Tech-branchen

Vi tilbyder branchespecifik rådgivning til din tech-virksomhed, så vi i fællesskab kan udvikle din forretning og øge virksomhedens konkurrencefordele.

Tech-branchen er en af de mest dynamiske sektorer i vores erhvervsliv. Branchen udvikler sig konstant, og nye teknologier kommer hurtigt til, hvilket skaber øget konkurrence. Samtidig er markedet følsomt over for økonomiske udsving, og efterspørgslen på innovative løsninger stiger hastigt. 

Tech-branchen omfatter mange typer virksomheder, og udfordringerne kan være forskellige fra virksomhed til virksomhed. Hos PwC har vi i de seneste år specialiseret os i at levere revision og rådgivning til tech-sektoren. Vi tilbyder en bred vifte af ydelser, og med mange års erfaring i branchen ved vi, hvordan vi skaber værdi for din virksomhed og hjælper dig med at navigere i en sektor præget af hurtige forandringer.

“PwC hjælper os med at vækste og rejse kapital, og de giver en høj kvalitet i deres rådgivning.”

Peter WerenbergCFO, GetWhy

Book et uforpligtende møde med én af vores branchespecialister

Kontakt os i dag og hør, hvordan vi kan hjælpe din virksomhed

Få branchespecifik rådgivning

PwC reviderer din virksomhed med udgangspunkt i et stort kendskab til branchen. Vi kender til de særlige regler for indtægtsregistrering af softwarelicenser, igangværende arbejder og abonnementer samt registrering af udviklingsprojekter. Derudover kommer vi med værdifulde løsninger til din virksomhed, der er baseret på vores erfaring med, hvad der fungerer bedst. Vores ydelser inkluderer:

  • Assistance med opstilling af årsregnskabet og indberetning til Erhversstyrelsen
  • Rådgivning om de særlige regnskabsmæssige forhold for tech-virksomheder
  • Revision eller udvidet gennemgang af årsregnskabet.

Læs mere her

Momsaktiviteter bør planlægges efter en klar momsstrategi. For mens momsreglerne skal overholdes, skal den nødvendige dokumentation udarbejdes – begge dele med et så lavt tidsforbrug som muligt. PwC’s momsspecialister kan hjælpe jer med at:

  • Udarbejde og opdatere virksomhedens momsstrategi
  • Planlægge, styre og optimere virksomhedens momshåndtering på alle fronter
  • Momsregistrering af virksomheden i udlandet, hvor det er nødvendigt
  • Sikre korrekt momsafregning og dermed minimere risiko for efterbetalinger af moms og bøder
  • Identificere transaktioner, der kan være vanskelige at kontrollere i momshåndteringen og virksomhedens ERP-systemer.

Vi foretager også beregning af skattepligtig indkomst og sikrer, at I opnår de fradrag, virksomheden er berettiget til, herunder bl.a. straksfradrag. Derudover har vi stor erfaring med rådgivning om etablering af incitamentsprogrammer, som f.eks. Warrants. Det er et komplekst område, som kræver 360-graders rådgivning inden for skat, jura og regnskab, men med vores rådgivere kan du nemt og enkelt få hjælp til at etablere det på en effektiv og værdifuld måde.

Læs mere her

Vi rådgiver din virksomhed inden for alle aspekter af køb og salg af virksomheder og assisterer dig gennem hele transaktionsprocessen – fra start til slut. Vores ydelser inkluderer:

  • Rådgivning og assistance i forbindelse med transaktionsplanlægning og forberedelse
  • Rådgivning om eksekveringsstrategi, herunder analyse af exit-muligheder, identifikation af potentielle købere/investorer eller opkøbsmuligheder
  • Udarbejdelse af salgsmateriale og andet præsentationsmateriale
  • Værdiansættelse
  • Håndtering af dialog med potentielle købere/investorer eller opkøbsmuligheder
  • Processtyring, herunder koordinering med øvrige rådgivere
  • Assistance i forbindelse med forberedelse og gennemførelse af due diligence
  • Assistance i forbindelse med forhandling af aftalegrundlag.

Læs mere her

Kombinationen af nye teknologier og målrettede hackerangreb samt nært forbundne “økosystemer” i virksomhederne medfører en øget risiko for cyberangreb. Alle danske virksomheder har fokus på at beskytte deres data, og lovgivningen stiller krav til virksomhederne om at have en professionel og struktureret tilgang til databeskyttelse. Vi giver dig og din virksomhed indblik i, om virksomhedens it-sikkerhed er tilstrækkelig, og om den lever op til best practice inden for branchen. Vores ydelser inkluderer:

  • Facilitering af trussels- og risikoworkshop med ledelsen
  • Beskyttelse af kritiske aktiver i virksomheden
  • Et handlingsorienteret overblik over, hvilke konsekvenser et cyberangreb kan medføre
  • Udarbejdelse af rapport med prioriterede løsningsforslag, som tager udgangspunkt i sårbarhedernes kritikalitet
  • Styrkelse af virksomhedens netværksforsvar med tekniske og konkrete anbefalinger.

Læs mere her

Tiltrækning og fastholdelse af talent er en nøglefaktor for succes på vækstrejsen, og netop derfor vinder incitamentsprogrammer mere og mere ind i alle lag af det danske erhvervsliv. For mange startup- og scaleupvirksomheder er økonomien til lønninger begrænset. Derfor benytter flere og flere virksomheder incitamentsprogrammer for at give kernemedarbejdere ejerfornemmelse over for virksomheden og derigennem øge motivationen for at præstere. Det er også en måde at tiltrække nye talenter på og skille sig ud på, udover de mere traditionelle medarbejdergoder som sociale arrangementer mm. 

Der findes uendelige muligheder for at indrette et incitamentsprogram, men grundlæggende er de mest anvendte instrumenter: 

  • Warrants eller optioner, der giver ret til at købe en aktie eller tegne en ny aktie til en på forhånd fastsat pris 
  • Gratis aktier, der er aktier, som medarbejderen får gratis, hvis visse betingelser er opfyldt
  • Investeringsprogrammer, hvor medarbejderne forventes at investere og binde egne midler up front
  • En kontant bonus. 

Et incitamentsprogram er typisk betinget af fortsat ansættelse, andre præstationskriterier eller en kombination af disse over en årrække. Dette skaber fastholdelse i den periode, hvor medarbejderen skal leve op til visse betingelser, og det skaber en øget interesse i at få virksomheden til at opnå strategiske mål. 

Et succesfuldt incitament

Et succesfuldt incitament skal passe til jer, jeres branche, jeres vækstrejse, jeres mål - og til de medarbejdere, der skal modtage det. Der er derfor flere overvejelser, når man skal implementere et nyt incitamentsprogram:

  • Skal incitamentet indrettes, så de skattefavorable 7P-regler kan bruges, eller skal incitamentet beskattes efter almindelige regler?
  • Hvor længe skal incitamentsprogrammet løbe?
  • Skal programmet være betinget af et exit? 
  • Skal incitamentet fungere i Danmark eller skal også udenlandske medarbejdere og konsulenter kunne deltage?
  • Er der behov for et specielt fokus på medarbejderkommunikation, så alle deltagere forstår værdipotentialet?
  • Er det vigtigt at bevare det selskabsskattemæssige fradrag for ordningen?

Hvordan indretter vi incitamentet, så vi matcher din værdirejse? 

Incitamentsprogrammer for almindelige medarbejdere og for ledende medarbejdere er ofte ikke ens. Både værdien af tildelingerne og betingelserne er ofte forskellige. 

Hos PwC rådgiver og assisterer vi med alle aspekter af implementeringen af incitamentsprogrammer, herunder selskabs-, ansættelses- og skatteretlige aspekter samt værdiansættelse af programmet. Vi kan også assistere med design af programmet samt den juridiske implementering af programmet.

Læs mere her

Mød to af vores kunder

Playback of this video is not currently available

1:05

GetWhy: “Rådgivningen fra PwC er i høj kvalitet.”

Softwarevirksomheden GetWhy er en global udbyder af kvalitativ research. PwC hjælper GetWhy med at træffe de rigtige beslutninger på deres vækstrejse og hjælper virksomheden med regnskab og revision. PwC rådgiver også GetWhy i forbindelse med at rejse kapital hos potentielle investorer.

GetWhy er begejstret for PwC’s rådgivning og fremhæver særligt kvaliteten af rådgivningen som PwC’s brancheforståelse inden for tech og software. CFO, Peter Werenberg, sætter også pris på kun at have én kontaktperson, som kan give de nødvendige svar. 

Mercura ApS: “Vi kan altid få fat på PwC.”

Softwarevirksomheden Mercura ApS ledte efter en partner, som kunne hjælpe dem med at vækste virksomheden. Den partner fandt de i PwC, som hjælper Mercura med opstilling af årsregnskab og deres skattemæssige opgørelser.

Direktør Martin Johansen fremhæver også, at PwC inviterer virksomheden til en række faglige og sociale arrangementer, hvor han har tilegnet sig ny viden. Han sætter pris på, at hans rådgivere fra PwC altid gør en dyd ud af at hjælpe - også ved presserende deadlines.

Playback of this video is not currently available

1:07

Gør som 20.000 andre SMV'er

Kontakt os i dag, og hør meget mere om, hvad vi kan gøre for at effektivisere din virksomhed og skabe vækst.

xx

Sådan søger du tilskud fra SMV:Digital

Som ejerleder af en mindre eller mellemstor virksomhed kan du søge tilskud fra SMV:Digital. SMV:Digital er en del af regeringens digitale vækstplaner og giver adgang til uvildig rådgivning. Du kan søge tilskud til rådgivning om digitalisering og investering i ny teknologi. Tilskuddene varierer mellem 25.000 kr. og 250.000 kr., og du kan søge flere gange om året.

Læs mere 

Få hjælp til din vækstrejse

Digitalisering giver tech-virksomheder unikke muligheder for vækst. Hos PwC har vi stor erfaring med at hjælpe virksomheder i vækst – uanset om I er en startup, scaleup eller unicorn. Vi tilbyder skræddersyet rådgivning, der understøtter jeres vækstrejse og hjælper jer med at udnytte mulighederne og navigere i de udfordringer, der opstår undervejs. 

Læs mere

Book et uforpligtende møde med én af vores branchespecialister

Kontakt os

Henrik Berring Rasmussen

Partner, Aarhus, PwC Denmark

2373 2200

E-mail

Niels Henrik B. Mikkelsen

Partner, Statsaut. revisor, Assurance, København, PwC Denmark

2141 6010

E-mail

Martin Birch

Director, København, PwC Denmark

3021 4774

E-mail

Martin Stenstrup Toft

Senior Manager, Aarhus, PwC Denmark

2443 1345

E-mail

Søren Berg Jørgensen

Director, PwC Denmark

2960 5385

E-mail