Den 2. maj 2024 er "Lov om ændring af årsregnskabsloven, revisorloven og forskellige andre love” vedtaget.
De væsentligste ændringer i årsregnskabsloven med effekt for de erhvervsdrivende fonde er følgende:
Herudover indeholder lovændringen en række andre ændringer vedrørende årsrapporten, hvilket berører såvel virksomheder som fonde, herunder forøgede størrelsesgrænser for omsætning og balancesum. For en omtale heraf henvises til særskilt nyhedsbrev herom.
Reglerne om bæredygtighed får virkning for fonde for regnskabsår, der påbegyndes den 1. januar 2025 eller senere. Forhøjelsen af størrelsesgrænserne vil imidlertid kunne benyttes allerede for 2023 årsregnskabet, såfremt dette årsregnskab først aflægges efter, at loven træder i kraft.
EU har vedtaget regler om rapportering om bæredygtighed. Disse regler træder i kraft på forskellige tidspunkter afhængigt af regnskabsklasse og størrelse af virksomheden:
Kravene til indholdet i rapporteringen om bæredygtighed er meget betydelige.
Fra dansk side har man ønsket, at reglerne om rapportering om bæredygtighed også skal gælde for erhvervsdrivende fonde (når disse anses som “store”). Disse erhvervsdrivende fonde er derfor omfattet af de nye regler fra og med 2025 årsrapporten, jf. dog mere umiddelbart nedenfor vedrørende undtagelser.
Erhvervsdrivende fonde, der ikke har dattervirksomheder, skal rapportere om bæredygtighed, såfremt fonden overskrider størrelsesgrænserne for at være “stor”. Disse størrelsesgrænser er blevet forhøjet med lovændringen, så en fond fremadrettet anses som stor, hvis den i to på hinanden følgende år overskrider to af følgende tre størrelsesgrænser:
Rapporteringen om bæredygtighed skal efter lovændringen omfatte den erhvervsmæssige aktivitet i fonden, mens aktivitet vedrørende uddelinger – herunder forholdet til modtagerne heraf – ikke omfattes af kravene til bæredygtighedsrapportering.
Vedrørende indholdet af bæredygtighedsrapporteringen henvises til artiklen “Implementering af CSRD i årsregnskabsloven”.
Erhvervsdrivende fonde, der har dattervirksomheder, skal som udgangspunkt rapportere om bæredygtighed for koncernen som helhed, når koncernen anses som “stor”, jf. grænserne ovenfor. Disse fonde kan imidlertid benytte én af følgende undtagelser fra at rapportere:
Efter disse undtagelser kan fonden helt undlade at udarbejde bæredygtighedsrapportering. Det forudsætter dog, at betingelserne i årsregnskabslovens § 111 herfor i øvrigt er opfyldt. Betingelserne heraf er følgende:
Det er således et krav, at fonden ikke må have væsentlig erhvervsaktivitet. Af lovbemærkningerne fremgår, at man ved “væsentlighed” kan hense til bekendtgørelse om begrænset erhvervsdrift (bekendtgørelse nr. 1448 af 15. december 2014). Af denne bekendtgørelse fremgår følgende størrelsesgrænser:
Efter bekendtgørelsen anses en fonds erhvervsaktivitet som ”begrænset”, hvis blot ét af kriterierne er opfyldt. Det må efter PwC’s vurdering føre til, at aktiviteten formentlig kan anses som uvæsentlig, hvis blot ét af kriterierne er overholdt. Det fremgår ikke af lovbemærkningerne, om andre forhold skal inddrages.
Som det fremgår ovenfor, er det afgørende for fondens brug af undtagelsen, at den underliggende dattervirksomhed udarbejder en bæredygtighedsrapportering efter årsregnskabslovens regler, herunder de særlige europæiske rapporteringsstandarder (ESRS – European Sustainability Reporting Standards).
For regnskabsåret 2023 er indført betydeligt mere udførlige regler end hidtil om måltal og politikker vedrørende det underrepræsenterede køn. Der henvises til PwC’s Fondshåndbog 2024, s. 123 ff. for en nærmere beskrivelse heraf.
Reglerne indebærer, at store fonde (som hidtil) er forpligtet til at opstille måltal mv. Størrelsen skal afgøres baseret på koncernregnskabstal – også selvom fonden ikke selv udarbejder koncernregnskab. Det betyder, at fonden kan være “stor” i forhold til reglerne om det underrepræsentede køn, selvom moderfonden ikke selv er stor.
Sådanne fonde, der er moderfonde for store koncerner (men som selv er “små” eller “mellemstore”), nu (som hidtil) skal opstille måltal mv. for det underrepræsenterede køn og (som noget nyt) skal rapportere herom i årsregnskabet for fonden. Denne rapporteringspligt gælder for regnskabsår, der begynder den 1. juni 2024 eller senere.
Moderfonde, der selv udarbejder koncernregnskab, og hvor koncernen er stor, skal uændret som i 2023 rapportere om måltal for det underrepræsenterede køn.
Bemærk, at det også for denne regel gælder, at man kan benytte de nye størrelsesgrænser allerede for 2023 årsregnskabet, såfremt fonden udarbejder årsrapporten, efter at lovændringen er vedtaget af Folketinget.
Såfremt fonden skal udarbejde sin egen bæredygtighedsrapportering, skal denne forsynes med en erklæring med begrænset sikkerhed fra revisor, hvor redegørelsen om samfundsansvar tidligere kun har været omfattet af revisors konsistenstjek. Erklæringen kan afgives af den revisor, som i forvejen erklærer sig om den øvrige del af årsrapporten, eller af en anden godkendt revisor.
De fonde, der er omfattet af reglerne om bæredygtighed fra 2025, skal udpege en bæredygtighedsrevisor, som for regnskabsåret 2025 skal afgive en erklæring med begrænset sikkerhed om bæredygtighedsrapporteringen.
I årsregnskabsloven er der herudover foretaget andre justeringer, som kan have betydning for nogle fonde. Disse ændringer omfatter
Disse ændringer er omtalt nærmere i “Ændringer i årsregnskabsloven”.
Martin Kristensen