besparelser inden for indkøb med PwC’s råd til en vellykket modenhedsvurdering.

Vores råd til dig, der ønsker hjælp til at få kickstartet omkostningsreduktionen

For mange virksomheder udgør indkøbsbudgettet typisk mellem 60 og 80 pct. af de samlede omkostninger. Det er også årsagen til, at indkøb generelt set er rykket op på den strategiske agenda. Alligevel oplever mange virksomheder, at de – på trods af det øgede fokus på indkøbsfunktionen – fortsat bliver udfordret i det daglige.

PwC’s erfaringer er, at mange virksomheder vil have et væsentligt besparelsespotentiale ved at optimere indkøbsprocesser og funktioner. Derfor har vi identificeret en række karakteristika for, hvordan de mest succesfulde virksomheder arbejder, som en inspiration til din egen virksomhed. 

  • Koordinere indkøb og leverandørstyring på tværs af afdelinger, regioner, lande og produktionssteder med en samlet indkøbsfunktion
  • Mindsk antallet af leverandører på tværs af virksomheden og på tværs af indkøbskategorier
  • Indgå kontrakter med de største/væsentligste leverandører, indeholdende gensidige forpligtelser til samhandel og betingelser, der afspejler væsentligheden af indkøbene
  • Forhandle jævnligt kontrakter med faste leverandører og aktiverer løbende et bredt leverandørmarked ved at indhente konkurrerende tilbud og opnå de bedste vilkår i markedet
  • Indhent hurtigt og smidigt flere tilbud fra mange relevante leverandører ved køb af varer/ydelser, der ikke allerede er omfattet af kontraktlige forpligtelser.

PwC’s tilgang til vurdering af indkøbsmodenhed

Afgrænsning af scope og identifikation af interessenter:

  • Aftal omfanget af undersøgelsen
  • Identificér de relevante interessenter inden for fokusområderne (medarbejdere i indkøb og regnskab, indkøbsinterne kunder samt ledelsen) 

Selvevaluering ud fra PwC's spørgeskema:

  • Selvevaluér egen performance internt. 
  • Udsend spørgeskema til indkøbsfunktionens interne kunder.
  • Konsolidér indsamlede data fra selvevalueringer og spørgeskemaer. 
  • Udarbejd indledende diagnose.

Omkostningsanalyse ud fra PwC's model:

  • Kortlæg databehov, lav udtræksinstruktion og tilpas PwC’s analyseværktøj
  • Rens og afstem data og valider datagrundlaget
  • Analyser data på baggrund af PwC’s analyseværktøj
  • Forbered rapportering med resultaterne af analysen
Omkostningsanalyse ud fra PwC's model: 
Omkostningsanalyse ud fra PwC's model: 

Interviews og workshops med relevante interessenter på baggrund af den indsamlede viden:

  • Anvend viden fra indsamlede transaktionsdata samt fra selvevaluering og spørgeskemaer. 
  • Kortlæg spørgeguide til interviews, og gennemfør interviews med ledelsen. 
  • Indarbejd resultatet fra interviews i den indledende diagnose

Analyse af såvel omkostninger som selvevalueringer:

  • Gennemfør endelig analyse, der sammenholder alle kvantitative og kvalitative data. 
  • Sammenhold med benchmark-data, hvor det er muligt.
  • Identificér områder med optimeringspotentiale.
Analyse af såvel omkostninger som selvevalueringer:
Analyse af såvel omkostninger som selvevalueringer:

Præsentation af identificerede muligheder i prioriteret form:

  • Prioritér, hvilke områder der repræsenterer de væsentligste forbedringsmuligheder. 
  • Konkretisér muligt optimeringspotentiale, og vurdér ressourcekrav til realisering heraf. 
  • Kortlæg proces for implementering, herunder timing af initiativer.
Præsentation af identificerede muligheder i prioriteret form:

"Flere og flere virksomheder har i dag et stort behov for en hurtig omkostningsreduktion, oplever usikkerhed omkring det reelle besparelsespotentiale samt mangler ressourcer og kompetencer til at realisere besparelserne inden for indkøb.''

Thomas Siersbæk Heller-Njor, Director, Strategy & Operations

{{filterContent.facetedTitle}}

{{contentList.dataService.numberHits}} {{contentList.dataService.numberHits == 1 ? 'result' : 'Resultater'}}
{{contentList.loadingText}}

Kontakt os

Thomas Brask

Director, PwC Denmark

Tlf: 2331 3526

Følg PwC